טעם ה"בשביל מה"




טעם ה"בשביל מה"

ח"כ אבשלום (אבו) וילן


בעת האחרונה כולנו נעשינו חברתיים. החברות המובילות בעולם מתהדרות בתרומתן לקהילה; פרס נובל לשלום ניתן השנה לפרופ' יונוס מבנגלדש על תרומתו לקהילה בהקמת בנק לעניים; אל גור, המועמד לשעבר לנשיאות ארה"ב, יוצא בקמפיין ענק להצלת כדור הארץ, בשם ערכי הסביבה והטבע וכנגד חברות הענק הקפיטליסטיות; גם אצלנו - הבנקים הרימו תרומות ליישובי הצפון במלחמת לבנון האחרונה, הסוכנות היהודית דאגה לפתיחת שמורות הטבע בחגים לכלל האוכלוסייה.

 

אבל משום מה, הבון-טון החברתי הזה לא חדר עדיין אלינו, אל תוך התנועה הקיבוצית. אחרי תהליך היסטורי ארוך, מלווה במכאובים ובניתוחים כירורגים קשים, ניתקנו את הערבות ההדדית הבלתי מוגבלת שהייתה בתנועות הארציות, בארגונים ובמפעלים האזוריים ובקיבוצים עצמם. התוצאה הכלכלית לא איחרה לבוא - התעשייה והמפעלים התאוששו מ"החליבה" הבלתי פוסקת של הקיבוצים וחזרו להשקיע, ארגוני הקניות החלו לפרוח וצברו נכסים פיננסים נאים, התנועות למדו להסתפק במה שיש. אבל בדרך איבדנו את הטעם העיקרי לקיומם של עסקינו - את ה"בשביל מה?"

 

ה"בשביל מה" הזה הגדיר במשך שנים את מערכת הערכים שברצוננו לממש, את טעם הקיום שלנו - הערבות ההדדית, העזרה לזולת, ההגשמה האידיאולוגית, יצירת נכסי התרבות והרוח - "הנשמה היתרה" קראנו לכך. הגיע הזמן לחזור ולהגדיר את אותו "בשביל מה", ולחזור מרטוריקה של מקסימום רווח למפעלים - אל רטוריקה של חלוקה נכונה וצודקת של פירות הנכסים. מה שעושים הספרדים במונדרגון והסוציאל דמוקרטים בסקנדינביה, עשינו אנחנו עוד קודם, ובשלו התנאים לחזור ולעשות - להשקיע באדם ובחברה.

 

עלינו לנצל את העוצמות המשותפות שצברנו - בארגוני הקניות, בחברת הדלק "אלון", ב"תנובה" ובמקומות נוספים - לצורך יצירת גופים שיאפשרו לקיבוצים להבטיח פנסיה הוגנת לחבריהם; עלינו להתמודד עם הסוגיה כיצד קורה שיש בקרבנו מפעלים עשירים וחברים עניים, ארגונים חזקים וקיבוצים חלשים, ולהקים מחדש רשת תומכת של עזרה הדדית; עלינו לעזור לגופי התרבות, הספורט והנשמה המרשימים שלנו, לקומם אותם, ולהוציאם לדרך המלך; עלינו להשתמש במפעלים המשגשגים של התעשייה הקיבוצית על מנת להתחבר לסביבה הקרובה, לערכי טבע וחברה.

 

זה לא יקרה לא ביום אחד ולא בשנה, אך אם נכוון את החשיבה לעבר החברה והאדם, נשיג תוצאות כלכליות טובות יותר, איכות גבוהה יותר ובעיקר מטרות שיתנו טעם ותוכן עמוקים יותר. את הדגל הזה שאנחנו נשאנו שנים כה רבות, מתחילים לשאת עכשיו ביותר ויותר מקומות בעולם המערבי. אני מקווה כי נדע לחזור ולשאתו גם אצלנו.

 

מתוך דברים שנשא בכנס איגוד התעשיה הקיבוצית 2006


 


מסמכים חדשים בעיתונות תנועתית וכללית



עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים