ללכת שבי אחריו - בר פארן מיפתח, מדריך שוה"צ ביקום, מנסה להחיות את הרעיון הקיבוצי דרך המוסד החינוכי



ללכת שבי אחריו

טל אלמליח 


"דיברנו על שותפות ועל סוציאליזם, על איפה המקום שלנו בקיבוץ של היום ואיך נוביל אותו להיכן שאנחנו רוצים ואיך לא לתת לזה להיעלם". ציטוטים משנות החמישים? איפה! מה אתם יודעים. כך מדברים היום ביקום בשנת 2006. סיפור של מדריך כריזמטי מול מציאות נושכת

 

"יקום, הוא דוגמה למקום שבו התנועה עושה עליית מדרגה", אומר אורי אופיר רכז הקן הקיבוצי בהנהגת השומר הצעיר, וזאת דווקא בעקבות הפרטה, התנועה הפכה להיות יותר רלוונטית". ביקום פועל בר פארן, בן 19 מקיבוץ יפתח, קיבוץ של התק"ם לשעבר, הוא מסיים השבוע שנת שירות בשומר הצעיר, כשהפנים מופנות ליחידה קרבית מיוחדת. פארן אינו עוד י"ג. הוא סיפור מיוחד. את שנת השירות שלו ליוותה האמונה שאפשר להחזיר למציאות את רעיון המוסד החינוכי. במהלך השנה האחרונה בה עבד כמדריך בקן יקום-געש, בנה תוכנית להפיכת חברת הנעורים בקיבוצים אלה ל'מוסד של פעם', כולל לינה ופעילויות ערכיות. "לנוער הקיבוצי יש המון יכולות, אבל לדעתי הוא לא מספיק מוביל ופעיל, והוא די משותק כתוצאה ממה שנקרא 'ריק חינוכי'. אני יודע מה קבוצה יכולה לעשות לבן אדם", הוא אומר. "אם בני נוער בקיבוצים יחוו את היחד, תהיה להם אמונה בשיתוף".

 

"הרעיון שלו על המוסד זה פרויקט ענק", אומרת ליאור פרטוש, חניכה מיקום, עולה לי"ב. "בר וסיגל עזרו לנו להחזיר לרגע את התרבות לקיבוץ ולהצליח להוציא את האנשים מהבתים. אנחנו אלה שיכולים עכשיו להוביל שיהיו חגים, שתהיה מעורבות. אני מרגישה שהקיבוץ מתפורר לי בין האצבעות ושזה תלוי בנו עכשיו".

 

ההתמודדות על הקיבוץ

 

הי"גמלים שמגיעים לקן קיבוצי מתחלקים לשניים: כאלה שרוצים לעבוד במוסד קיים, וכאלה שחולמים לבוא לאדמה חרבה ולהפריח את השממה החינוכית. בר פארן שייך לחלק השני.

 

"הגעתי יחד עם סיגל, השותפה שלי, להדרכה לקן שמאחד את געש ויקום", מספר פארן. "הקן היה אמור להיות משותף, אבל לא היה ביניהם קשר, והקן היה די משותק. היה הרבה קשר אישי, אבל "השומר הצעיר" היה בעיקר חברות עם המדריכים. פעם אחת אחרי מזכירות משלחת שאלתי את אורי אופיר מה עושים כדי להקים מוסד. הוא שרטט לי על הלוח תרשים, ונולד חלום. פתאום הרגשתי שאפשר לעשות את זה".

 

"בשונה ממערכות חינוך 'מתנ"סיות',", אומר אופיר "מערכת החינוך הקיבוצית היא לא מערכת ששואפת למינימום של אחריות אלא משלבת חינוך ערכי עם אחריות על כלל בני הנוער בקהילה. אנחנו מכוננים לעבודה משותפת עם מערכות החינוך הקיבוציות, דרך איגום משאבים בין 4 גורמים: הקהילה, התנועה, המועצה ובית הספר. זה בא גם מתוך התייעלות וגם מתוך העיקרון של אחדות גורמי החינוך. בהנהגה אנחנו רואים את החיבור למוסדות כדבר חשוב מאוד. חשוב לציין שכבר לא מדובר על המוסדות של לפני 70 שנה, אלא על 'בית חינוך' עם צוות של מחנכי ערב בוגרים, שפתוחים לכל האזור ולא רק לקיבוצים."

 

ש. איך צעיר מקיבוץ של התק"ם בגליל מגיע לרעיון המוסד החינוכי?

פארן: "החינוך שקיבלתי  בקיבוץ שלי עיצב אותי כקיבוצניק צעיר עם תודעה, גם לגבי הדרך הקיבוצית וגם לגבי מוסר עבודה. באמצע כתה יא' החלטתי לעבור ללמוד ב'עיינות ירדן' (בית הספר הדמוקרטי בעמיר שהוא המשכו של המוסד החינוכי במקום ט.א.) הקיבוץ שלי עבר הפרטה בשנת 2000 כשהייתי בכיתה ח'. התחלתי להבין שהמציאות לא הולכת בכיוון שאני רוצה. המעבר לעיינות ירדן  היה חלק מדרך אחרת, פתאום התחלתי לבחור".

 

בעיינות ירדן פגש בר מחנכים שהשפיעו עליו ועל חשיבתו, והוא מציין במיוחד את ישראל ויזר, טל אזגד, דרורי וסרמן, ענת עמוסי וגדי להב, המנהל. אבל מי ש'גייס' אותו לתנועה, היה הי"ג שלו, כרמל מנדל. "מנדל הכניס אותי לשומר הצעיר", אמר בר. "לפני זה לא דיבר אלי בכלל הרעיון של תנועת נוער ושל קיבוץ, לא הבנתי בכלל את העומק. לאט לאט התחברתי למק"קים, ובכיתה י"ב הגיע להדריך אותנו מהשומר הצעיר יוני אברהם, והכיר לנו את הרעיון של קבוצות המשך. אז פגשתי את הרעיון העמוק של הקיבוץ".

 

כיון שרוב הנוער היום אין לו כל היכרות עם החוויה של החינוך המשותף, החלו פארן ויתר המדריכים במה שהם קוראים "תהליך של השפעה על הילדים כדי שירצו בזה" הם העבירו פעולות בנושא, על קבוצה, קהילה, הביאו אנשים מהמשלחת שגדלו במוסד החינוכי שיספרו מה זו חברת נעורים.

 

הפעולה החינוכית עשתה את שלה. "כל כך הייתי רוצה לגדול במוסד", אומרת בערגה פרטוש, החניכה מיקום, "יש לי פחות מדי זיכרונות מהחינוך המשותף של פעם. אחד הדברים המשמעותיים שעברנו יחד היה כשיצאנו 'למסע קיבוצי' יחד עם עוד חניכים מקיבוצים אחרים, עשינו טיול לקנים קיבוציים של התנועה כדי ללמוד על הרעיון והמעשה. דיברנו על שותפות ועל סוציאליזם, על איפה המקום שלנו בקיבוץ של היום ואיך נוביל אותו להיכן שאנחנו רוצים ואיך לא לתת לזה להיעלם".

 

"החבר'ה התחברו לרעיון של לעשות שינוי בקהילה שלהם." מספר פארן. "עשינו ערב לקיבוץ ביקום - ארוחת ערב בסגנון של פעם עם מצגת על הנעורים ושירה בציבור אחר כך. "ערב חוזרים לשורשים" קראנו לזה. הייתה תחושה שמשהו קורה". "זה היה ערב מדהים" נזכרת פרטוש, "פשוט לא האמנו שזה קורה."

 

המציאות נושכת

 

הרעיון שפיתח בר יחד עם חברי ההנהגה היה לחבר שישה קיבוצים- געש, יקום, מעברות, העוגן ונחשונים למוסד אחד, עם גרעין שיעבוד שם כמחנכים. "הבנו שזה תהליך ארוך, ושהילדים לא כל כך יודעים מה זה אומר. התחלנו ללמוד את הנושא וליישם את זה. קבוצה משכבה ט' התחילה לישון ביחד בקן בימי חמישי. קראנו לזה 'המוסד'.

 

"ואז המציאות התחילה להקשות", מספר פארן. "ראינו ששני מק"קים לא יכולים להקים מוסד. הרעיון הגדול של החיבור בין הקיבוצים לא התאפשר כי לא התגייסו לזה אנשים. החלטנו להתמקד בגעש ויקום ולבנות תהליך ארוך ויסודי. נזהרנו מלהגיד בקיבוץ את הילה 'מוסד'. היו בעיות בשחרורים של הילדים מבית הספר לעבודה למשל. התחלנו בהרבה מגעים עם אנשים, וראינו שלא תופסים אותנו ברצינות, אולי בגלל הגיל, אולי בגלל שאנחנו לא מהקיבוץ. צחקו עלינו. המנהלת של בית הספר אמרה לי שאני מדבר כמו חזן ויערי. גם בבית לא תמכו בי".

 

תנועת נוער שרוצה לשמור על מאפיינים של צמיחה", אומר אורי אופיר, "צריכה לעבוד על פי מודל של 30:30 - כלומר ש-30 אחוז ממנה יהיו מתחת לגיל 30. תנועת הנוער שמה הרבה משאבים על חידוש ההגשמה בקיבוצים הקיימים. ישנם כיום גרעינים בפרק משימה ב'אופק', 'מבואות עירון' וצפית. היינו שמחים לעוד חיבורים למערכות קיימות, ולדעתי לא מכירים מספיק בנכונות הזו שלנו. למשל, הגרעין שעובד במבואות עירון גר בפרדס חנה במקום שיאומץ על ידי אחד הקיבוצים באזור".

 

ביום שני הקרוב מתגייס בר פארן לשייטת 13. את השבוע האחרון להיותו אזרח בילה בהדרכה של טיולי התנועה. "את העבודה שהתחלתי", הוא אומר, "אני אבוא להמשיך אחרי הצבא. עכשיו אני מתמקד בלראות איך לעשות שדברים יישארו, ושזה יבוא מהילדים".

 

"לפעמים אומרים שבר חולם", אומרת ליאור, "אבל אני אוהבת להקשיב לו. תמיד רואים כמה הוא נלהב. אני אעשה כל דבר כדי לעזור להגשים את זה - אם זה לדבר עם אנשים, לשכנע, לנסוע למקומות. אני מאמינה שהוא יצליח. הוא הוכיח לי השנה במעשים שמה שהוא רוצה הוא עושה.

 

מה שבטוח זה שהחברות שנוצרה בין החבר'ה, מתוך מה שעברנו, זה משהו שיישאר גם אחרי שבר וסיגל ילכו".

 

בוקסה

 

קבוצת בוגרי י"ב מקן 'גלבוע' יוצאים בימים אלה לשנת שירות שבמהלכה יפעלו כמק"קים במבואות עירון, בגן שמואל ובקן 'מעין', ויעסקו בפיתוח מנהיגות צעירה שתתמודד עם מקום התנועה בקיבוצים. קבוצה זו מחליפה את בוגרי בית חינוך 'אופק' שעבדו במוסדות הללו בשנה החולפת. בתום הסמינר שערכה חברת "פרדס" (חברת הסמינרים של תנועת הבוגרים) התגבשה קבוצה, שכללה חניכים מכל קיבוצי בית הספר גאון הירדן בנוה איתן, ולאו דווקא קיבוצי הקיבוץ הארצי, במהלך שנת י"ב התגבשה הקבוצה לגרעין שמכין עצמו למשימה בקן הקיבוצי. הקבוצה ידעה עליות ומורדות, עד שביוזמתו של אחד מאנשי ההנהגה הוזמן למפגש עם הקבוצה בר פארן, בזכות חזונו המיוחד הקשור בקן הקיבוצי. לאחר המפגש עם בר נדבקה הקבוצה בחלום המוסד השיתופי והחליטה לצאת לי"ג ביחד כגרעין ולפעול בקן הקיבוצי.









עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים