דעת מומחה: שתהיה לי בריא

ד"ר אבישי גרשוני, הרדוף

 

ד"ר אבישי גרשוני, חבר קיבוץ הרדוף, מומחה לחינוך ובריאות ילדים ברוח האנתרופוסופיה, מגיש לקט עצות מעשיות להורים (תקציר מתוך ספרו החדש) * העיקר הבריאות? לא נכחיש!


המגע הנכון

 

חוש המגע הוא החוש הראשון שרשמיו אופפים את התינוק מכל עבר. המגע האנושי החם והעוטף, מגע גופה של האם, מגעם של האב ובני המשפחה, מותירים בתינוק את הרושם החשוב ביותר להתפתחותו בדרך הארוכה עד להיותו אדם שלם. מלבד המגע האנושי, קולט הילד גם את מגעם של הבגדים שעליו, של החיתול, של המצע והסדין ושל הצעצועים. אין דומה מגעם של בדים טבעיים - כותנה, משי ואפילו צמר רך ומעובד - למגעם של בדים סינתטיים. גם חיתול בד נותן לתינוק תחושה אחרת מזו שבחיתול סינתטי. צעצועים העשויים מעץ, מקש או מבדים טבעיים, מלטפים את ידו של התינוק. המרקם הטבעי מעניק תחושה שונה לגמרי מזו המתקבלת מצעצועי פלסטיק.

 

הצליל העדיף

 

חוש השמיעה של התינוק חשוף לשלל רשמים שמקורם אלקטרומגנטי. רדיו וטלוויזיה הפועלים ברקע, דיסקים, קלטות וצעצועים, הם חלק מסביבתם של רוב התינוקות. הצלילים והקולות שקולט חוש השמיעה לא רק חודרים וממלאים את נפש האדם, אלא גם מהווים גשר שדרכו הוא יכול לחוש את נפש הזולת. כבר בימיו הראשונים שומע התינוק בקולה של אמו מה היא מרגישה. התינוק הרך אינו מבין את המשמעות המילולית של מה שנאמר לו, אבל התוכן הרגשי של הדברים נקלט בנפשו היטב.

 

גם למוזיקה חשיבות רבה בהתפתחות התינוק. התינוק יכול אומנם להפגין שמחה למשמע מוזיקה מדיסק או מקלטת, אבל זאת אינה מזינה את הנפש באופן שבו פועלת עליה מוזיקה חיה. כאשר ההורים מנגנים או שרים באוזני ילדיהם, הם מעניקים להם מתנה שתלווה אותם כל חייהם.

 

למה כובע

 

מומלץ לחבוש לראשו של התינוק כובע של כותנה או משי, גם כשאינו חשוף לשמש ישירה או לקור קיצוני. אצל הילוד עצמות הגולגולת רכות ולא מפותחות. הן עדיין אינן מחוברות זו לזו וקיימים ביניהן רווחים, וגם שני פתחים גדולים לאורך קו האמצע בנקודות שבהן נפגשות ארבע מעצמות הגולגולת. עד גיל שנה או שנה וחצי, מה שחוצץ בין העולם לבין מוחו הצעיר והמתפתח של התינוק הוא עורו הדק, קרומי המוח והנוזל המקיף אותם.

האוויר סביבנו רווי בקרינות אלקטרומגנטיות שונות. שיחות טלפון, גלי רדיו ואותות של אנטנות רוחשים בו ללא הרף. המוח האנושי, לעומת זאת, לא רכש לעצמו שום יכולת התגוננות חדשה במאה השנים האחרונות. הבד הטבעי הוא החומר בו השתמשו בני האדם מאז ומתמיד כדי להתגונן מפגעי הסביבה.

 

צעצוע לעתיד

 

לצעצועים השפעה רבה על פיתוח הדמיון. צעצועים מעוצבים יותר או משוכללים יותר, נותנים לילד פחות אפשרויות של משחק ודמיון. קוביות עץ אפשר להניח זו על זו בכל צורה ואופן, בעוד שקוביות פלסטיק נצמדות אפשר לחבר רק במספר מוגבל של אופנים. ארמון של קוביות עץ עתיד להתמוטט במהרה, ובכך יזמין את הילד לבנות אותו מחדש. בנייה בקוביות נותנת לילד הבנה של כוח הכובד ושל המרחב הפיזי, ששום הסבר מלומד לא יכול לתת.

 

בובה מבד טבעי ממולאת בסמרטוטים, רכה ונעימה למגע, שבמקום עיניים ופה מעוצבים יש לה נגיעות עדינות של רקמה, יכולה לשמש חברה נאמנה לשורה של משחקים לאורך שנים. לעומתה, בובת פלסטיק שפותחת וסוגרת את עיניה ארוכות הריסים, מתאימה הרבה פחות להשתלב בעולם הדמיון של הילד.

 

מרקע הורס

 

הסיבה העיקרית לכך שילדים רבים אינם יודעים עוד לשחק משחקים, היא הטלוויזיה. ילד השקוע במשחק, חי באותו זמן בעולם של פנטזיה שהוא יוצר מתוך כוחות הרצון שלו עצמו. הילד היושב וצופה בטלוויזיה הוא היפוכו המוחלט של הילד המשחק. הטלוויזיה מספקת לילד עולם שלם של תכנים, שקיומם אינו תלוי בו כלל ושהתרחשותם היא לגמרי חיצונית לנפשו. הוא אינו מחבר את העלילה, הוא לא צריך לדמיין את הדמויות, הדיאלוגים גם הם כבר עשויים וכל שנותר לו לעשות הוא לשבת בחוסר מעש ולצפות. חוסר המעש הוא גופני ונפשי כאחד. הילד הצופה בטלוויזיה אינו מפעיל לא את גפיו ולא את כוחות הרצון, הרגש והדמיון שבנפשו.

 

סבלנות לחום

 

לסביבה הנפשית והפיזית המקיפה את הילד חשיבות רבה, הגוברת כאשר הילד חולה. ילד עם מחלה המלווה בחום קורא להורים לשים לב לתנאים הפיזיים המקיפים אותו, כמו גם למעטפת הרגשית שבה הם עוטפים אותו. אחת התכונות הנפשיות היסודיות הנדרשות מההורים היא סבלנות. מחלת חום יכולה להימשך אפילו שבעה ימים. כשההורים מבינים את חשיבותה עבור הילד, קל להם יותר לגייס את הסבלנות ואת הזמן הנחוץ לטיפול בילד החולה.

 

עוד גורם חשוב למהלך התקין של המחלה הוא מנוחה, שלמה ככל שאפשר. רדיו או טייפ ליד האוזן, או מסך טלוויזיה מול העיניים, מפריעים את המנוחה והשלווה ואינם תורמים להחלמת הילד. בזמן מחלה, נוכחותם המיידית ונוסכת הביטחון של ההורים, או של אנשים הקרובים לילד, היא חיונית ולא ניתן להחליפה על ידי שמרטף אלקטרוני או חשמלי מכל סוג שהוא.

 

חיסון מחושב

 

החיסונים הם כלים רבי עוצמה. השימוש בהם צריך להיות מחושב ועדין. דרך חדשה וראויה לחיסון ילדים היא לשקול כל חיסון לגופו, לגבי כל ילד וילד. כשילד מקבל רק את החיסונים הנחוצים לבריאותו, ובזמן הנכון, אפשר לצמצם למינימום את הפגיעה בכוחות החיים ובעוצמת האחיזה של האינדיבידואליות האנושית בכל תא של הגוף. הגורמים המעצבים את מדיניות החיסונים מעדיפים למנוע את מעורבות ההורים בנושא החיסונים הניתנים לילדם - אבל לאנשים רבים אבד האמון בהנחיות שנקבעות על-ידי מומחים, המתחשבות לא רק בטובת הילד אלא גם בשיקולים כלכליים או אפילו בלחצים פוליטיים. הפתרון, שבמוקדם או במאוחר תיאלץ מערכת הבריאות לפנות אליו, הוא הגמשת מדיניות החיסונים והתאמתה לצרכים האינדיבידואליים של הילד, תוך קיום דו-שיח בין ההורים לבין הרופא.

 

אמבט מרגיע

 

ילדים יכולים להיות מאוד מרוגשים ופרועים בערבו של יום ולהתקשות להירגע. השהות באמבט מים חמים לכשעצמה מרגיעה ילדים, אבל לפעמים אין די באמבט והילד ממשיך להשתולל. במקרים כאלה, ההורה צריך לבדוק מה בסביבת הילד מעורר אותו. האם הוא עצמו רגוע; האם הילד זוכה לתשומת לב מההורה שייתכן כי לא ראה אותו במשך כל היום; האם הטלוויזיה, הרדיו או מכשירים אחרים תורמים לאי-השקט בבית. לאחר שכל האפשרויות נבדקו וטופלו, אפשר להסתייע גם באמבט לבנדר. קיימים סוגי לבנדר שונים שנפוצים מאוד בגינות נוי. לאמבט נשתמש בפרחים יבשים או טריים או בעלי הלבנדר. את גבעולי הפרחים, חופן העלים או כף הלבנדר המיובש, אפשר לחלוט בסיר ובו ליטר מים רותחים, ולאחר כשלוש דקות לסנן ולהוסיף את המים לאמבט. בתום האמבט יש לנגב את הילד, להלבישו בפיז'מה ולהשכיבו לישון.

 

תה לבריאות

 

הצמחים שעשויים להקל על כאבי גרון הם אלה שפעילותם מחטאת ומרגיעה. מביניהם אזכיר את הבבונג, הלימון והמרווה. את המרווה אפשר להחליף בכמה מן השפתניים האחרים, כמו הקורנית והאזוב על שני סוגיו.

 

תה בבונג אפשר להכין מפרחים טריים, מפרחים יבשים או משקית תה מוכנה. להכנת תה מפרחים טריים די בשלושה-ארבעה פרחים לכוס. משקית מוכנה אפשר להכין תה יעיל בכמות של שתיים שלוש כוסות (באותה חליטה ולא בחליטות חוזרות).

 

להקלה על כאבי גרון ניתן גם לחלוט תה מכמה צמחים יחד. כך, לדוגמה, אפשר להוסיף לספל המים הרותחים שני עלי מרווה יחד עם פרחי בבונג, לכסות את הספל למשך כארבע דקות, ואז להוסיף מעט לימון סחוט טרי. אם רוצים להמתיק את התה בדבש, רצוי להניח לו לעמוד ולהתקרר מעט קודם, כדי לא לפגוע באיכות המרפאת של הדבש.

 

אנתרופוסופיה עכשיו

 

יסודות החינוך והרפואה שהניח ד"ר רודולף שטיינר ממשיכים להשפיע, לצמוח ולהתעצם

 

"ילדות בריאה - בריאות וחינוך ילדים לאור האנתרופוסופיה", מאת ד"ר אבישי גרשוני (הוצאת "הרדוף"), מביא תמונה מקיפה של התפתחות הילד וההשפעות החינוכיות והרפואיות עליה.

 

הספר מברר תחומים רבים הקשורים להתפתחות הילד, מנקודת המבט של תפיסת האדם והעולם האנתרופוסופית: היריון ולידה; השפעות סביבתיות; התפתחות מוטורית וקוגניטיבית; החינוך בבית ובבית הספר; תזונה בגיל הרך ובכלל; חום והמערכת החיסונית; התייחסות למחלות; חיסונים; טיפול בעזרת רטיות וצמחי מרפא.

 

הרפואה האנתרופוסופית, והזרם החינוכי הידוע בשם חינוך ולדורף - צמחו שניהם מתוך האנתרופוסופיה (ביוונית - חוכמת האדם). האנתרופוסופיה שואפת לאחד את חוקי העולם הפיזי, הגלוי לחושים, ואת חוקי עולם הרוח, המניע אותו, לכלל תמונה אחת של מציאות חיה. את היסודות לרפואה האנתרופוסופית ולחינוך ולדורף הניח - באירופה, ברבע הראשון של המאה העשרים - ד"ר רודולף שטיינר, שהיה פילוסוף ומורה, חוקר טבע ואמן. בארץ קיימים כיום עשרות גנים ושבעה בתי ספר של חינוך ולדורף, ומספרם גדל מדי שנה. גם הרפואה האנתרופוסופית הפכה בשנים האחרונות נגישה יותר לילדים ולמבוגרים באזורים שונים בארץ.



אין אתר הקיבוצים אחראי לכתבות ולתגובות הקוראים


תגובה למאמר


מסמכים חדשים במדור דעת אורחים




עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים