הפיצויים לנזקי המלחמה: מומלץ לבחור במסלול הירוק



הפיצויים לנזקי המלחמה: מומלץ לבחור במסלול הירוק

טל אלמליח


דורון סט

בכנס אנשי כלכלה ומנהלי קהילה שהתקיים בהגושרים

לסיכום נזקי המלחמה המליצו הדוברים לפנות למסלול

המדווח על נזקים ישירים, כי דרישה של הנזקים העקיפים

קשה להוכחה ויכולה להיגרר על פני שנים רבות

 

עשרות תעשיינים, חקלאים ותיירנים השתתפו בכנס חירום ביוזמת המועצה האזורית הגליל העליון והחברה לפיתוח הגליל בנושא הפיצויים עבור נזקי המלחמה. בכנס, שבו השתתפו גם שר התיירות יצחק הרצוג, חברי הכנסת אורית נוקד, חיים (ג''מס) אורון, אבשלום (אבו) וילן ומזכירי התנועה הקיבוצית - זאב (וולוולה) שור וגברי ברגיל, הובהרו מסלולי הפיצויים עבור הנזקים העקיפים והישירים שנגרמו מהמלחמה, והועלו דרישות לשיפור בכמה נושאים. שני סוגי הפיצויים שהוגדרו, מטפלים בנפרד בפיצוי עבור נזק ישיר, המכונה 'מסלול ירוק' ופיצוי עבור נזק עקיף, המכונה 'מסלול אדום'. המסלול הירוק מפצה לפי מפתח שמשתנה לפי סוג העסק: בתיירות, הפיצוי מבוסס על הפער בין הפדיון של שנת 2005 ל-2006 שמתוכו יפוצו העסקים בשיעור של בין 80 ל-90 אחוז; בחקלאות מבוסס הפיצוי על ההוצאה נורמטיבית לדונם שנקבעה על ידי משרד החקלאות לפי כל זן, ולפיו מקבל החקלאי החזר על ההוצאות בימם שבהם לא עבד הענף. בענף הפיטום מקבלים פיצוי של 36 אג' לק"ג לפי כל קילו שלא שיווקו והיו צריכים לשווק, ו-15 אג' לעוף שגודל בתקופת המלחמה והטיפול בו נפגע כתוצאה ממנה אבל שכן ישווק. אחיק ברלוי, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל ומיוזמי הכנס, אומר כי המסלולים הירוקים לחודש יולי הכוללים את ענפי המטעים והלול, הוגנים, וכי לחודש אוגוסט קיימת מגמת הרחבה לענפי המדגה, חלב וגידולי השדה.

 

הדוברים בכנס הזהירו מפני הפיתוי שבמסלול האדום וציינו כי רק לאחרונה סיימו לממש את הבטחות הממשלה לגבי פיצויים שהובטחו באופן דומה במסלול ענבי זעם.

 

"המסלול הירוק לתעשייה ולשירותים הוא הבעייתי", אומר חיים מילוא (ברעם), גזבר המועצה האזורית הגליל העליון. "הבסיס של המסלול הזה הוא עבור אנשים שנעדרו מהעבודה וחייבים לשלם להם משכורת למרות שלא ייצרו, וכן עבור נזקים עקיפים. נקבע שבעל עסק יקבל החזר של 132% משכר הברוטו של העבודה, בהנחה שזה יכסה גם נזקים עקיפים. יש פה בעיה עם העיקרון, כי גם אם כל העובדים הגיעו, עדיין נגרם נזק, וגם זה מחושב על פי הברוטו וללא עלויות המעסיק. 

למעשה זה פיצוי שלא מכסה את הנזק הממשי".

 

מילוא מוסיף כי מסעדות ובתי קפה וגם ענפי שירותים אינם מבוססים על יצרנות של העובדים אלא על לקוחות, כך שדרך הפיצוי הזו כלל איננה מתאימה להם. לפיכך תובא בשבוע הקרוב בפני ועדת הכספים הצעה למסלול ירוק נוסף לתעשייה ושירותים, שיפעל לפי הפער בפדיון הדומה לזה שיינתן בתיירות.

 

גם לדעת מנכ"ל ברית פיקוח, ירון רייכמן, המשמש יו"ר ועדת המיסוי הבינקיבוצית, שיטה זו אינה מכסה את הנזקים האמיתיים שנגרמו. "היא אינה מתייחסת לאובדן עסקאות ולקוחות, השקעה בהלנת עובדים במקומות שונים כדי שיהיו זמינים לעבודה ונזקים נוספים שנגרמו. למעשה, מפעלים שבהם העובדים התייצבו באופן מלא לעבודתם, נענשים על כך בדרך חישוב זו ואינם זכאים לשום פיצוי, גם אם הם ניזוקו בצורה קשה מהמלחמה". עם זאת מודאג רייכמן מכך שאזורים שאינם מוגדרים כקו עימות או כסמוכים לו היו בטווח הטילים, כמו הגליל התחתון, הקריות, עמק יזרעאל, חיפה וכן חלקים מהגליל העליון והגליל המערבי, כבולים אך ורק למסלול האוטומטי הירוק שאינו נותן מענה לנזקים שנגרמו להם. "בדעת ברית פיקוח לתבוע לתקן את האפליה ולהשוות את התנאים לכל הנפגעים", הוא אומר.

 

ברלוי מוסיף כי במסגרת תוואי הפיצויים בחקלאות יאושר מסלול נוסף - "המסלול הוורוד", לפיצויים מוגדלים, אשר יפצה יישובים ששטחיהם נתפסו בזמן המלחמה בצו אלוף פיקוד צפון, ונגרמו להם נזקים רבים. ברלוי מברך על שיתוף הפעולה עם התאחדות התעשיינים. "אם כל מה שאמרו שיהיה באמת יהיה, אז המסלול הירוק מספק פתרון. כרגע אנחנו מבקשים ועדות חריגים שיטפלו במקרים שלא מתאימים למדדים שנקבעו, כמו תאגיד המשלב תיירות ומסחר ועוד".

 

בתנועה הוקם צוות "היום שאחרי" בראשות דורון סט, שעוסק בצבירת נתונים, במעקב וטיפול בהיבטי הפיצויים בגין נזקי המלחמה בצפון וכן בחשיבה להשלכות המלחמה להמשך.

 

בצוות מתואמים נציגי שולחן ארגוני הקניות, מנכל"י ארגוני הקניות בגליל ובעמקים, איגוד התעשייה, המחלקה המשפטית ואגף הכלכלה. ונעזרים גם במזכירים, 4 חברי הכנסת של התנועה, ראשי-המועצות, ברית-פיקוח וביטוח חקלאי.









עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים