בג"צ עלה על הפסים - בג"צ הסיר את התנגדות יגור לפרסום תוכנית "רכבת העמק"




בג"צ עלה על הפסים

יעקב דרומי


בג"צ הסיר את צו הביניים של יגור נגד הליכי התכנון של "רכבת העמק"

 

ביום שני השבוע החליט שופט בג"צ, דוד חשין, כי אינו רואה מקום "למנוע את פרסומה של התוכנית למתן תוקף או ליתן סעד ביניים אשר ימנע את המשך הליכי התכנון" של "רכבת העמק" - שאת קיומה ביקש קיבוץ יגור לבטל, בין היתר בטענה שהמסילה, האמורה לעבור ליד בתי המגורים, תגרום למטרדים חמורים ולפגיעה באיכות החיים בקיבוץ ובביטחונם האישי של הגרים בו.

 

החלטה זו של השופט מבטלת, למעשה, את צו הביניים - שהוצא בסוף חודש יולי, בעתירה לבג"צ שהגיש הקיבוץ - אשר עיכב באופן זמני את המשך הליכי התכנון. עם זאת, לא סגר השופט את הדלת בפני הקיבוץ: הוא קבע כי הדיון בעתירה לביטול תוכנית רכבת העמק יישמע בפני הרכב של שלושה שופטים, ואם תהיה לקיבוץ "טענה קונקרטית כנגד פעולה שתבוצע על-פי התוכנית המאושרת, הדרך תהא פתוחה בפניו לבקש סעד ביניים בעניין המסוים".

 

נזכיר כי בעתירה שהוגשה לביטול התוכנית, ביקש הקיבוץ מבג"צ לקבוע כי יש להסיט את תוואי המסילה ולהעבירו אל צדו הצפוני של כביש 75, בשטחים חקלאיים במקום בצמידות לבתי המגורים. בתגובה להחלטת הבג"צ מסרו נציגי רכבת ישראל כי מדובר בפרויקט "בעל חשיבות לאומית, שישמש עורק תחבורה משמעותי לנוסעים ולמטענים וגורם מאיץ לפיתוח האזור. הקו, באורך של 73 ק"מ ובעלות של 1.6 מיליארד ש"ח, כולל הקמת מסילת נוסעים ומשא לחיבור אזור העמקים לנמל חיפה ולמרכז הארץ, והוא יכלול חמש תחנות נוסעים: לב המפרץ, כפר-יהושע, כפר-ברוך, עפולה ובית-שאן". הרכבת, לטענתם, "פועלת למיצוי מרבי של היתרונות בסלילת תוואי רכבת לציבור הרחב תוך מזעור הפגיעה ביישובים הסמוכים לתוואי, בערכי טבע, בהיבטים אורבניים ואזוריים".

 

יואב ליבנה, מחזיק "תיק הרכבת" ביגור, אמר: "הגשנו עתירה לבג"צ, ואין לנו כל כוונה לבטל אותה. אנו ממתינים לדיון שיתקיים אודותיה".



 



_________


עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים