התוואי ירד מהפסים - בג"ץ הוציא "צו זמני" לעיכוב תוכנית "רכבת העמק" שהתוואי שלה עובר ליד בתי יגור

התוואי ירד מהפסים

יעקב דרומי


לכתבה ב-Ynet

לבקשת קיבוץ יגור: בג"ץ הוציא "צו זמני" המעכב את תוכנית "רכבת העמק" * התוואי המתוכנן "יגרום לקיבוץ ולחבריו נזקים חמורים"

 

לבקשת קיבוץ יגור, הוציא בשבוע שעבר שופט בית המשפט העליון, דוד חשין, צו ארעי האוסר "לפעול למתן תוקף לתוכנית רכבת העמק" "או לבצע פעולות מכוחה או בהסתמך עליה". ההחלטה ניתנה בעתירה שהגיש יגור, המבקש לבטל את תוואי "רכבת העמק" שאמור לעבור ליד בתי המגורים של הקיבוץ.

 

בתחילת החודש אישרה הממשלה את תוכנית "רכבת העמק", הכוללת סלילת מסילה חדשה לרכבת, בהשקעה של כמיליארד ש"ח. לפי התוכנית, מדובר בהקמת תשתית לרשת מסילות ברזל מודרניות שתגיע למהירות של 160 קמ"ש, שתשמש עורק תחבורה משמעותי וחיבור בינלאומי בין נמל חיפה ואירביד שבירדן. בתוואי ההיסטורי הייתה, אומנם, תחנה ביגור, אך כיום הקיבוץ - שנוסד בשנת 1922, ומונה כעת כ-1,500 תושבים - רואה בהתנגדותו לתוואי המתוכנן של הרכבת "מאבק על המשך קיומו, עתידו, ואיכות חיי חבריו".

 

לטענת הקיבוץ, התוכנית, שאושרה בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות ובממשלה, "פוגעת באופן קשה בקיבוץ ובתושביו", ו"גורמת לקיבוץ נזקים חמורים ובלתי-מידתיים". לפי התוכנית - טוען הקיבוץ בעתירה שהגיש לבג"ץ, באמצעות עורכות הדין ענת בירן וורד מאירוביץ (יגנס, טויסטר, בירן ושות') - יגרום תוואי הרכבת, ליד יגור, למטרדים חמורים ולפגיעה באיכות החיים והמגורים בקיבוץ ובביטחונם האישי של הגרים בו.

 

"המסילה מתוכננת לעבור דרומית לכביש 75, במרחק של כ-50 מטר בלבד לשכונת המגורים בקיבוץ", מתאר הקיבוץ בעתירתו. "בית הספר נמצא כ-400 מטר מתוואי המסילה ואזור התעשייה של הקיבוץ ממוקם כ-180 מטר מהתוואי. מפלסי הרעש בקיבוץ יעלו באופן משמעותי, ותושבי הקיבוץ ייחשפו למפגעי רעידות ולסיכונים בטיחותיים הנובעים מהובלת חומרים מסוכנים במרחק נגיעה מבתיהם, מבלי לתת מענה לסיכונים שיש בכך, וזאת נוסף על החסימה הנופית שתיגרם ופגיעה באפשרויות הרחבתה של שכונת המגורים".

 

הקיבוץ יוצא נגד גורמי התכנון ורכבת ישראל, ש"גילו חוסר התחשבות בלתי-סביר בדרישות התושבים וצורכיהם", ו"בחרו שלא לנקוט צעדים אפשריים לצורך מזעור הפגיעה בתושבים". הוועדה הארצית לתכנון, אומר הקיבוץ, כשלה בתפקידה, בכך שלא בחנה חלופה מתאימה לפגיעה בקיבוץ. "אין כל היגיון", טוען הקיבוץ, "בהצמדת תוואי המסילה לבתי מגורים שעה שמהעבר השני של הכביש ניתן להעביר את המסילה בשטחים פתוחים, במרחק משמעותי מבתי מגורים", ולכן הוא מבקש מבג"ץ לקבוע כי יש להסיט את תוואי המסילה ולהעבירו "מצדו הצפוני של כביש 75, בשטחים חקלאיים במקום בצמידות לבתי המגורים".

 

עוד טוען הקיבוץ כי יש לבטל את הכרזת תוכנית רכבת העמק כ"פרויקט בעל חשיבות לאומית", שכן "פורסם בכלי התקשורת, כי ירדן אינה מעונינת להקים מחדש את קו הרכבת ההיסטורי בין חיפה לאירביד", וגם כי "קיים ספק בדבר הצורך ברכבת ובכדאיותה הכלכלית".

 

בית המשפט העליון הקפיא, כאמור, זמנית את התוכנית וקבע כי הממשלה, הוועדה הארצית לתכנון ובנייה ורכבת ישראל יגישו את תגובתן לטענות הקיבוץ עד 9 באוגוסט.



 



_________


עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים