בלם לפריצת דרך

אריק בשן

 

הישג טכנולוגי ועסקי יוצא דופן למפעל "מא"ג" בעין-השופט * גבר על ענקיות תעשייה מכל העולם וזכה בפרויקט לפיתוח ואספקה של "בלם חנייה חשמלי לרכב" עבור "ג'נרל מוטורס" * כך כבשה התעשייה הקיבוצית את שוק הרכב העולמי


בתפר שבין החלפת תפקידים ב"מא"ג", חגגו לאחרונה בעין-השופט את הבשורה על הזכייה בפרויקט בלם החנייה החשמלי לרכב  .(EPB)אבי לבנה, שכיהן עד ינואר האחרון כמנהל "מא"ג ארה"ב" (ולפני זה כמנכ"ל "מברג"), שהחליף את חיים ארבל, מנכ"ל "מא"ג" בארבע השנים האחרונות והיום מרכז המשק - הובילו, בראש צוות מעובדי המפעל, את הפרויקט היוקרתי, בו שותפו גם חברות ההנדסה "דן רז" ו"סיסמופ". אליבא דכולם, מדובר לא רק בהישג טכנולוגי מרשים, אלא גם בהישג עסקי שאת תוצאותיו עדיין קשה לחזות עד תום. אחרי שנתיים וחצי של עבודה מאומצת, השקעה של קרוב ל-20 אלף שעות עבודה והוצאה כספית הנאמדת בכ-1.5 מיליון דולר - יכול עין-השופט לרשום לעצמו עוד הישג מדהים בתחרות הקשה על לבו של שוק הרכב העולמי.

 

מפעל מא"ג הוקם במטרה להתרכז בפיתוח ובייצור של מכלולים לענף הרכב. הקשר העסקי הטוב שיצרו עד אז מפעלי עין-השופט, "מברג" ו"אלתם", עם חברות הרכב הגדולות בעולם - סלל את הדרך להשקעה במיזם תעשייתי ייחודי, שהצדיק את קיומו מהר למדי. נכון להיום, באתרי המפעל (2,500 מ"ר בעין-השופט וכ-5,500 מ"ר בטנסי, ארה"ב) עובדים כ-160 איש, ויש ציפייה כי המחזור - מעל ל-30 מיליון דולר - יגדל בעשרות אחוזים כתוצאה מהפיתוח הנוכחי.

 

המכלול הראשון שהעלה את המפעל על המפה היה פיתוח וייצור כננת לגלגל רזרבי. אחר כך באה ידית ההילוכים, ועכשיו, כאמור - הבלם החשמלי, שחיצונית הוא נראה ככפתור נוסף המותקן על קיר הרכב, ובא במקומה של ידית הבלם המסורבלת ("הנד-ברקס"). למבינים בתחום ברור שמלבד הפיתוח עצמו, מצויה כאן גם היכולת לשכנע את הלקוח שמדובר בתכנון וביצוע העולים על אלה של המתחרות: "סימנס", "בוש", "קונטיננטל" ואחרות. הפיתוח כולו נעשה בישראל, וגם הייצור עתיד להתבצע כאן. במא"ג אומרים כי הפרויקט מבטיח לחברה פוטנציאל צמיחה גבוה במהלך השנים הקרובות. הבלם ישווק, על-פי החוזה, לענק הרכב האמריקאי "גנרל מוטורס" במהלך 7 עד 10 השנים הקרובות, בתמורה לעשרות מיליוני דולר ובמקביל לחברות רכב נוספות בעולם.

 

בטקס השקת כוסית היין לרגל ההצלחה, בחודש שעבר, אמר ראובן טל, חבר הקיבוץ מצוות המפעל, ברגע של התרוממות רוח, כי במאג עיקרון "העיקר ההשתתפות" כבר לא תופס - מלכתחילה מכוונים להכי גבוה, למקום הראשון, להיות הטובים ביותר. "אם בחוזה הראשון (כננת) 'דרסנו' מתחרה עם מחזור של 100 מיליון דולר, ובשני (ידית הילוכים) חברה של 2 מיליארד דולר, הפעם שברנו את כל השיאים", קבע טל. "מול ענקים, כנגד כל הסיכויים, עם כל החוצפה, התעוזה והחוכמה - הגיע האישור, וקיבלנו את ההזמנה".

 

ש: חיים ארבל, כמנהל הפרויקט, שתף אותנו בתחושת ההישג.

חיים ארבל: "עזוב, אנחנו לא אוהבים פרסום, תן לעבוד בשקט. אני מוכן רק לומר שזה אכן הישג נאה שהושג במאמץ רב, עם צוות מצוין. בהחלט סיבה למסיבה".




 



_________


עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים