עסקים חינוכיים

סימה טלמון

 

סערה בגליל המערבי סביב האפשרות שבית הספר הניסויי "תפן" ישכון בקיבוץ יחיעם - השותף בבית הספר האזורי "אופק" * ושלל שאלות חינוכיות, קיבוציות ועסקיות, מונחות על השולחן * ותראו מה קורה בעמק הירדן


בימים אלה סוערות הרוחות בבית החינוך "אופק", המשותף לקיבוצים: געתון, יחיעם, כפר-מסריק, יסעור, עברון, סער, עין-המפרץ ושמרת. בית החינוך, הנמצא בעברון ומונה כ-520 תלמידים, השקיע בשנים האחרונות משאבים ומאמצים רבים להגדלת מספר התלמידים. בעקבות הפעילות האינטנסיבית כבר לומדים ב"אופק" תלמידים ממעלות, כפר-ורדים, נהרייה, עכו והקריות.

 

אבל, בעוד בית החינוך שוקד על המהלך האסטרטגי, נודע למנהליו על התקשרות בין קיבוץ יחיעם לבין בית הספר הניסויי "תפן", המחפש לעצמו אכסניה חדשה. משמעות הדבר היא יצירת תחרות בין בתי הספר על כל תלמיד, ופגיעה בסיכוי של בית חינוך אופק לגייס תלמידים נוספים לשורותיו. לדברי רחלה יוקטן (יחיעם), מנהלת בית החינוך, הסיכוי שיחיעם וגעתון יבחרו, בסופו של דבר, להכניס את תלמידיהם לבית הספר החדש - עלול להקטין באופן משמעותי את מספר התלמידים בשנים הבאות ואת היכולת של בית החינוך אופק לשרוד.

 

בית ספר תפן הוא "על אזורי", כלומר, המגבלה של אזורי הרישום (המונעת מתלמידים לעבור מאזור רישום אחד לשני) לא חלה עליו, והוא יכול לקלוט כל תלמיד מכל אזור.

 

בקלחת המאבק שותפים רחלה יוקטן, שמוצאת את עצמה במאבק נחרץ נגד האינטרסים של קיבוצה ובעד בית החינוך שהיא מנהלת, ומנהל מחלקת החינוך במועצה, אברהם רוזנקיאר, אף הוא חבר יחיעם - המחזיק, במקביל, בתיק החינוך במועצה ובתפקיד מנהל הקהילה בקיבוצו. לדעת אנשי בית החינוך אופק, יש בעובדה זו משום ניגוד אינטרסים. הם מצפים כי מנהל מחלקת החינוך במועצה האזורית יגן על בתי הספר שלה.

 

בית הספר הניסויי בתפן פנה כבר לפני מספר חודשים אל יחיעם ואל כפר-ורדים בבקשה לקבל אצלם אכסניה. לדברי יוקטן, היא לא שותפה בידיעה על המהלכים המוקדמים, והדבר נודע לה רק זמן קצר לפני ההכרעה. כתוצאה מכך, בית חינוך אופק שבניהולה מוצא את עצמו מגיב מאוחר מדי, ובימים האחרונים הוא מנסה לרתום את כל הסוסים למאבק. בדיון שהתקיים בוועד המנהל של אופק, עלו שאלות קשות: כיצד ייתכן מצב בשותפות, בו שני נציגי הבעלות בוועד לא עדכנו את הבעלים? האם מעתה כל אחד יעשה ככל העולה על רוחו? לבסוף הוחלט לדון עם מזכירויות הקיבוצים, ויצאה הזמנה לראש המועצה, יהודה שביט, לזמן דיון דחוף בוועד הפועל של עמותת החינוך אופק. מנהל העמותה, יוסי לבנה, שיגר אל שביט מכתב בהול, בו ביקש לכנס את כל מנהלי בתי הספר באזור, כדי לדון אודות ההשלכות הצפויות אם קיבוץ יחיעם "יתפתה" לקלוט לתוכו את בית הספר הניסויי תפן, ולשתף פעולה נגד המהלך.

 

ראש המועצה, יהודה שביט (כברי), אומר שנושא החינוך הוא ראשון במעלה, וכי דווקא משום כך אינו יכול לשלול את התהליך שנעשה היום בקיבוץ יחיעם. "איני מוצא סיבה להגן על בתי הספר של המועצה. כשבית הספר טוב, אין לו סיבה לדאגה. אגב, החלטנו גם לשתף פעולה עם הכנסת סניף של בית ספר ריאלי לתחומי המועצה. המועצה פועלת בהתאם לרצון היישובים והתושבים, מנקודת מוצא שלא קיימת סתירה בין יישובי המועצה לבין בתי הספר שלה - וכך גם ועדת החינוך, שהחלה לפעול בשנה שעברה". ראש המועצה מתנגד לכנס את מנהלי בתי הספר באזור, ומציע לאנשי אופק לקיים מגעים ישירים עם יחיעם.

 

מנהל הקהילה ביחיעם, רוזנקיאר, סבור שהכנסת ביה"ס תפן אל קיבוצו הוא צעד נבון, שיעניק לקיבוץ המזדקן סיכוי לריענון, ושאין בכך שום סיכון לאופק.

 

"הפאניקה שהם מנסים ליצור היא לא במקום", אומר רוזנקיאר. "תמכתי בקליטת תפן ליחיעם כבר לפני חודשים מספר, כשכיהנתי כמנהל מחלקת החינוך במועצה. לא חשבתי אז שאהיה מנהל קהילה ביחיעם. לבית הספר הזה באים תלמידים מכל יישובי האזור ואף לא ילד אחד מ'מטה-אשר'. בנוסף, יש לבית הספר הסכם עם הרשויות שלא פוגעים בתקן כיתה של הרשות. הסכם זה לא הופר ב-15 שנים האחרונות, מאז שבית הספר קיים. אם באופק חושבים שעל-ידי בניית 'חומת ברלין' יגנו על עצמם - הם טועים. אופק הוא בית ספר טוב ועליו לשנס את מותניו, לדעת למכור את עצמו - ויש לו מה למכור". לדברי רוזנקיאר, ביחיעם יש היום רק ילד אחד מהקיבוץ במסגרת הגיל הרך. לכן, עד שהבנים יחזרו או עד שתקום השכונה הקהילתית - ממילא אין בעתודה של יחיעם כדי למלא את המאגר הפוטנציאלי של תלמידי אופק.

 

חוץ מזה, מציין רוזנקיאר, תפן הוא בית ספר יקר. "אנחנו יודעים שהתושבים שמגיעים לשכונות הקהילתיות בקיבוצים שמים לב לעלויות החינוך ובדרך כלל לוחצים להורדה, ולכן, הסיכוי הוא שרוב האנשים יעדיפו בית ספר טוב וזול יותר".

 

בית החינוך, כאמור, לא "קונה" את ההסברים האלה ונערך למאבק בכל החזיתות. מכתב בהול יצא למשרד החינוך, למזכירי היישובים, למנהלי בתי הספר באזור, לחברי יחיעם, ודף מידע מיוחד יצא אל הורי בית הספר. במכתב לחברי יחיעם כתבה רחלה יוקטן, שבהכנסת תפן ליחיעם היא רואה "מכה אנושה לאופק, שכן מאגר התלמידים הפוטנציאליים, בראש וראשונה מתוך יחיעם, געתון והיישובים הסמוכים להם, יתחלק בין שני בתי ספר".

 

יוקטן משוכנעת שבשנים הראשונות אולי לא יהיה מעבר מסיבי של תלמידים מאופק לתפן, אך עם הזמן מתרופפות ההבטחות, התקנים משתנים, ובאופן טבעי יעדיפו האנשים לשלוח את ילדיהם לבית הספר הממוקם בחצר הקיבוץ, בעיקר כשהוא מוגדר כבית ספר איכותי ו"על-אזורי".

 

השאלות האלה יוכרעו בסוף החודש, כשחברי יחיעם יצטרכו להחליט בשאלות החינוכיות והקיומיות העומדות על הפרק.




 



_________


עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים