הופקרו!

צבי זינגר ויוסי יהושע, ידיעות אחרונות

 

פקידי הממשלה התכנסו ודיברו * תקציבים התעכבו * ויישובי "סובב עזה" נותרו חשופים לקאסמים * כך הפקירה המדינה את קיבוצי החזית החדשה שיצרה ההתנתקות * דו"ח המבקר


הממשלה נכשלה במיגון 46 יישובים בגזרת סובב-עזה מפני ירי רקטות - כך קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח ראשון העוסק בהתנתקות. הדו"ח מגלה כי אפילו בשדרות וביישובים צמודי הגדר (כרם-שלום, נחל-עוז ונתיב-העשרה), שחשופים גם לירי שטוח מסלול, לא הושלמו עבודות המיגון עד אמצע נובמבר האחרון, וטרם הוחל בביצוע חלק מהעבודות. מדובר במיגון גגות של גני ילדים ושל בתי-ספר, בסלילת דרכי ביטחון, בהקמת חומות מגן, בהתקנת מערכות תאורה וגדרות ביטחון.

 

"עובדות אלה מעידות על כשל חמור בטיפול", כותב מבקר המדינה. לדבריו, אי-השלמת העבודות במועד שנקבע נבעה בעיקר מליקויים בהקצאת הכספים מתקציב המדינה. המבקר אומר כי מבדיקת המסמכים של צה"ל, של משרד הביטחון ושל האוצר עולה כי תהליך האישור וההקצאה של התקציב בעבור מיגון סובב-עזה נמשך מיוני 2004 ועד יולי 2005 "והיה ארוך ובלתי סביר". בין הגורמים להתמשכות התהליך הייתה העובדה שמשרד האוצר לא שותף בעבודת המטה של גיבוש תוכנית המיגון. עוד מצא המבקר כי אף שלביצוע תוכנית המיגון, שהוגדרה כ"מענה מינימאלי למציאות הקיימת ביישובים", הוקצו בשנה שעברה 110 מיליון ש"ח - אישר מנכ"ל משרד הביטחון 70 מיליון ש"ח בלבד. "הפירוש המעשי הוא מיגון היישובים באמצעות מענה שהוא פחות ממינימאלי", קובע לינדנשטראוס, ומוסיף כי בתקופה שבין פברואר 2005 ועד סמוך לביצוע ההתנתקות "התנהל מו"מ ממושך ועקר, שגרם בפועל לעיכוב במתן מענה לעניין הדחוף והחיוני, מיגון היישובים". המבקר מותח ביקורת קשה גם על העובדה שרק ב-8 במאי  2005 - רק 11חודשים לאחר קבלת ההחלטה על תוכנית ההתנתקות וכשלושה חודשים לפני ההתנתקות בפועל - דנה הממשלה בעניין היישובים שאותם יש למגן. החלטות תקציביות לא התקבלו בישיבה ההיא. ההחלטה הראשונה של הממשלה בעניין מיגון היישובים התקבלה רק כחודשיים וחצי לאחר מכן, חודש לפני הפינוי, בדיון של ועדת השרים לפיתוח הנגב והגליל. "עובדות אלה", מסכם המבקר, "מצביעות על מצב חמור ובלתי נסבל, שבו אף כי חלפו כ-17 חודשים מאז החלטת הממשלה על תוכנית ההתנתקות, וצה"ל כבר השלים את יציאת כוחותיו מחבל עזה - עדיין לא הושלמו עבודות המיגון ביישובים המאוימים ביותר, והביצוע של חלק מהן אף לא הוחל".

 

המבקר מתבטא בחריפות מיוחדת בהתייחסו לשדרות: "העובדה שגני הילדים ובתי-הספר בשדרות טרם מוגנו כראוי נגד רקטות קסאם, חרף העובדה שהירי נמשך זה כחמש שנים, מעידה על מחדל מתמשך בטיפול".

 

גילוי חמור לא פחות הוא העובדה שמסיבות כספיות לא נותנים חדרי הביטחון שתוכננו ביישובים צמודי הגדר מענה מפני פגיעה ישירה של רקטות קסאם ושל פצמ"רים - זאת אף שמפקדת קצין הנדסה ראשי הצביעה על פתרונות הנדסיים המעניקים מיגון גם נגד פגיעה ישירה. "ההחלטה למגן את הבתים באמצעות אותם חדרי ביטחון משמעותה ירידה מהותית ביכולת המיגון", קובע מבקר המדינה. לדבריו, עלותו של חדר ביטחון משוכלל יותר נעה בין 92 ל-105 אלף ש"ח, לעומת עלות של 56 אלף ש"ח לחדר ביטחון פשוט. המבקר קובע כי ראוי היה להעלות "עניין מהותי ורגיש זה" בפני מקבלי ההחלטות ברמות הבכירות ביותר בצה"ל ובמשרד הביטחון, נוכח העובדה שמדובר בנושא מהותי ביותר, הנוגע לביטחונם האישי של התושבים.

 

חזרנו והתרענו

 

תגובת מזכירי התנועה הקיבוצית

 

בתגובה לדו"ח מבקר המדינה, המביע ביקורת קשה על התנהלות המדינה בכל הקשור למיגון יישובי סובב-עזה, אמרו מזכירי התנועה הקיבוצית, גברי ברגיל וזאב (ולוולה) שור: "הממצאים הקשים שפרסם המבקר מאששים אחד לאחד את שחזרנו והתרענו בפגישות ומכתבים במהלך השנה האחרונה בפני ראש הממשלה, שר הביטחון ובכירי משרדו, וגורמי מדינה נוספים".

 

לדברי המזכירים, משמעות אי-מיגון היישובים בפני הטילים הנורים עליהם מרצועת עזה היא הפקרת ביטחונם וחייהם של התושבים. אנו מקווים, אמרו המזכירים, כי פרסום הדו"ח והביקורת הציבורית הנלווית אליו יביאו להאצת המיגון וימנעו אסון שחס וחלילה עלול להתרחש".



אין אתר הקיבוצים אחראי לכתבות ולתגובות הקוראים


תגובה למאמר


מסמכים חדשים במדור דעת אורחים




עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים