דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

צוערים לחינוך בלתי פורמלי - יוצאים מהבועה

רן גורן (משמר השרון), צוער בתוכנית: "התוכנית הופכת אותנו לאנשי מקצוע בתחום המסוגלים להוביל שינוי בחברה דרך השירות הציבורי בדגש על הרשויות המקומיות". "עתודות לישראל" והתנועה הקיבוצית בשיתוף פעולה מיוחד בתוכניות הצוערים השונות - להכרות וחשיפה לבני ובנות התנועה הקיבוצית. לחצו על הסרטון לפרטים נוספים.

תכנית 'צוערים לחינוך בלתי פורמלי' הינה אחת ממגוון התוכניות שמציעה "עתודות לישראל" - תכנית אסטרטגית לאומית, השואפת לתרום לשגשוג מדינת ישראל על ידי שיפור מגזר משרתי הציבור בישראל. 'עתודות לישראל' יוצרת רצף של תכניות עתודה (ניהולית ומקצועית) ומכשירה בעלי תפקידים שיתמודדו בעתיד על איוש משרות המטרה בשירות הציבורי בישראל, במובנו הרחב. הרצף מתחיל בעידוד אתוס שירות ציבורי בקרב צעירות וצעירים, עובר דרך תכניות עידוד מצוינות, תכניות צוערים המיועדות לצעירות וצעירים המעוניינים להשתלב בשירות הציבורי במשרות התחלתיות, תכניות עתודה לדרג ביניים ובכיר המיועדות בעיקר למנהלות ומנהלים אשר עובדים בשירות הציבורי ומעוניינים לרכוש כלים, ידע ורשת מקצועית ולהתקדם למשרות בכירות, וכלה בתכניות לבכירים.

תכנית 'צוערים לחינוך בלתי פורמלי' הינה תכנית ממלכתית וייחודית מטעם משרד החינוך, מינהל חברה ונוער, ארגון שותפויות אדמונד דה רוטשילד, מכללת אורנים הפועלת לשיפור החינוך הבלתי פורמלי בישראל על ידי טיפוח והכשרת קבוצת מנהיגות לניהול מקצועי. התכנית מיועדת לצעירים ולצעירות מוכשרים בעלי מוטיבציה להשפיע, המבקשים לשלב מצוינות אקדמית ומצוינות חברתית על מנת להביא לשיפור החינוך הבלתי פורמלי בפריפריה החברתית והגיאוגרפית במדינת ישראל ובכך להוביל להקטנת פערים חברתיים בין הפריפריה למרכז ובין ציבורים שונים בחברה הישראלית.

אחד מצוערי התוכנית הוא רן גורן, בן 28 עוד חודש, ממשמר השרון.

איך הגעת לתוכנית?

"התלבטתי זמן רב אם ללכת ללמוד ובאיזה תחום. הבנתי שאם אלמד זה יהיה בתחום החינוך אך לא רציתי להיות מורה בכיתה שמלמד מקצוע. יותר עניין אותי ובער בי להשפיע מכיוון אחר, רציתי להגיע למקום שבו אוכל להיות משמעותי יותר עבור הנוער והחברה.

דרור זכאי, שהיה מדריך שלי בהיותי נער בקיבוץ, המליץ לי על תכנית חדשה שנפתחת במכללת אורנים בשם "צוערים לחינוך הבלתי פורמלי".

ניגשתי למיונים וככל ששלבי המיון התקדמו התחלתי להבין את מהות תכנית, מטרתה, התכנים שאפגוש ואלמד וכמו כן גם את התפקיד שאני עתיד לבצע בסוף תקופת ההכשרה הנמשכת 3 שנים.

התחלתי להבין כי התכנית מספקת לי את שחיפשתי, מאפשרת לי להשפיע על הנוער ועל החברה הישראלית על ידי למידה וחשיפה אל כלל החברה הישראלית, על האתגרים המצויים בה ועל הפוטנציאל הגלום בה.

מה התוכנית תורמת לך?

"בתור קיבוצניק שגדל רוב חייו ב"בועה" הנוחה הזו שנקראת קיבוץ, אני נחשף בתכנית לראשונה לאוכלוסיות שונות, לסוגיות חברתיות מגוונות ומעל הכל מקבל ידע אמיתי המנסה לשפוך אור על סוגיות אלו במטרה להפוך אותנו, צוערי התכנית, לאנשי מקצוע בתחום המסוגלים להוביל שינוי בחברה דרך השירות הציבורי בדגש על הרשויות המקומיות".

חינוך ממילא נחשב לאחת מפסגות הקיבוץ, למה שקיבוצניקים יצטרפו לתוכנית כזו?

"אני חושב שכל מי שבוער בו הרצון להוביל שינוי או לפחות לקחת בו חלק בחברה הישראלית, כל מי שמנקרת בו תחושת אי הצדק השורר בחברה ובאמת מאמין באדם, בחינוך בכלל ובחינוך הבלתי פורמלי בפרט ככלי הטוב ביותר לשיפור המצב הקיים, עליו להגיע לתכנית "הצוערים לחינוך הבלתי פורמלי", אני רואה בה הזדמנות אמיתית לעשות שינוי או לפחות להתחילו".

מה אתה רוצה לעשות לאחר סיום התוכנית עם ההכשרה שקיבלת?

"בסוף תקופת ההכשרה ולימודי התואר שאורכים 3 שנים מגיע שלב ההשמה שאורך 4 שנים, אשר במסגרתו נשובץ ברשות מקומית או במסגרות חינוך בלתי פורמלי בפריפריה. עוד לא החלטתי איזה תפקיד אני ארצה לבצע אך בהחלט מעניין אותי לעבוד ברשות מקומית, ולעסוק ולקדם מספר תחומים ביניהם הקהילתיות בשילוב של התחדשות עירונית, שילוב החינוך הבלתי פורמלי במערכות החינוך הקיימות ולחזק את מה שנקרא 'הרצף החינוכי'. בשורה התחתונה, תפקיד שבו אוכל לעסוק בנושאים אשר ישפיעו על התושב ברשות, לשפר את איכות חייו ובכך לצמצם את הפערים החברתיים-כלכליים על ידי נתינת הזדמנויות שוות לכל נער ללא תלות במקום בו הוא נולד וגדל וזאת בעזרת התשתית הנכונה אשר תשלב בבסיסה קודם כל חינוך איכותי".

מנהלת התכנית, מיכל רייקין: "התכנית מתקיימת במסגרת יישום החלטת הממשלה "עתודות לישראל" שעניינה פיתוח ההון האנושי והעתודות למנהיגי העתיד של המגזר הציבורי מתוך הבנה כי רק מנהיגים מחוללי שינוי, בעלי תרבות של שיתופי פעולה, ראיה ממלכתית וחשיבה לטווח ארוך יובילו את מדינת ישראל להתמודד עם אתגרי הליבה הניצבים לפתחה של המדינה. אחד מאתגרי הליבה הללו הוא צמצום הפערים ויצירת הזדמנויות שוות לכל תושב במדינת ישראל, מכל מקום ומכל חברה. החינוך הבלתי פורמלי הוא אחד הכלים הכי משמעותיים לעשות זאת.

רייקין מדגישה: "מדי שנה יגויסו לכל אחד ממסלולי התוכנית כ-25 צוערים, ברובם בני ובנות הפריפריה, בעלי מתאם קבלה למכללת אורנים. סטודנטים אשר מתקבלים לתוכנית נהנים ממלגת לימודים מלאה, מלגת קיום חודשית, תכנית הכשרה איכותית כולל סיור בחו"ל והשמה בסיום תהליך ההכשרה.

תכנית ההכשרה אורכת כ-3 שנים ובמהלכן הצוערים לומדים תואר אקדמי במכללת אורנים (הכולל תעודת הוראה ותעודת עובד נוער) ובמקביל לו תכנית הכשרה אשר כוללת - סדנאות ההעשרה, מפגשים עם דמויות מפתח בחינוך הבלתי פורמלי ובשירות הציבורי בישראל, סמינרים והתנסות מעשית ברשויות מקומיות ובמוסדות נוספים. בתום תקופת ההכשרה מחויבים הבוגרים לעבודה במשרות מובילות (ברשויות מקומיות, מרכזים קהילתיים, מרכזי נוער ועוד) למשך ארבע שנים".

הוספת תגובה חדשה