דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פעילויות בנושא סמים ואלכוהול

לא לאלכוהול וסמים
מתוך חוברת חודש המאבק בסמים ואלכוהול 2014, עמק חפר

"פירמידת ערכים" – 1. כל חניך יקבל כרטיסיות קטנות בהן רשומות מילים שונות אשר מייצגות ערכים שונים, כאשר נבקש מכל חניך לבנות פירמידה המורכבת מ-11 מילים על פי סדר חשיבות (כך שבקצה הפירמידה יציב את המילה/ערך החשוב ביותר ובבסיס הפירמידה מילים/ערכים חשובים פחות). דוגמאות למילים: משפחה, חברים, סביבה, בע"ח, קהילה, אופנה, דת ומסורת, מדינה, מוסיקה, קולנוע, טלוויזיה, עולם, בית ספר, אינטרנט, בנות, בנים. לאחר שכל חניך סיים להכין את הפירמידה שלו נבקש שיניח את הדף כך ששאר החניכים יוכלו להתבונן.

2. דיון: איך התמודדתם עם המשימה? האם היה לכם קשה או קל? על פי מה בחרתם את סדר הפירמידה? האם יש כאן הרבה דמיון בין הפירמידות או שהן שונות? על מה זה מעיד? על מה בחרתם לוותר? למה בעיניכם זה דבר פחות חשוב? מה בחרתם להעמיד בקצה הפירמידה? כיצד זה משפיע על הבחירות בחיים שלכם? האם אתם יכולים לראות את המילה אלכוהול מתחברת לאחת מן המילים שנמצאות בפירמידת הערכים שלכם? (למשל חברים, בנים, בנות, דת ומסורת, מוסיקה) האם הייתם רוצים לראות אותה מופיעה בפירמידה? האם זה נוכח בחיים שלכם? איפה הייתם מדרגים אותה?

 

סטיקרים – כייף זה... –  1. נבקש מכל חניך להיות פרסומאי ולבחור סלוגן שיתחיל ב- כיף זה....,” ולהשלים את המשך המשפט על פי רצונו. את הסלוגן הוא ירשום על גבי סטיקר חלק שלאחר מכן, ידביק על לוח בחדר. בהמשך החניךים יסתובבו בחדר ויוכלו להתרשם מהסטיקרים האחד של השני.

2. דיון: לאיזה סטיקר הכי התחברתם ולמה? מה בעיניכם מייצר הכי הרבה תחושה של כיף, עונג? איזה דברים עלו? מה עושה לכם כיף? (אנחנו מנחשים” שידברו על ספורט, משחק עם חברים, תכניות טלוויזיה, אוכל, טיולים ואירועים חווייתיים) למה כל הדברים האלו היו מהנים? ממה נהניתם מה עשה לכם טוב? עשויות לעלות העליתם רשימה של המון דברים שעושים לכם טוב ואין בהם אלכוהול – ויחד עם זאת אלכוהול נוכח בהרבה מאוד סיטואציות חברתיות. האם לדעתכם ניתן להגיע לאותו כיף חברתי גם בלי אלכוהול?

 

"מדברים על אלכוהול/סמי פיצוציות"

חבילה עוברת: משחקים את משחק "חבילה עוברת" כאשר בכל שכבת עיתון קיים פתק, המכיל שאלה לדיון בנושא אלכוהול/סמי פיצוציות. דוגמאות לשאלות: מה בני נוער שותים, באילו סיטואציות, שותים בני נוער אלכוהול, למה בני נוער שותים/מעשנים, איזו תחושה נוצרת בעקבות השתייה/עישון, האם ניתן לייצר את אותה תחושה בדרך אחרת, מה הקשר בין איבוד שליטה לשתיית אלכוהול/עישון סמים, האם תוכלו לספר על חוויה הקשורה בשתיית אלכוהול, שאינכם יכולים לשכוח, זה מפחיד לשתות אלכוהול ועוד.

 

"קירות מדברים – אלכוהול/סמי פיצוציות" – 1. נתלה ברחבי החדר פלקטים, המכילים ציטוטים/היגדים, כאשר נבקש מהחניךים להסתובב עם כלי כתיבה כ-10 דק' בין הפלקטים ולהתייחס לכתוב: "בני נוער שותים/מעשנים בדר"כ...", "באילו סיטואציות שותים/מעשנים בני נוער אלכוהול?", "למה בני נוער שותים/מעשנים?", "איזו תחושה נוצרת בעקבות השתייה/עישון, האם ניתן לייצר את אותה תחושה בדרך אחרת?", "מה הקשר בין איבוד שליטה לשתיית אלכוהול/עישון סמים?", "חוויה הקשורה בשתיית אלכוהול".

2. נחזור לשבת במעגל ונבקש ממספר חניכים להוריד את הפלקטים. כל אחד בתורו יקריא את הכתוב על הפלקט, כאשר המטרה היא לפתח דיון בנושא.

 

"למה שותים?" – 1. מפזרים על הרצפה בחדר דפים המכילים סיבות "למה שותים?", כגון: בגלל הסקרנות, זה עושה ראש טוב, זה נעים, בעזרת אלכוהול בורחים מהצרות, בריחה מהמציאות, לחץ חברתי, שעמום, בגלל שמחקים מישהו אחר, כולם שותים )אפשר להשאיר מספר פלקטים ריקים עם טוש ליד שיוכלו להוסיף סיבות נוספות(. ומבקשים מהחניכים להתיישב ליד הסיבה שהם הכי מסכימים איתה באופן כללי או שהכי מתאימה להם.

2. דיון - כל מי שמוכן, משתף את חבריו לקבוצה מדוע זו הסיבה שהוא בחר.

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה