דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"תושבי העוטף חווים טרור פסיכולוגי קשה, אבל ראש ממשלת ישראל לא מרגיש צורך להגיע ולפגוש אותם כי הם לא מצביעים עבורו"

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, דיבר בכנס "בוחרים חקלאות" והוסיף: "המציאות בעוטף עזה מוכיחה את מה שממשלת נתניהו מנסה למחוק - ציונות משמעותה חקלאות עברית ועיבוד האדמה בכל מחיר. נתניהו שכח שהציונות היא לא רק כלכלה. הממשלה הסירה כל אחריות והשאירה את תושבי העוטף להתמודד לבדם מול טרור החמאס"

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "תושבי העוטף חווים טרור פסיכולוגי קשה, אבל ראש ממשלת ישראל לא מרגיש צורך להגיע ולפגוש אותם כי הם לא מצביעים עבורו"

מזכ"ל התנועה הקיבוצית דיבר השבוע בכנס "בוחרים חקלאות" שאורגן על-ידי התאחדות חקלאי ישראל והמועצה האזורית מגידו ותקף בחריפות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "ביקרתי אתמול ביחד עם מטה התנועה הקיבוצית בקיבוצים צמודי הגדר בעוטף עזה. חברי הקיבוצים האלה חיים בחודשים האחרונים תחת טרור פסיכולוגי קשה. בניגוד גמור למסורת תרבות ההנהגה במדינת ישראל ב-60 השנים הראשונות, ראש ממשלת ישראל לא מרגיש שום צורך לבוא לתמוך בהם, כי הם לא מצביעים עבורו".

מאיר הוסיף: "באתי לכאן לדבר על חקלאות, אז הנה חקלאות: יום שלם עסקנו בלימוד אופקי התעסוקה החדשים בעוטף עזה, אבל היתרון היחסי הגדול של עוטף עזה הוא בשני ענפים -

גידול תפוחי אדמה. וענף החלב. הרפתות הטובות בישראל הן שם. אני תובע ממקבלי ההחלטות לשמור על הפרנסה הזאת, כפרנסה המכבדת את העובדים בה. אם תושבי ישראל יידעו שהמילקי יעלה עוד כמה אגורות אבל המשמעות היא רווחה גדולה יותר לתושבי עוטף עזה אין לי ספק שהם יהיו מוכנים לשלם את המחיר.

המציאות בעוטף עזה מוכיחה את מה שממשלת נתניהו מנסה למחוק ציונות משמעותה חקלאות עברית ועיבוד האדמה בכל מחיר. נתניהו שכח שהציונות היא לא רק כלכלה. כולנו בעד הוזלת יוקר המחיה, אבל זהו לא נושא אחד ויחיד. יש עוד שיקולים, חשובים יותר. זה המחיר שאנו כמדינה משלמים על עצמאותנו. כאן לא שווייץ.

אנחנו נאבקים על זכותנו לחיות כאן. הציבור מחוייב לתמוך באלה העומדים בשמו, בחזית, אבל הממשלה הסירה כל אחריות והשאירה את תושבי העוטף להתמודד לבדם מול טרור החמאס

"אני תובע ממקבלי ההחלטות לשמור על הפרנסה של החקלאים בעוטף. הציונות, משמעותה חקלאות עברית היא גיבוי ותמיכה כלכלית ומוראלית ליישובים ולתושבים השומרים יום יום ולילה לילה על גבולות המדינה. מי שאינו מבין זאת לא ראוי יותר להיות ראש ממשלת ישראל". 

אל הכנס הגיעו כ- 600 חקלאים מכל רחבי הארץ. במהלך הכנס הוצגו בפני כלל בכירי המפלגות את דרישות החקלאים לממשלה הבאה לרבות להכין תכנית אסטרטגית לחקלאות הישראלית, כפי שהתאחדות חקלאי ישראל עשתה.

 בכנס לקחו חלק: שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד – הימין החדש, שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ – הליכוד, יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, משה בוגי יעלון – כחול לבן, ח"כ בצלאל סמוטריץ' – האיחוד הלאומי, ח"כ תמר זנדברג – מרצ, ח"כ עופר שלח – כחול לבן, השר לשירותי דת, ח"כ יצחק וקנין – ש"ס, ח"כ חיים ילין , העבודה, ח"כ עמר בר לב – העבודה, ח"כ איתן ברושי – העבודה ורם שמואלי ממפלגת כולנו

 מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: ״הוויכוח הגדול שלנו הוא על תפיסת העולם. כמה חשוב הייצור המקומי, החזקת הקרקע, ערך העבודה. אידיאולוגית כולם מסכימים אותנו אבל כשמדברים על מחיר, כאן מתחיל הסיפור. כל המפלגות רואות את הדברים באופן דומה לנו אבל לא את הפתרון. יש להוריד את עלויות הייצור- במים, בעובדים זרים ועוד.

חייבים להחזיר את חדוות היצירה של החקלאי שקם בבוקר לפלפל, לרפת, לדיר ולמטעים שיקום עם שמחה. למרות כל הקשיים היו לנו הישגים לחקלאות כולה

בעובדים הזרים, רפורמה אדירה במים ועוד. גם אנחנו החקלאים צריכים לשנות את השיח ממסכנות וסופיות לגאווה. אנחנו פועלים להכניס את נושאי החקלאות למצעים של המפלגות ולמו״מ הקואליציוני״.

 

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: ״אנו פועלים להכניס את נושאי החקלאות בכלל המפלגות וכחלק מהמו״מ להרכבת הממשלה.

במאה הימים הראשונים שלאחר הבחירות על הממשלה החדשה לקבל שתי החלטות חשובות שישפיעו על עתיד החקלאות כולה: הראשונה להכין תוכנית אסטרטגית לחקלאות הישראלית  והשניה להגיע להסכם חלב שיאפשר את המשך קיום הענף בצורה מתוכננת. שני הדברים הללו אפשריים למען עתידה וקיומה של החקלאות הישראלית״.

 יו״ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג׳ג׳ אמר: ״אני מגיע הנה אחרי 24 שעות מתוחות בדרום. אני מבקש להגיד תודה לחיילי צהל ששומרים עלינו ולציין את גבורתם של תושבי העוטף והדרום, כמו גם את ראשי הרשויות, שכבר למודי ניסיון בסבבי הסלמה והשגרה הפכה לשגרת חירום, הכוללת הפרות סדר על הגבול, הפרות שנשמעות היטב ביישובים, הפרחת בלונים והצתת שדותינו. ותושבי הדרום והחקלאים שומרים בגאון על קרקעות המדינה, מסמנים את הגבולות ומעבדים עד התלם האחרון. רק לפני שבוע יצאנו לקציר מוקדם, על מנת למנוע את ההצתות, והחקלאים סופגים הפסדים רבים בשל כך, העיקר למנוע את המראות של השדות השרופים שראינו בשנה שעברה ולחזק את מוראל התושבים". עוד הוסיף חג׳ג׳ ״על אף שהחקלאות היא נכס אסטרטגי-לאומי, היא לא זכתה עד כה ליחס הראוי. ומהיום אנחנו אומרים עד כאן! היום בכל המפלגות יודעים שהחקלאים הם כח אלקטוראלי. אנחנו נפגשים עם ראשי המפלגות לפגישות אישיות, ואני מוכרח לציין שיש שינוי בתפיסה וניתן לראות זאת במצעי המפלגות.״

 ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי שאירח, יזם וארגן את הכנס אמר: "ממשלת ישראל חייבת לפעול בעוצמה מול הטרור אך בד בבד לפעול בכל דרך לייצר הסדרים לטווח ארוך ולהביא תקווה לעם. החקלאות היא לא עוד סקטור או קבוצת לחץ אלא היא ערך ואינטרס לאומי ממדרגה ראשונה״.

חולבסקי הוסיף: ״אני קורא לכל המפלגות להתנגד לשדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל, זה לא נימבי, זאת הגנה ושמירה על העמק הנפלא של התיישבות וחקלאות וזה צורך אסטרטגי לאומי, ערכי ומעשי, גאוגרפי ודמוגרפי בראייה של עשרות שנים לעתיד – שדה תעופה בנגב.

אני קורא לכל המפלגות לתמוך בביטול חוק הותמ"ל. הותמ"ל הוא מוסד כוחני, חד צדדי, אנטי תכנוני, היסטרי ורע מאוד למדינה, להתיישבות ולחקלאות. יש לבטל אותו ולחזור לתכנון שפוי, מאוזן וחכם שמביא בחשבון את הצורך לפיתוח עירוני, התחדשות עירונית ושמירה על המרחב הכפרי, החקלאות וההתיישבות.

אני קורא לכל המפלגות לתמוך בחקיקה מרחיקת לכת נגד הטרור החקלאי ולתמוך בהקצאת משאבים משמעותיים לאכיפה קשוחה ובלתי מתפשרת בנושא כאוב זה".

 יו"ר הארגונים הכלכליים של הקיבוצים, יאיר ריינמן: "האינטרס בקיומה של חקלאות משגשגת היא קודם לכל של המדינה ורק לאחר מכן של החקלאים. המדינה אולי איננה אחראית על הגורמים למשבר בה מצויה החקלאות, אך לה, לצד החקלאים, האחריות והכלים למציאת פתרונות. על כלל המפלגות להתחייב כי לצד התמיכה ההצהרתית בחקלאות, יפעלו ביחד עם החקלאים ליצירת תשתית שתאפשר קיומה של חקלאות ישראלית כענף משקי משגשג, ובראש הדברים יתמכו ויפעלו לחקיקת חוק ״החקלאות״ בכנסת הבאה.

 

מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן: "המדיניות של ממשלות ישראל בשני העשורים האחרונים הראו כי המרחב הכפרי חייב ליזום שינוי כדי שהמדינה תגבש מדיניות אחרת כפי שזו מתרחשת בעולם המודרני. ממשל חדש הוא הזדמנות לעודד בחירה של מפלגות שהחקלאות והמרחב הכפרי חשוב להם.  זה קורה באירופה ובארצות רבות אחרות ולטובת המדינה ואזרחיה חשוב שזה יקרה בישראל".

 

מזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת: "החקלאות מבטאת את החיבור שלנו לאדמה, לארץ ישראל כבית חיינו, לשורשים שלנו במקום התלישות שאפיינה את חיינו בגלות. מי שמחובר לשורש, יהיה מחובר לזהותו לתרבותו, ולא ישכח את עצמו. לכן יש כאן ערך לאומי עמוק שמעבר לאינטרסים הכלכליים.

כדברי הרצל את הציונות יש לקיים בכלים מתחדשים "בכל האמצעים של ההווה". החקלאות זקוקה להתחדשות ולחדשנות, כדי להתקיים ולהתפתח בתחרות הוגנת, ולכן חוץ מחוק החקלאות ותכנית לאומית כוללת, המפתח תלוי בהתחדשות ובחדשנות. האתגר חוזר לפתחנו כחקלאים להיחלץ ולהיות חלק מהתחדשות זו, ולהכין את הכלים ליישום חקלאות חדשה".

 מנכ"ל השומר החדש, יואל זילברמן: "אין יום שעובר שלא פונה חקלאי לשומר החדש לקבלת סיוע לספר ולשתף במקרי פלישה, הצתה, גניבה, פרוטקשן ועוד. יש לנו חקלאים וחקלאות נהדרת אבל ללא שינוי תפיסה לגביה נאבד את אחד האוצרות היקרים במדינה. ערב הבחירות, מצופה ממי שעומד לייצג את הציבור בכנסת ובממשלה להכיר בסכנת אובדן המשילות ונטישת הקרקעות. זה לא הבעיה של החקלאים זו בעיה לאומית שמחייבת תכנית פעולה. עתיד החקלאות יצמח בפרויקט ממשלתי לאומי של בניית דור החקלאים הבאים, בהכנסת תחום החקלאות כחלק בלתי נפרד ממערכת החינוך החל מגיל גן ועל ידי חיזוק התשתיות שיאפשרו מחקר ופיתוח של חקלאות העתיד״.

 ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: "לא ייתכן חקלאות בלי מים במחיר סביר, באיכות ובכמות מספקת, שמירת הקרקע - הפיתוח המואץ נוגס בקרקע הפורייה החקלאית, יש לתמוך ולסייע לחקלאות כמקובל בעולם". בצר הוסיף: "יש להתנגד נחרצות להקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. הדבר יפגע בחקלאות, בשמירת השטחים הירוקים ובאיכות הסביבה, ויהרוס את האופי המיוחד של העמק המהווה נכס היסטורי ולאומי למדינת ישראל. בבחירות הקרובות, החקלאים יבחרו במי שיתחייב מראש לפעול לשמירת עתיד החקלאות והחקלאים".

 עו"ד גיל עוז ממשרד עוז, כוחן, בטשא לוטן עינב ושות' שהנחה את הכנס אמר: "אנחנו לא נלך עוד שבי אחר סמלים המבטאים ציונות. לא דרגות, לא כיפות סרוגות, לא הצהרות ולא מצעים יפים. התחייבו עבור מדינת ישראל לטפל במשבר החקלאות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים או שלא נצביע עבורכם!

עלינו לומר בקול ברור לכל מנהיגי המפלגות, הכנס הזה הוא קו פרשת המים מבחינתנו. עלינו לדעת היום האם אתם אתנו? האם אתם ראויים לתמיכת ציבור החקלאים? והם אתם ראויים להיקרא מפלגה ציונית?".

 מנכ"ל מועצת הדבש, זאב מידן: "על הממשלה הבאה לחזק את ענף החקלאות וההתיישבות ולקדם רגולציות בענפים השונים על מנת להמשיך ליצור מזון במדינה ללא תלות ביבוא".

הוספת תגובה חדשה