דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תוכנית המנהיגות "מופת" ע"ש תמנע שוויקה יצאה לדרך

תוכנית המנהיגות "מופת" ע"ש תמנע שוויקה יצאה לדרך

"אנחנו מאד מתרגשים ומאד כואבים. מאד מתרגשים מהמעמד והרעיון להנצחת תמנע. אתה חושב שאתה יודע על הילדים שלך הרבה במהלך החיים שלהם, לצערי אתה מגלה לא מעט דברים ומעשים רק כשהם הולכים לעולמם, וכך בשנה האחרונה למדנו הרבה דברים על תמנע שלא ידענו, למרות שכמשפחה היינו מאד קרובים.

אלפי אנשים הגיעו להלוויה ועוד מאות נוספים לשבעה וגם מאז מגיעים אלינו לא מעט שדרכם אנחנו לומדים עליה עוד ועוד. בעיקר מגלים שוב את היכולות החברתיות והמנהיגותיות שלה ומעל הכל – את זה שהיא נגעה בלא מעט אנשים בדיוק במקומות שהם היו צריכים מישהו בשבילם. היא האמינה בהם וביכולת להעצים כל אחת ואחד".

כך פתח השבוע איתמר שוויקה, אביה של תמנע ז"ל את תוכנית מופת לעתודה מנהיגותית בקיבוצים, שנקראת על שמה של בתו שנהרגה בתאונת דרכים לפני מעט יותר משנה.

איתמר הגיע לפתיחת התוכנית ביחד עם אשתו, ג'וליה, וסיפר ל-15 הצעירות והצעירים שהתקבלו לתוכנית על תמנע ועל תפיסתה את החברה הקרובה והרחוקה אליה, תפיסה אותה גיבשה בזמן לימודיה בתיכון ולאחר מכן בשנת השירות ובשירות הצבאי בקרקל. תפיסה אותה יישמה גם לאחר הצבא כשהחליטה לחזור למוסד החינוכי מבואות עירון, בו למדה כנערה, הפעם כמדריכת ערב של נערי הפנימייה.

"המנהיגות הצעירה הוא נושא שמאד חשוב גם לנו וחשוב לנו לראות איך אנחנו מסייעים לכך. נשמח לראות איך זה צומח בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים, אבל לא רק שם, חשוב שזה יהיה בכל מקום בעיקר בפריפריה בעיקר אם זה מגיע מאותה תפיסת עולם שלנו".

איתמר ציין עוד נושאים שתמנע ראתה בהם חשיבות גדולה ובהם התוכנית שמצאו במחשב שלה לאחר מותה להקמת בית-ספר "לחינוך בצורה אחרת ממה שהיא למדה בו, תוך בניית מסגרת תומכת לכל אחת ואחד".

הוא סיים את דבריו בתודות לתנועה הקיבוצית ולהסתדרות הציונית שיזמה את הפרויקט ואמר כי ג'וליה והוא מקימים בימים אלו קרן ע"ש תמנע והם מתכוונים להשקיע בחלק מהמיזמים שיצמחו בקבוצה.

בקונגרס הציוני האחרון יזם דרור מורג, חבר הנהלה וראש המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית העולמית, הצעת החלטה בדבר חשיבותם של הקיבוצים בתנועה הציונית ותמיכה בהם – ההצעה עברה ברוב גדול. מטרות התוכנית החשובה הינן גיבוש והכשרה של שדרת מנהיגות צעירה בתנועה הקיבוצית ובמעגלים הסובבים אותה, בניית תודעה פוליטית ותנועתית בקרב צעירים המבקשים להיות מובילי שינוי ויזמים בקיבוצים.
השאיפה היא שהתוכנית תיצור רשת עמיתים- בוגרי התכנית, השותפים למעשה בעל חזון משותף ויכולת פעולה משותפת, זאת לשם המטרה של החזרת התנועה הקיבוצית למעורבות משמעותית ועמדת השפעה על החברה הישראלית. הרעיון הוא ליצור נבחרת של עתודה פעילה לתנועה הקיבוצית, לפתח עמם יוזמות רלוונטיות ולעזור בתרגום החזון שלהם לתכניות עבודה ופרויקטים בעלי אופק בקיבוצים, כל זאת תוך בניית שותפות עם הקיבוצים המשלחים (ע"י מעורבות ההנהלות המקומיות, אירוח בסמינרים, מפגשים עם דמויות משמעותיות וכו').

באירוע פתיחת התוכנית דיבר גם מזכ"ל התנועה, ניר מאיר: "ידענו שצריך לעשות "משהו אחר" כדי לכבד את זכרה של תמנע, ואני שמח שנבחרה הדרך הזו, של הצמחת מנהיגים צעירים, כפי שראוי ומתאים כל כך. כל זה מטיל עליכם, הצעירים שנבחרו להיות חניכים בתוכנית, אחריות עצומה. כי אתם העתיד ברמת המנהיגות, החשיבה הערכית וההתחברות למקומות הנכונים. אנחנו כבר לא הרוב, ולכן כל פיתוח של יוזמה ערכית ומנהיגותית בכיוונים הקרובים לליבנו – היא ברכה מבחינתנו".

המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין: "להשפיע אפשר תמיד ובכל מצב אבל הכי חשוב זה דווקא כשקשה, דווקא כשנראה שהסיכויים נמוכים. הרבה פעמים תרגישו שאתם עדיין לא מוכנים, שאין לכם עדיין את הניסיון ואת הכישורים. אבל כל אחת ואחד מכם יכול להשפיע ויכול להוביל שינוי. תמיד תזכרו שמנהיגות לוקחים, לא מקבלים, מנהיגים עושים ולא רק מדברים. יש דרכים שונות למנהיגות, כל אחד מוצא את הדרך שלו, להשפיע, לשנות להוביל. גם תמנע שוויקה ז"ל, מצאה את הדרך שלה, נגעה והשפיעה בזמן קצר על מאות צעירים ובני נוער.  במובן זה היא מהווה מופת ודוגמא, למנהיגות שנדרשת בימינו. תהיו אתם, תהיה נוכחים, תקחו אחריות, תזכרו מאין באתם ולאן אתם רוצים ללכת ותשמרו על הקוד המוסרי והערכי שלאורו אתם פועלים. ותעזו...! אל תפחדו. כי זה הזמן שלכם ולא יהיה זמן יותר טוב, אלא אם תפעלו ותהפכו את המציאות לטובה יותר".

אורי זכי מנהל המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית: "לא סתם ההסתדרות הציונית והמחלקה למפעלים ציוניים בראשות דרור מורג יזמה את הפנייה לתנועה על מנת ליצור שיתוף פעולה לקיום התוכנית. לפרויקט יש שני שמות ויש ביניהם קשר הדוק – "מופת" שמקורו בחזון של הרצל לחברת מופת ומתוכו החלטתנו להשקיע בצעירות וצעירים לקחת אחריות לשפר את החברה, והשם של תמנע שעל שמה קרויה התוכנית. בהלוויה של תמנע, לצד הכאב הגדול, ראינו מאות אנשים בכל הגילים שבאו לכבד ולהוקיר אותה. תמנע ממה שלמדנו עליה הייתה דוגמא ליישום של חברת מופת. אישה מאד צעירה שבפרק זמן מאד קצר הספיקה לתרום כל כך הרבה לחברה הישראלית".

אבישי בן אהרון, רכז הגשמה ומעורבות בתנועה וראש תוכנית "מופת": "לאחר הפתיחה החלו הצעירות והצעירים בלמידה תחת שרביטה של נגה שמיר שמדריכה את הפרויקט שיימשך שלושה חודשים, ויכלול סיורים, סדנאות וסמינרים ויתבסס על רכישת כלים מחשבתיים ומעשיים בתחומי היזמות החברתית בישראל ובתנועה הקיבוצית בפרט.
בסוף הקורס יזכו היוזמות המובילות למענק התנעה וליווי מנטור לקידום הפרויקט. אנו מקווים שזוהי תחילתה של דרך ארוכה למימוש חזון התנועה בהשפעה משמעותית על צעירים בקיבוצים ובישראל ליצירת חברת המופת ברוח חזונו של הרצל".

הוספת תגובה חדשה