דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

רשות המסים הציגה מתווה לפיצוי על הנזקים העקיפים שנגרמו לתושבים ולבעלי העסקים בעוטף עזה

בעקבות המכתב אל ראש הממשלה שנשלח מראשי המועצות האזוריות בעוטף אליו הצטרפה התנועה הקיבוצית, התכנסה השבוע ועדת הכספים לישיבה בה הציגה הרשות מתווה לפיצוי הנזקים העקיפים שנגרמו לעסקי התיירות, לבעלי העסקים, לתושבים שנעדרו מעבודתם ולדבוראים
מתווה לפיצוי על הנזקים העקיפים שנגרמו לתושבים ולבעלי העסקים בעוטף עזה
צילום: לע"מ

המתווה מתקן עיוותים שקיימים במתווה הפיצוי הקיים, ויעוגן בימים הקרובים בהוראות שעה. התקופה כוללת את אירועי הגדר הקשים, טרור ההצתות וימי הלחימה. ועדת הכספים שיבחה את התקנות המובאות, אך דרשה הרחבה לעניין מספר נושאים וקראה כי התקנות יוגדרו כתקנות קבע.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "יש שיפור משמעותי בתקנות לעומת המצב קודם, אבל למה זה לא יכול להיות קבוע? למה מחצית מהישובים באזור מחוץ למפת הפיצוי וכל פעם צריך להיאבק על כך כאן מחדש? האם בפעם הבאה חמאס יבחין בין הישובים הסמוכים זה לזה?!"

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני אמר כי: "הבשורה הרעה היא שבעוד איש אינו יודע עד מתי יימשך המצב הביטחוני המתוח, הפיצוי שקובעות התקנות ניתן על נזק שייגרם רק עד סוף השנה האזרחית. מה שהם מביאים זו הוראת שעה שנגמרת בדצמבר. "צריך לראות איך ב־1 בינואר היא ממשיכה, כי חמאס לא שמע על כך שההוראה נגמרת".

אנשי העוטף וחברי הכנסת העלו את בעיית הפיצוי להורים לילדים שנעדרו ממקום עבודתם, זאת משום בחלק מהימים פיקוד העורף הורה על סגירת מסגרות הלימודים של ילדים צעירים, דבר שהביא לכך שהוריהם נאלצו להישאר בבית ולא ללכת לעבודה. הפתרון בתקנות רשות המיסים הוא לתת פיצוי בהתאם לשכר בגין ימי עבודה אותם הפסידו ההורים בכל מקום בו הורה פיקוד העורף על סגירה.

בכל הנוגע לפיצוי בעניין לבעלי עסקים אשר נאלצו לסגור בשל המצב, הודיעו ברשות המיסים כי יינתן פיצוי בהתאם לשכר שמכניס בעל העסק בהתאם לימי העבודה בהם לא פעל בכל מקום בו הורה פיקוד העורף על סגירת עסקים.

עוד הועלתה בדיון המורכבות בנושא הפיצוי לתיירות באזור - התיירנים הסבירו כי מרבית הנזק לעסקים אלה הינו 'נזק עקיף' שאינו כתוצאה מפגיעה פיזית בעסק, (כגון ירידה חדה בהזמנות בית הארחה). הדבר גורם לכך כי ישובים המוגדרים בכלל יישובי הספר - עד 7 קילומטר מהגדר, מקבלים פיצוי רק בגין ביטולי הזמנות שכבר בוצעו, בעוד בפועל נוכח המצב שנמשך חודשים ארוכים אנשים כלל לא מבצעים הזמנות ולכן גם אין ביטולים. באותה בעיה ואף חמור מכך, מצויים גם ישובים הסמוכים ליישובי הספר ואינם נמנים עליהם, כאשר הם אינם זכאים אפילו לפיצוי בגין ביטולים, למרות שהם נמצאים לעיתים במרחק קצר מאוד מקו 7 הקילומטר, הם כפופים להנחיות החירום בצורה זהה, והירידה המשמעותית בהיקפי התיירות שהם ספגו הינה זהה לחלוטין.

רשות המיסים הודיעה כי בתקנות שיובאו יכללו כל הישובים בעוטף עזה שתחת הנחיות צה"ל בחירום באזור זה, כולל ישובים שחורגים מתחום 7 הקילומטר, כאשר חישוב הפיצויים יעשה עפ"י השוואת מחזור העסקים לתקופה המקבילה אשתקד, כפי שהציעה ועדת הכספים.

בנוסף נקבע כי חשוב למרות שתוקף התקנות יהיה עד סוף 2018 כאמור, יוכלו בעלי עסקי התיירות לפצל את התביעות לשתי תקופות – עד סוף אוקטובר ולהמשך השנה, כדי שניתן יהיה להתחיל בפיצוי באופן מידי.

נושא נוסף שעלה לדיון הוא הפיצוי למגדלי הדבורים, לדבריהם  מי מהם אשר מתגוררים בישובים שאינם נחשבים ליישובי ספר והפעילו כוורות בין הישובים וכדומה, אך נפגעו בצורה דומה, אמנם זכאים לפיצוי בגין שריפת הקרקע כתוצאה מטרור העפיפונים, אך הם אינם זכאים לפיצוי כתוצאה מ'נזק עקיף' בגין ירידה גדולה בתנובת הדבש. בנוסף ישנם דבוראים שהפעילו כוורות על אדמות קק"ל ולא היו בעלי הקרקע וכתוצאה מכך הם לא היו זכאים גם לפיצוי ישיר על שריפת הקרקע ששימשה אותם.

הפתרון בתקנות הרשות הוא שיינתן פיצוי לכל הדבוראים בתוואי 0 עד 7 קילומטרים בגין הנזק העקיף, גם כאלה שהכוורות שלהם אינן נכללות בשטחים הנחשבים כלל יישובי הספר.

חברי כנסת ובעלי עסקים העלו טענות כי בדומה לעסקי התיירות גם עסקים נוספים זקוקים לפיצוי שמעבר לשכר היומי, שעה שהפגיעה נרחבת הרבה יותר. רשות המיסים התבקשה לתת התייחסות לכך בתקנות שתביא לוועדת הכספים. בנוסף העלתה הוועדה דרישה כי עסקי תיירות בישובים וערים שהיו חלק מסבב הלחימה בימים מסוימים, דוגמת אשקלון, אשדוד וב"ש בהן גם בתי מלון גדולים, יקבלו פיצוי בגין ביטולי הזמנות באותם ימים ספציפיים. הוועדה דרשה להכליל בתקנות גם מנגנון לתשלום מקדמות, ומעל הכל להפוך את התקנות שהרשות מעוניינת כאמור לקבוע כהוראת שעה, להוראת קבע.

 ח"כ איתן ברושי, שדחף בנחישות להאצת הדיון: "יש לפצות מיידית את תושבי עוטף עזה והדרום. על הממשלה לקבל על כך החלטה בישיבתה הקרובה ביום ראשון".

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: "אנחנו עובדים על התקנות בשלבים מתקדמים, ההתייחסות היא מחודש מאי ועד סוף השנה, נביא בימים הקרובים את הנוסח, ככל שהמצב החריף היה ברור שצריך לתת מענה לנזק העקיף. כרגע התקבלה החלטה ע"י שר האוצר ומנהל רשות המיסים להתאים את התקנות למצב הקיים".

הוספת תגובה חדשה