דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קיבוצניק, חילוני, לא הצבעת? הצבעת לביבי ולשותפיו הטבעיים!

אלוף (במיל') נעם תיבון בטור מיוחד, קורא לכל הקיבוצניקים והקיבוצניקיות ללכת להצביע מחר בבחירות לכנסת, וטוען שהבחירות עשויות להשפיע בצורה בלתי-הפיכה על חייהם של החילונים בישראל: "יותר מדי קיבוצניקים וחילונים בישראל הגיעו למצב של ייאוש. אנשים שאומרים שלא ילכו להצביע כי אף מפלגה לא מתאימה להם במאה אחוז, עושים טעות קשה"
קיבוצניק, חילוני, לא הצבעת? הצבעת לביבי ולשותפיו הטבעיים!
צילום: עמוס בן-גרשום. לע"מ

לצערי, אני שומע לאחרונה יותר מידי קולות חילוניים מהססים ואומרים שאין להם למי להצביע, או לחילופין קולות של אנשים צעירים חילוניים שלא ילכו להצביע כי "אין להם דעה".

הבחירות שיתקיימו ביום שלישי הקרוב ישפיעו בצורה בלתי-הפיכה על חייהם של החילונים בישראל. אם הבחירות האלה יסתיימו בניצחון של בנימין נתניהו והמפלגות הדתיות שתומכות בו, ישראל לא תהיה עוד אותה מדינה שאנחנו מכירים. 

כבר כיום יש בישראל כפייה דתית ומעורבות מוגזמת של הרבנות הראשית בחיי האזרחים, אבל המצב הנוכחי, עד כמה שהוא מרגיז ומעצבן עבור אזרחים רבים, יהיה משחק ילדים לעומת המציאות שאנחנו עשויים להתעורר אליה ביום רביעי בבוקר. 

לאורך כל השנים, היו בישראל ממשלות שבהן כיהנו מפלגות דתיות וחרדיות. הציבור החרדי הוא ציבור עם מודעות פוליטית גבוהה מאד, והוא ראוי להערכה על אחוזי ההשתתפות שלו בבחירות לכנסת. המפלגות החרדיות מקדמות את האינטרסים שלהן, ועושות זאת בהצלחה רבה. 

אלא שבכל הממשלות הקודמות, הכוח של המפלגות הדתיות והחרדיות היה מוגבל. ראשי ממשלה כמו אולמרט, שרון, ברק ורבין הקימו קואליציות עם המפלגות הללו וקיבלו חלק מהדרישות שלהן, אבל הם גם ידעו לשים למפלגות הללו גבולות בנושאים מסוימים. הפוליטיקאים החרדים ידעו שאם הם יגזימו ויחצו קווים אדומים, הם עשויים למצוא את עצמם מחוץ לקואליציה. 

אלוף במיל' נעם תיבון
אלוף (במיל') נעם תיבון

זה לא מה שיקרה אם נתניהו והמפלגות הדתיות והחרדיות ישיגו 61 מנדטים הפעם. לנתניהו לא תהיה שום אפשרות להחליף את המפלגות הללו בשותפים אחרים, כי הוא רוצה לקדם ״חוק חסינות״ שיפרק את הדמוקרטיה הישראלית ויהפוך אותנו לטורקיה של ארדואן, מדינה שבה השליט ומקורביו יכולים לעבור על החוק בלי להיענש. 

כדי להשיג את המטרה הזו, נתניהו יהיה תלוי לחלוטין במפלגות החרדיות והדתיות. המפלגות הללו ישלטו לא רק בממשלה שלו, אלא בגורלו האישי. אם יתמכו בו - הוא יישאר בבית ראש הממשלה בירושלים. אם ינטשו אותו - הוא ילך לבית המשפט ואולי אף לבית הסוהר. לכן, לא יהיה גבול למה שהמפלגות הדתיות והחרדיות יוכלו להשיג ממנו ב ״ממשלת חסינות״, אם אכן תקום פה ממשלה כזו אחרי הבחירות.

דברים שהיו נשמעים דמיוניים לפני כמה שנים, יהפכו פה למציאות אם הציבור החילוני לא ייצא להצביע. בערים רבות בישראל, נשים ייאלצו לשבת בחלק האחורי של האוטובוס. אופי השירות של נשים בצה״ל ישתנה לחלוטין, וגם מעוזים חילוניים כמו האוניברסיטאות ישתנו ללא היכר. הרבנות הראשית תתחזק, ותמשיך להתעלל בעולים מרוסיה, אוקראינה ואתיופיה, כולל מי שהיו חיילים קרביים בצה״ל. ההתקדמות שהשיגה הקהילה הגאה, תתהפך בתוך זמן קצר.  

אם אתם חושבים שבית המשפט העליון ימנע את הדברים הללו, כנראה שאתם לא מעודכנים בתכניות של נתניהו ושותפיו לקואליציה. הם רוצים להעביר חוק שימנע מבית המשפט העליון להתערב בהחלטות של הכנסת. אנחנו רגילים למצב שבו פוליטיקאים עילגים מעבירים חוקים פרובוקטיביים, מתוך ידיעה שבית המשפט העליון יפסול אותם. אבל זה לא מה שיקרה אם קואליציית החסינות של נתניהו תקום אחרי הבחירות. הקואליציה הזו תדרוס באלימות את בית המשפט העליון, והאזרחים יישארו בלי יכולת להתגונן מפני חוקים מטורפים שיעברו בכנסת. 

עדיין לא מאוחר למנוע את זה, ויש רק דרך אחת לעשות זאת: להצביע. יותר מדי קיבוצניקים וחילונים בישראל הגיעו למצב של ייאוש. אנשים שאומרים שלא ילכו להצביע כי אף מפלגה לא מתאימה להם במאה אחוז, עושים טעות קשה.

אני מבין ומזדהה עם הקושי של אנשים צעירים שנולדו למציאות בה הברית בין ביבי למפלגות החרדיות נדמית כנצחית ובלתי ניתנת לשינוי. הורים צעירים מתמודדים עם תהליך הדתה של ילדיהם במערכת החינוך ועם אפליה ממוסדת של קיבוצניקים וחילונים בהקצאת משאבי המדינה. הדרך לשנות זאת אינה בהסתגרות וכניעה למצב הקיים כי אם בהצבעה מאסיבית בקלפי לטובת מפלגות שנותנות מקום מרכזי לאינטרס של הציבור החילוני.

הורים וסבים קיבוצניקים וחילונים-אם ילדיכם הבוגרים לא מתכננים להגיע לקלפי דברו איתם, אל תחששו לומר: "חשוב לי שתצביע/י." "בשבילי תצביע". הצבעה איננה עניין רציונלי כי אם רגשי.  מי שלא מצביע – נותן את קולו לנתניהו ושותפיו לרעיון מדינת ההלכה. אם אחוז ההצבעה של הציבור החילוני לא יעלה באופן דרמטי, הנזק שייגרם למדינת ישראל יהיה בלתי-הפיך. 

קיבוצניק, חילוני, שלא יוצא להצביע, כאילו הצביע למפלגות שמנסות לחסל את דרך החיים שלו. אל תחששו ואל תתלבטו יותר מדי. בואו לקלפי ביום שלישי, ואחרי שהצבעתם, שלחו הודעת וואטסאפ לכל החברים והחברות, כדי לוודא שהם הולכים להצביע.

זה קרב על הבית שלנו. על מדינת ישראל.


אלוף (במיל') נעם תיבון הוא בן קיבוץ צרעה ושימש בין היתר בתור מח"ט הנח"ל, קצין חי"ר וצנחנים ראשי, מפקד אוגדת יהודה ושומרון ומפקד הגיס הצפוני. 

 

הוספת תגובה חדשה