דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עשרות חברי קיבוצים מכל הארץ הגיעו לכנס חירום בנושא פגיעה צפויה בזכויות עמיתי תכנית ב' של קרן ה.ע.ל פסגות (לשעבר "תשורה)"

מספר קיבוצים פנו אל מטה הפנסיה והביטחון סוציאלי בתנועה ובקשו את התערבותה בניהול המשבר על ידי הקמת קבוצה של קיבוצים הרואים עצמם נפגעים ממהלך זה, לטובת איחוד הכוחות ופעולה משותפת מול הקרן ומשרד האוצר, כולל אפשרות להליכים משפטיים ואחרים
כנס חירום בנושא הפנסיה

חברי קיבוץ ותיקים מעשרות קיבוצים ברחבי הארץ, הופתעו לקבל בשבועות האחרונים יחד עם הדוח השנתי של קרן הפנסיה שלהם "ה.ע.ל פסגות תכנית ב" (לשעבר "תשורה"), מכתב המתריע כי הקרן שוקלת לבצע שינויים במנגנון ההצמדה של עמיתיה בתכנית א', באופן העלול לפגוע בזכויות הפנסיה של העמיתים, גם אלו שבתכנית ב'.

יש לציין כי בעוד שהקיבוצים צירפו את חבריהם לקרן בתחילת שנות ה-90 לתכנית ב' שהייתה פתוחה לציבור הרחב, הרי שבתכנית א' מבוטחים עמיתים המשתייכים לוועדי עובדים של הסתדרות העובדים הלאומיים בלבד.

קשה להעריך ולקבוע מספרית את שיעור הפגיעה העתידית הצפויה בזכויות העמיתים בקרן, אך ניתן להניח כי הפגיעה תהיה וודאית, ותשפיע גם על אותם קיבוצים אשר יידרשו להשלים לחבריהם כתוצאה מכך את ההפרש עד לגובה הפנסיה הקיבוצית החודשית.

בעקבות קבלת מכתבי הקרן בקיבוצים הרלוונטיים, החלו משרדי היועצים הפנסיונים המלווים את הקיבוצים, לצלצל בפעמונים ולעורר את לקוחותיהם לפעולה. מספר קיבוצים פנו אל מטה הפנסיה והביטחון סוציאלי בתנועה ובקשו את התערבותה בניהול המשבר על ידי הקמת קבוצה של קיבוצים הרואים עצמם נפגעים ממהלך זה, לטובת איחוד הכוחות ופעולה משותפת מול הקרן ומשרד האוצר, כולל אפשרות להליכים משפטיים ואחרים.

בכנס החירום שנערך בשבוע שעבר, השתתפו נציגים למעלה משלושים קיבוצים, יחד עם נציגי משרדי היועצים הפנסיונים ומשרדי יועצים משפטיים. נבחר ועד פעולה עליו הוטל לרכז את המשך הטיפול בנושא חשוב זה. בכנס נכחו גם מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, ראשת אגף חברה וקהילה, ד"ר אילת גלס, ראש אגף כלכלה דגן לוין, ראש המחלקה המשפטית בתנועה, ד"ר עו"ד מיכי דרורי ועו"ד רעות גולדסטין מהמחלקה המשפטית

ארנון בוכבינדר, ראש מטה פנסיה וביטחון סוציאלי בתנועה, אשר ארגן את כנס החירום תאר את השתלשלות העניינים: "כשהחלו להתקבל בקיבוצים מכתבי הקרן לעמיתים, פנו אלינו מספר ממלאי תפקידים מהקיבוצים ובקשו את עזרת התנועה בהתארגנות בנושא. לאחר התייעצויות שערכנו עם אנשי המקצוע המובילים בתחום, הבנו את החשיבות של פעולה משותפת מצד הקיבוצים, ואת מרכיב הזמן המחייב לפעול כבר עתה."

ניר מאיר: "אני מודה, איני מבין גדול בנושאי פנסיה. בכל תפקיד שמילאתי בקיבוצים דאגתי שיהיה לידי אדם הבקיא היטב בנושא, מתוך הבנה של חשיבות הנושא הפנסיוני לכל חבר קיבוץ, ובעיקר לדור המייסדים ואלו שחיו את מירב שנותיהם בקיבוץ, לפני השינוי באורחות החיים. אגב, גם הפנסיה שלי שייכת למשפחת הפנסיות הנפגעות, אבל עמדתי היא עקרונית ואינה נובעת מן הסיבה הזאת. יש גופים במדינת ישראל שמממשים באלימות ובכוח את הסמכות שניתנה להם. במגזר העסקי זה לא אמור להיות כל כך פשוט. התנועה הקיבוצית והקיבוצים בשנת 2019 הם כבר לא אסקופה נדרסת בתחום הכלכלי, ואנו משתדלים להעביר את המסר הזה. להערכתי, אם נפעל במתואם ונביא לידי ביטוי את היתרון לגודל, יהיה לנו סיכוי להתמודד עם האיום. זה יושג רק אם לא נשבור את השורות. אז נוכל להדגים שלא כדאי להפלות אותנו לרעה ולפגוע באופן שרירותי בזכויותינו. נסביר שלא משתלם עסקית, לפגוע בנו ורק כך יוכל השיח להשתנות."

ישראל שירמן מרבדים אמר כי "צריך להתארגן ביחד ולבחור צוות מצומצם שייצג את כל הקיבוצים החברים בקרן, לתת לצוות ייפוי כוח לבחירת יועץ משפטי לתהליך. אין לנו הרבה זמן לתגובה למכתב של פסגות. כדאי שיהיה נציג שילווה אותנו מהתנועה הקיבוצית וידאג לצד הארגוני."

עו"ד ליאור קן-דרור הסביר בעזרת מצגת את נתוני הבסיס של הקרן, וההתנהלות שהביא לשליחת מכתבי האזהרה לעמיתים בקיבוצים. לאחריו הוסיפו דברים והרחיבו לגבי דרכי הפעולה האפשריות גם יואל ברקאי מנגבה, יובל דורי ואריה שטראוס מתחום היעוץ הפנסיוני, ועו"ד יואב שמשי.

לקראת סיום הכנס הציעו את עצמם ארבעה נציגי קיבוצים להיות חלק מוועד הפעולה אשר ירכז את הטיפול בנושא ויציע לקיבוצים להצטרף לפעולה משותפת, כפי שיידרש, והמשתתפים הנוספים ברכו על כך.

הוספת תגובה חדשה