דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נשיא המדינה סייר בים המלח בעקבות השפעות תופעת הבולענים

נשיא המדינה: ״זהו נושא ערכי-חיוני מעבר לכל שיקול כלכלי, זהו נושא לאומי ממלכתי ובטחוני וככזה אני בטוח שהממשלה תדע לתת לו את המענה הראוי.
ים המלח הוא תפארתנו״

נשיא המדינה סייר בים המלח בעקבות השפעות תופעת הבולענים
צילום: מארק ניימן/ לע"מ


נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, סייר בים המלח היום (חמישי) בעקבות השפעות תופעת הבולענים במקום כתוצאה מירידת מפלס מי הים.

הסיור התקיים בהזמנת ח״כ איתן ברושי העוסק בנושא באופן שוטף. ח״כ יעל כהן-פארן, יו״ר השדולה למען ים המלח, ראש מועצה אזורית תמר דב ליטבינוף, וראש מועצה אזורית מגילות אריה כהן ליוו גם הם את הנשיא בביקורו.

במקביל לכך פועלת התנועה הקיבוצית על מנת להכניס את קיבוץ עין-גדי לתוכנית השיקום הממשלתית לאזור. לשם כך פנה מזכ"ל התנועה ניר מאיר לח"כ לשעבר שי חרמש על מנת שיפעל בנושא מול גופי הממשלה.

אגן ים המלח הוא אוצר טבע חשוב וייחודי של מדינת ישראל המהווה מוקד תיירות, והמדינה ויזמים פרטיים השקיעו מאות מיליוני שקלים בפיתוח ובשיווק של ענף התיירות בו. בשל הטיית מקורות הירדן וסכירה של נחלים שבעבר זרמו אל הירדן הדרומי ומשם אל ים-המלח ובשל פעילות השאיבה והאידוי שנעשית במפעלים התעשייתיים של ים-המלח, במהלך המאה ה-20 ירד מפלס ים-המלח ביותר מ-25 מטרים. 

תהליך הייבוש גרם לכך שב-1981 נחצה הים לשני חלקים באזור ה"לשון", ומפעלי ים-המלח, שכל פרנסתם מהאגן הדרומי, הרדוד יחסית, עמדו בפני סכנת סגירה עם ייבושו המוחלט של אגן זה. לפיכך נחצבה תעלה המזרימה מים מהאגן הצפוני לאגן הדרומי. מאז נחצבה התעלה, מפלס ים-המלח יורד בשיעור של יותר ממטר לשנה. ירידת המפלס ונסיגת קו החוף מביאות לערעור התשתיות לאורך חוף ים המלח. אחד מהמופעים של ערעור התשתיות הוא התפתחות מהירה של בולענים, אשר נפערים בפתאומיות עקב קריסת הקרקע, ואשר עלולים לסכן חיי אדם, מבנים ותשתיות.

הנשיא סייר בחורבות חוף "מינרל" הצמוד לקיבוץ מצפה שלם, החוף ננטש ביום אחד ממש, לאחר שבולען נפער במגרש החניה שלו. הבולען הלך והתרחב עד שקרסו לתוכו חנויות וחלקים נרחבים מהכביש. הנשיא שמע מראש מועצה אזורית מגילות אריה כהן על העזיבה החפוזה של החוף למרות עבודות פיתוח נרחבות שנעשו בו ואובדן ההכנסה של עשרות מתושבי האזור כתוצאה מסגירתו. 

 

צילום: מארק ניימן / לע"מ

בהמשך שמע הנשיא מתושבי עין גדי על המאבק הקיומי להמשיך ולפתח את היישוב ועל הצורך בתמיכה ממשרדי הממשלה השונים על מנת להתחזק ולהביא אל האזור את צעירי הארץ. 

יו״ר קיבוץ עין גדי רותי ליאור סיפרה לנשיא: ״הדור הוותיק שאליו אנוכי משתייכת עבר שנים לא מעטות של בדידות וריחוק משאר חלקי הארץ, חיינו כאן בתנאי חיים קשים של חום ללא מיזוג אוויר, ללא כביש סלול, עם תחבורה ציבורית, פעם בשבוע ורופא שמגיע בפייפר לעיתים. התגברנו על קשיי העבר ולא נשברנו. והיום החרדה לגורל המקום היא חרדה אמיתית, ולא כל שכן חרדה אישית על עתידו של כל אחד מאיתנו. זו חרדה קיומית בשל העובדה שצעירים לא יבואו לכאן וחלקם אולי אף יעזוב את המקום. אנו אוהבים את המקום, ויודעים שבנינו כאן פנינת חן ייחודית שאנו גאים בה מאוד. לא אגזים אם אומר שמדינה שלמה חברה לקיבוץ עין גדי את הגאווה הזו, ואנו מצפים שיסייעו לנו לשמור עליה ולשמר אותה.״

הנשיא ביקש לחזק את תושבי האזור והדגיש: ״לעוטף ים המלח יש חשיבות גדולה עבור מדינת ישראל כערך של ממש. בראשית הדרך ראינו בעין גדי חלוץ ההולך לפני המחנה. שיווענו שיגיעו ליישב את הנקודה הצפונית ביותר בים המלח ואתם עשיתם זאת וזו רבותיי, חלוציות אמתית. זהו נושא ערכי-חיוני מעבר לכל שיקול כלכלי. נושא לאומי ממלכתי ובטחוני וככזה אני בטוח שהממשלה תדע לתת לו את המענה הראוי. ים המלח הוא תפארתנו. אנחנו מעלים אותו על נס כפלא עולם והוא מהווה אחד מהמוקדים החשובים לתיירות מרפא. כל אדם באירופה חולם להגיע לכאן ולטבול בים כשהוא קורא עיתון. נושא הבולענים התרגש עלינו ואי אפשר להטיל את הפתרון לבעיה על המתיישבים הישראלים פה.  

אני שמח להיות כאן ואני מבטיח לכם שבית הנשיא יירתם לטובת תכנית השיקום של האזור. באתי הנה באהבה רבה ואני מבטיח לכם שאף אחד לא רוצה לוותר על עוטף ים-המלח כי הוא חלק מאיתנו והוא חשוב לנו לא פחות מכל אזור אחר בארץ ישראל. אעשה כמיטב יכולתי לסייע בגלל החשיבות של המקום הזה לישראל ולאזור.״

מדבריו של ח״כ איתן ברושי: "תופעת הבולענים מאיימת על יכולת הקיום של היישובים עין גדי ומצפה שלם והאזור כולו ועל ממשלת ישראל להבטיח את המשך קיומם, זה אינטרס לאומי. בעוד שאת התופעה הגיאולוגית יהיה אולי בלתי אפשרי לתקן, את יכולת הקיום של היישובים ניתן וצריך להבטיח, ויש לעשות זאת עם תכנית לאומית בהיקף של מאות מיליוני שקלים שתובא בקרוב לאישור הממשלה. אני מודה לנשיא המדינה על הירתמותו לנושא החשוב ועל מחוייבותו ליישובים ולאזור כולו וקורא לממשלה לאשר את התכנית בימים הקרובים."

 

צילום: מארק ניימן / לע"מ

מדבריה של ח״כ יעל כהן פראן: "ים המלח הוא פלא עולמי שקיבלנו ויש לנו אחריות לשימורו. אסור לוותר על ים המלח וההתיישבות סביבו. הבעיה שהפסקנו את הזרמת המים המתוקים אליו והגברנו את השאיבה ממנו.
יש לאשר את ההחלטה לתקצב את הצלת הישובים. זהו צעד ראשון, חשוב והכרחי, אבל צריך לקדם גם את תעלת הימים ולבחון את המשך זיכיון המפעלים המייבשים את הים.
אני מודה לנשיא המדינה רובי ריבלין שהגיע לסיור מעמיק כדי לחזות בעומק המשבר והביע את דאגתו ורצונו לסייע להצלת ים המלח".

קרדיט צילום: מארק ניימן/לע"מ

תגובות

הצלת ושיקום ים המלח
אילה סופר
בשורה של ממש!!! אכן ים המלח הוא פנינת עולם, עם מסר ענק לשלום כפי שחזה נשיאנו שמעון פרס. מי ייתן ומדינת ישראל וממשלת ישראל, היזמים, חברות האנרגיה, ארצות ערב העשירות, יתייחסו למקום זה כאזור חירום, ויכינו תוכנית חירום מידית להצלתו, ובהמשך יראו בים המלח, כמרכז תיירותי לישראל ולכל שכנותינו כולל הפלסטינים, ומרכז כלכלי שיעניק פרנסה למיליוני אנשים, ויביא עימו את השלום לאזורינו, א מ ן

הוספת תגובה חדשה