דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מפגש רכזי תרבות - מקומה של התרבות בזמן משבר ולאחריו

באמצע חודש יולי, התכנסנו בקיבוץ גברעם, רכזי ורכזות תרבות למפגש מיוחד בנושא: כוחה של התרבות ומקומו של צוות התרבות בזמן משבר ואחריו.
מפגש רכזי תרבות - מקומה של התרבות בזמן משבר ולאחריו

למפגש הגיעו רכזי תרבות מעוטף עזה ומאזורים נוספים - ושוחחו על תפקיד התרבות במצבים ובזמנים של משבר בקהילה בהיבטים שונים: ביטחוניים, 'שינויים' שהקיבוץ עובר בעקבות החלטות מהותיות, פגעי מזג אויר וכח עליון ועוד.

את המפגש פתח ח"כ אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב לשעבר, שדיבר על משמעותה של הקהילה בזמן משבר. לאחר המפגש כתב שוסטר בטור שמפרסם: "במועדון של קבוץ גברעם פגשתי קבוצת רכזות ורכזי תרבות בקבוצים שביקשו לדעת על הזיקה שבין התרבות בקהילה לבין החוסן שלה. מפגש זה של התנועה הקיבוצית, אפשר לי לתת זרקור רב עוצמה על יחסי הגומלין בין חברה סולידרית, מעורבת, בשלל תחומי החיים לבין יכולתה לעמוד בפני זעזועי משבר בטחוני או אזרחי. אחד החששות הכבדים שלי מפני הסכסכנות שמאפיינת את השלטון הישראלי הנוכחי הוא שבהינתן נקודת שבר - כלכלית, חברתית או ביטחונית - תינתקנה זו מזו חוליות השרשרת החברתית ויינזק ללא תקנה המירקם הלאומי."

את השיח המשיך וחידד אורי מרגלית, מקיבוץ רמת הכובש, יו"ר קיבוץ עינת, ובעבר מנהל קהילה בקיבוצו - אשר סיפר על אירועים שפקדו את קיבוצו בעת שמילא תפקידים בהנהגת הקיבוץ , שיתף בתפישה שהנחתה אותו בעת ניהול ה'משברים', במתן מענה מותאם לקהילתו ובדגש על המקום המרכזי והחשוב שהיה לרכז התרבות ולצוות שלצידו ביום שלאחר המשבר.

לאחר מכן, הפסיכולוג יזהר שער, מקיבוץ נירים - מנהל השפ"ח במועצה אזורית אשכול, שוחח עם המשתתפים ושמע מהם על ה'טראומה' במצבים המתוארים וסייע בכלים להתמודדות ברמה האישית והקהילתית בעת מילוי תפקיד.

היום ננעל בשיח פתוח - בהנחיית צוות מטה התרבות בתנועה הקיבוצית 'על מקום התרבות בחוסן האישי והקהילתי' - ממנו התחזקה ההבנה כי היום יותר מתמיד הנהגת הקיבוץ מאמינה ומובילה תפיסה שעל פיה לתרבות מקום חשוב וחיוני בחיי הקהילה . בנוסף, לרכז תרבות  - מקצועי, קשוב לרחשי הקהילה, המזהה משברים קטנים וגדולים תפקיד משמעותי ויכול להוות גורם חשוב וממתן של מצבי קיצון בעת משבר בקהילה.

הצורך במפגש בא מתוך צורך שהמטה זיהה ב'שטח', מהרצון לנסות לספק מענה וכלים להתמודדות במצבים מעין אלה ובעיקר להציף את הנושא ולתת לגיטימציה לתחושות שחווים רכזי התרבות ולחזק אצלם את ההרגשה של "אני לא לבד" !

היוזמה וההובלה של המפגש הוא פרי שיתוף פעולה של מטה התרבות : יעל רז לחייני, רכזת תחום תרבות ופיתוח קהילה וריקי רז, מנהלת תרבות אירועים ותוכן יחד עם  ענת מרלא חפץ, צמיחה ופיתוח קהילה - התנועה הקיבוצית

הוספת תגובה חדשה