דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – ברוחמה ובאגודת המים "קולחי שדרות" - מפעל השבת מים לחקלאות

מטה התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה, הנערכים מדי שבוע, בקיבוץ רוחמה המשתייך למועצה האזורית שער הנגב ובאגודת המים "קולחי שדרות"- מפעל השבת מים לחקלאות. את הביקור הובילו וארגנו אורית בראון – רכזת אזור נגב מערבי ("עוטף עזה") ויענקלה שצ'רנסקי רכז אזור הדרום, מטה יהודה והבקעה ומנהל מחלקת הרכזים האזוריים בתנועה הקיבוצית
ביקור מטה התנועה ברוחמה ומפעל קולחי שדרות

הביקור ברוחמה נפתח ביום סגרירי במיוחד, במועדון לחבר. שם אירחו את אנשי המטה יו"ר הקיבוץ איתי שור, המנהל העסקי דודי גבאי, ומנהל הקהילה עמיר אלנברג.
את הביקור ליוו אופיר ליבשטיין – ראש המועצה האזורית שער הנגב, לילך שייגורטן מנכ"לית המועצה, ונפתלי סיון מהאגף האסטרטגי.

הקיבוץ נוסד כחווה חקלאית בשנת 1911 על ידי אגודת ''שארית ישראל'' ממוסקבה, בראשות יחיאל צ'לנוב. הגלגול הנוכחי של רוחמה נוסד ב -1944 ע"י גרעין תנועת השומר הצעיר מרומניה ופולין, לאחר שלושה ניסיונות ההתיישבות קודמים שנכשלו.
הקיבוץ ממוקם  בשטחי מועצה אזורית שער-הנגב כ־10 קילומטר מזרחית לעיר שדרות.

ברוחמה 251 חברים ו- 133 ילדים. הקיבוץ קולט לחברות מלאה בלבד.

לאחר שנים לא פשוטות שעברו על הקיבוץ, עובר הקיבוץ בשנתיים האחרונות מהפכים עסקיים: לולי הפטם נסגרו ובמקומם הוקמה חוות רבייה - 'אפרוח', שזוכה זו השנה השנייה בפרס החווה המצטיינת; גש"ר הוא אחד הגד"שים המצטיינים באזור; הרפת היא רפת מצטיינת אף היא; והצימוק שבעוגה הוא הקמת RCKMC – טיפוח וריבוי זני קנאביס. רוחמה החלוצה הראשונה בתנועה הקיבוצית שנכנסה לתחום הקנאביס הרפואי. ביקור מטה התנועה ברוחמה וקולחי שדרות

במהלך הדיון עלו סוגיות בנושאי חינוך ותרבות, והוצגה עמדת הקיבוץ בתמיכה בחזרת הבנים לעבוד בקיבוץ, במיוחד בחינוך, כמו גם בהחזרת כוחות פנימיים למערכות הקיבוציות האחרות.

אין ספק שמדובר בקיבוץ בצמיחה, כשהאתגרים המרכזיים העומדים בפניו הוא ביסוס וייצוב הפעילויות העסקיות החדשות, והשלמת מהלכים קהילתיים פנימיים.

הביקור הסתיים בסיור בחברת RCKMC, המקימה בימים אלה את המבנה החדש שלה. בהצלחה!

הביקור באגודת המים "קולחי שדרות" נפתח בתצפית על המאגר הממוקם מזרחית לעיר שדרות.

אמנון זרקא יו"ר קולחי שדרות, והמנכ"ל מאיר בורקנטל סיפרו על חשיבותו של מפעל ההשבה לחקלאות באזור בכלל, והקיבוצים ארז ואור הנר מקימי האגודה, בפרט.

המאגר לקליטת המים המושבים הוקם בסיוע קק"ל והמדינה וקולט, לאחר טיהור, את כל מי הקולחין מהעיר שדרות, מקיבוצי המועצה ומאזור התעשייה "שדרות - שער הנגב"

בדיון שנערך במועדון של קיבוץ אור הנר הציג המנכ"ל בורקנטל את שימושי המים לחקלאות היום – המים מהווים בסיס חשוב והכרחי לגידולי השדה "אורן 2005" (שותפות גידולי שדה אזורית של הקיבוצים אור הנר ,ארז, כרמיה וגבים) ושותפות "מטעי השיקמה" (שותפות מטעים – בעיקר  הדרים ואבוקדו - של ארז ואור הנר).

כמו כן, הוצגה על ידי מאיר בורקנטל והמנהלים העסקיים של אור הנר נועם מרק וארז דורון שיפרין, תכנית הפיתוח של מפעל המים בראיה אזורית. למפעל ההשבה יש אפשרות לקלוט מים מושבים נוספים כתוצאה מגידול משמעותי של העיר שדרות, הקיבוצים ואזור התעשייה. בנוסף, יש יכולת לקלוט מים נוספים שעדין לא מנוצלים להשבה לשימוש חקלאי, ורובם זורמים לים.

החקלאות באזור שער הנגב היא הבסיס הכלכלי העיקרי של קיבוצי האזור. מימוש התוכנית יבסס עוד יותר את החקלאות באזור ויסיע בהתפתחותה. קיימת אפשרות לנצל מענקי מדינה לפיתוח נוסף, ולאגודת המים יש הכלים לעשות זאת.

חיים חרמוני, מרכז החקלאות במועצה אזורית שער הנגב, הדגיש את החשיבות של מפעל המים להמשך פיתוח החקלאות של קיבוצי המועצה. קיבוצי המועצה פיתחו במהלך השנים חקלאות מפוארת ויש להמשיך ולפתחה.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר סיכם את הדיון ואמר כי ההתפתחות האזורית של החקלאות הנשענת על מפעל השבת המים מרשימה מאוד, וכי התנועה תסייע ככל יכולתה בקידום תכניות הפיתוח למען קיבוצי האזור.

 

הוספת תגובה חדשה