דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוצים גת ובית גוברין

כמידי יום שני ביקר גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית בשני קיבוצים.
הביקור נערך בקיבוצים גת ובית גוברין המשתייכים למועצה האזורית יואב. את הביקור ארגן יענקלה שצ'רנסקי –מנהל מח' רכזים האזוריים ורכז האזור.
הסיור התחיל בקיבוץ גת, הקרוי על שמה של העיר הפלישתית שהייתה באיזורו, נוסד בשנת 1941 וחוגג השנה 76 להיווסדו. קיבוץ בית גוברין, הקרוי כך אף הוא על שם בית גוברין הקדומה הסמוכה לו, נוסד ב1949 ומציין 68 שנים להיווסדו.
סיור בגת ובבית גוברין
מימין: סיור מטה התנועה בבית גוברין, משמאל: בקיבוץ גת

גת

הביקור בקיבוץ גת נפתח בסיור במפעל "גניר", באזור התעשייה "פגש" ו ב"מאגרי גת". אלישע גל, יו"ר גת ומנכ"ל המפעל, הציג את הנעשה במפעל: "גניר" "יצרנית מיץ "פרימור", רכזים ומוצרים לתעשיית המזון והמשקאות. המפעל הוא שותפות מוצלחת של הקיבוצים גן שמואל, גת בית ניר והציבור. רוב תוצרתו, כ85 אחוזים הולך ליצוא. לשמחתנו המפעל נמצא בצמיחה מתמדת ובשל כך מהווה עוגן כלכלי חשוב לגת". 

בסיור באזור התעשייה "פגש", תאר דב שרמן, מנהל העסקים של הקיבוץ את פיתוח אזור התעסוקה והמסחר בהשקעה של הקיבוץ: "במהלך השנה האחרונה רוב השטח הושכר כבר לחברות מסחריות והוכנס משקיע אסטרטגי כשותף לצד הקיבוץ".
בסיור ב"מאגרי גת", ניתן היה לראות את ניצול מי הקולחין לטובת השקיית החקלאות המפותחת בקיבוץ, לצד התפתחות העיר קרית גת שהיום כבר ממש הנושקת לשדות הקיבוץ.

גתבדיון שנערך לאחר הסיור סקרו ממלאי התפקידים את האתגרים העומדים בפניהם היום:
שחר חיון, מזכיר הקבוץ ואורן אנוך, מנהל הקהילה, תארו את קהילת גת כיום: "בגת 250 חברים כיום ובסה"כ 620 נפש. הקליטה היום נעשית רק לחברות מלאה ובשנים האחרונות נקלטו כבר 50 משפחות חדשות במסלול זה. כיום נמצאים בתהליך קליטה 36 משפחות נוספות. הבנייה, למרות כל הקשיים מול ראשות מקרקעי ישראל, נמשכת במסגרת "הסדר הביניים".
דב שרמן, מנהל העסקים ואלישע גל, יו"ר הקיבוץ, תארו את המשך פיתוח עסקי הקיבוץ וביסוסם לצד האתגרים בהתמודדות עם ראשות מקרקעי ישראל, והמדינה: "הקיבוץ שם לו למטרה לבסס פעילות עסקית מגוונת להמשך הפרנסה המשותפת וביסוס הקיבוץ".
ניר מאיר מזכ"ל התנועה סיכם את הסיור בקיבוץ ואמר: "מצבו של גת כיום טוב ומרשים. המצב השתפר בשנים האחרונות כפי שקורה בקיבוצים רבים, יש קליטה יפה ושיפור במקורות ההכנסה המשותפים. התנועה תסייע ככל הנדרש להתמודדות עם האתגרים שעלו".

 

בית גובריןהביקור בבית גוברין נפתח גם הוא בסיור במפעל בי.גי בונד טכנולוגיות בע"מ. מפעל המתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק לפתרונות הדבקה חיפוי איטום ובידוד, מוצרים לתעשייה בניה ועוד. המפעל שם דגש מרכזי בפיתוח וחדשנות.
לאחר מכן, מתצפית מגדל המים, ניתן היה לראות את הקיבוץ המתפתח כיום ולצידו את אזור ההתיישבות הקדום שהיה כה משמעותי באזור. 

בדיון שנערך תארו ממלאי התפקידים את מצבו של בית גוברין:
אורן מיתקי, יו"ר הקיבוץ, טוביה טל, מנהל הקהילה, תומר גולן, מנהל העסקים וממלאי תפקידים נוספים סיפרו על התהליך שעבר הקיבוץ בשנים האחרונות והאתגרים העומדים בפניו היום: "החל מ-2007 הקיבוץ מתנהל בניהול עצמי לאחר כמה שנים של ניהול ע"י וועד ממונה. החל מ-2004 הקיבוץ מתנהל במודל "רשת ביטחון" כאשר תפקידה של ההנהלה בשנים האחרונות היה לייצב את המערכת ולמנף את זה לצמיחה וקליטה. ואכן נקלטו לקיבוץ בשנים האחרונות כ-75 חברים ועוד 22 חברים נמצאים בתהליך של קליטה". טוביה טל, מנהל הקהילה הוסיף: "אתגרי הקהילה לשנים הבאות הינם מיזוג הנקלטים עם החברים הוותיקים, שמירה על איכות הפעילות והשירותים הקהילתיים ובראשם החינוך הקיבוצי וכמובן התמודדות עם ראשות מקרקעי ישראל להשלמת תהליך השיוך והסדרת המשך הבניה.
בית גובריןהועלה הצורך במציאת פתרון לבעיית "חוב ההסדר" שטרם נפתרה סופית. הקיבוץ משקיע בנושא מאמצים רבים כבר כמה שנים ומתקשה להגיע לסיכום עם הבנקים. 
לסיכום הדיון אמר ניר מאיר: "התפתחות בית גוברין וייצוב המערכת בשנים האחרונות מאוד מרשימה. במיוחד הקליטה לחברות בקיבוץ של עשרות חברים. קליטה זו והביקוש הרב להיקלט בקיבוץ מוכיחים כי הקיבוץ איננו קיבוץ פריפריה כבר, זאת למרות תחושת החברים הוותיקים.
בית גוברין הוא אחד הקיבוצים הבודדים שטרם נפתרה בו בעיית "חוב ההסדר" והתנועה מחויבת לסייע ככל יכולתה לקיבוץ לפתור נושא זה".

 

צילום: מיכל וינברג.

הוספת תגובה חדשה