דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מובילי תוכניות הצוערים בשירות הציבורי: "רוצים גם את הקיבוצניקים אצלנו"

מטה התנועה הקיבוצית סייר השבוע בעוטף עזה שיזם וארגן אגף הצעירים והמעורבות בחברה בתנועה ביחד עם מובילי תוכניות "עתודות לישראל" – ריכוז כל תוכניות הצוערים של ממשלת ישראל וארגוני חברה אזרחית, לעשייה במגזר הציבורי במדינה. מטרת הסיור הייתה היכרות הדדית בין התנועה לבין התוכניות השונות, מתוך מטרה להביא לתוך תוכניות אלו צעירים וצעירות מהקיבוצים
סיור בנחל עוז
על גדר קיבוץ נחל עוז. "מפגש היכרות שיהווה קרקע פורייה לשיתוף פעולה"

 

"עתודות לישראל" הינה תכנית לאומית אסטרטגית המתמקדת בשיפור מגזר משרתי הציבור בישראל, המונה יותר ממיליון עובדות ועובדים, באמצעות יצירת מנגנוני פיתוח עתודה ניהולית ומקצועית. התכנית שואפת לתרום לשגשוג מדינת ישראל באמצעות משרתי ציבור הפועלים יחדיו במקצועיות, בערכיות, בממלכתיות, במוכוונות לאזרח, לטובת הכלל ובתכנון ארוך טווח.

בין היתר הגיעו לסיור מובילי תוכניות צוערים לשלטון המקומי לתואר ראשון ושני, צוערים לשירות המדינה, תוכנית "ממשק" – מדענים בשירות המדינה, צוערים למשטרה, צוערים לתכנון אורבני ועוד.

הסיור החל בגדר המערבית של נחל עוז, שם שמעו הבאים והבאות דברים מפי ראש המועצה האזורית שער-הנגב אלון שוסטר ולאחר מכן מפי דוברת הקיבוץ יעל לחיאני. השניים סיפרו על מיקומו של הקיבוץ וסיפור הקמתו אל מול עזה. לאחר מכן, עבר הסיור אל החמ"ל של הקיבוץ, שם סיפרה לחיאני על חוויותיה האישיות ממבצע צוק איתן וחברת הקיבוץ הילה שפר-חיים סיפרה על המשבר שנוצר בקיבוץ לאחר המלחמה, שבעקבותיה עזבו 17 משפחות שהיוו רבע מאוכלוסיית הקיבוץ ועל תהליך ההתעוררות והשיקום שעבר הקיבוץ מאז.

לאחר מכן המשיך הסיור לקיבוץ בארי הסמוך, שם שמעו סקירה ממזכיר הקיבוץ, יניב הגי, על המקום ועל האזור. מובילי התוכניות השונות הציגו את עצמם ואת התוכניות שבהובלתם, ראש אגף הצעירים בתנועה, אסיף איזק, פתח ואמר כי: "פרויקט "עתודות לישראל" תואם את השקפת עולמנו בתנועה ואת הרצון שלנו להשתלב בחברה הישראלית ובעשייה הציבורית המובילה אותה".       

בארי
הביקור בבארי

מיכל רייקין, (חברת מושב קדמת-צבי) לשעבר סגנית ראש המועצה האזורית גולן וכיום מנהלת צוערים לשלטון המקומי לתואר שני: "יש אתגר ענק למגזר ההתיישבותי– כיצד משלבים מוקדמים אנחנו, ואני חלק מההתיישבות הזאת, נפתחים לחברה הישראלית ואיך הילדים שלנו לוקחים על עצמם חלק מהמשימות של החברה הישראלית. צריך לחשוב איך המשימה הלאומית הזו הופכת להיות המשימה הלאומית של המגזר שלנו. האנשים שלוקחים חלק בתוכניות מהווים ברשויות רבות את עמוד השדרה בתחומים משמעותיים ביותר, מהווים נדבך מרכזי בצמתי קבלת ההחלטות, ועל כן יש משמעות אדירה להימצאותם של בני ובנות המרחב הכפרי בכל אחד מהמקומות האלו ועלינו להנחיל בהם את ההכרה בחשיבות זו, אנחנו צריכים אנשים טובים במקומות האלו, זהו צורך השעה- לא פחות מכך".  

אורי הרמן, מנהל אגף "עתודות לישראל" במשרד ראש הממשלה, אמר: "המטרה של המפגש היום היא לראות כיצד אנחנו מאתרים יותר קיבוצניקים עבור התוכניות האלו ומחברים את התנועה הקיבוצית, על כל שלוחותיה ועל מסד הערכים שלה, לתוכניות ומשם לתפקידי המפתח במגזר הציבורי". לשאלה איזה גילים מגיעים לתוכניות, אמר הרמן כי תוכניות הצוערים צמודות לתארים ראשון ושני כך שמרבית המשתתפים צעירים, אך יש גם מספר תוכניות לאנשים שכבר נמצאים בעשיה הציבורית".             

איציק דבש, יזם הייטק לשעבר, ממייסדי "עתודות לישראל", ששם למטרה את שיפור המגזר הציבורי והעתודות הניהוליות המגיעות אליו: ""עתודות לישראל" עסוקים בבניין הכוח. זו ברית גורל וברית ייעוד. כמו שהתנועה הקיבוצית החליטה על ברית ייעוד בשעתו. אם מסתכלים על הנעשה מסביב עבור הצעיר שמבקש להצטרף לעולמות של השירות הציבורי אז האופציות הקיימות היום הן או להצטרף למסגרת פוליטית או דרך ועדים. אין לי טענות, אבל אני רוצה לאפשר גם דרכים אחרות להגיע ולהשפיע ואת זה אנחנו מציעים. ההבדל העיקרי של התוכניות שלנו הוא שהן צמחו מלמטה, השתרשו ואז עלו אל עבר המשרדים הממשלתיים ובכך אינן תלויות כמעט פוליטית ועומדות בפני עצמן מה שמאפשר לעשות עבודה ציבורית טובה ונטולת, כמה שאפשר, פוליטיקה חיצונית. לתוך המצע הזה אנחנו אוספים את האנשים הטובים ביותר שיהוו את השדרה הניהולית של המגזר הציבורי בשנים הבאות".

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, גיל לין דיבר על האתגרים שהתנועה הציבה לעצמה וראשת אגף החינוך, ד"ר גבי אסם ציינה את אתגרי החינוך שגם אותם אפשר לחבר לעשייה הציבורית, כולם הדגישו את הצורך להטמיע את העשייה הציבורית כבר בשלבי החינוך התיכוניים, ובהמשך כחוט השני, בשנת השירות ולאחר השחרור מצה"ל. בנוסף אליהם דיברה גם ראשת אגף חברה בתנועה ד"ר אילת גלס על הצורך בשיתוף פעולה עם התוכניות השונות, תוך פיתוח ההון האנושי הקיים בקיבוצים והפנייתו אל אותן תוכניות. וכן על משרדי הממשלה בכלל למען כלל החברה הקיבוצית. 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית סיכם את הביקור והדגיש את העובדה שבמשך שנים לא הייתה הכוונה לבני ובנות הקיבוצים ללכת לכיוון השירות הציבורי-הממשלתי ואמר כי הוא מקווה שהיום הזה יהיה "משנה המשחק" במשוואה הזאת. "ברגע שיחשפו לתוכניות ויתחילו ללכת אליהן ולהשתלב במגזר הציבורי, זה יגבר. צריך לפצח איך מחברים את הצעירים שלנו אליכם ואתכם אלינו".

הוספת תגובה חדשה