דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מה ריגש את ג'ומס עד דמעות? ניוזלטר התנועה הקיבוצית

מה חושבים בתנועה על תוכנית שר החינוך בנט לקירוב הצבא לביה"ס? איך באמת מקדמים את החינוך הקיבוצי, והאם ההסכמות במרצ ישפיעו על הקיבוצניקים? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
גבי אסם
גבי אסם
 04/01/2018

ראשת אגף החינוך: "אנשי החינוך שמתנגדים לתוכנית בנט לוקים באי הבנת המציאות הישראלית"

ראשת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית, ד"ר גבי אסם: "שירות צבאי היא משימה לאומית וחינוכית מהמעלה הראשונה. התוכנית של שר החינוך נפתלי בנט להזמין קצינים לבתי הספר למפגש עם תלמידים ואימוץ של בתי ספר את קציני צה"ל היא נכונה ומעבירה מסר נכון לתלמידים. חבל שהתכנית הזו לא קרתה במערכת החינוך עד היום".
ראשת אגף החינוך התנועה הקיבוצית: "אנשי החינוך שמתנגדים לתוכנית בנט לוקים באי הבנת המציאות הישראלית"
תמונה: ד"ר גבי אסם. צילום – שגיא בן-יצחק/פורמט

ראשת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית הגיבה לתוכנית השר תכנית השר בנט – להגברת המוטיבציה לגיוס הכוללת כניסת קצינים לבתי הספר להרצאות לקראת גיוס וחיזוק הקשר בין בסיסים צבאיים קרביים לבתי הספר. לדברי שר החינוך מטרת התוכנית היא הכפלת מספר התלמידים במסגרות הכנה לצה"ל מכ- 5,000 לכ- 10,000.

ד"ר אסם הוסיפה: "התנועה הקיבוצית פועלת במשך שנים ארוכות להפגיש את בני הנוער הבוגרים שלה עם קצינים, קצינות ולוחמים וזאת כחלק מתפיסת העולם החינוכית של אהבת הארץ ותרומה לחברה. נתוני הגיוס הגבוהים לשירות משמעותי וקרבי בקרב צעירות וצעירי הקיבוצים מוכיחים את חשיבות המפגשים הללו ואת תרומתם - גם לצעירות והצעירים, וגם לצה"ל ולמדינה. אני מציעה שאנשי החינוך המתנגדים לתכנית יבינו שמי שאיננו מחנך לתרומה, גיוס ושירות המדינה ואיננו יוצר ומאפשר את המפגשים האלו, לוקה באי הבנת המציאות הישראלית והאתגרים העומדים בפנינו. נמשיך לחנך את בנינו ובנותינו לערכים של תרומה למדינה, גיוס ושירות משמעותי לצד חתירה לשלום ודו קיום. בסוף ינואר יתקיים כנס משרתי שנת שרות של התנועה הקיבוצית בו יקחו חלק מעל 900 בני בנות מתנדבי שנת השירות. הכנס יעסוק בשרותם הצבאי ונקרא להם לקחת על עצמם תפקידים משמעותיים בדגש פיקוד וקצונה. אני מזמינה את השר בנט לבוא לכנס לברך את המשתתפים ולחזק את תחושת השליחות שבשרות הצבאי!".

 

יניב הגי, מזכיר קיבוץ בארי שבעוטף עזה מצטרף לדבריה של ד"ר אסם: " קיבוץ בארי, שמעודד את בניו לשירות צבאי משמעותי, מביע תמיכה בבנט בנושא זה ופועל ברוח הזו מדי שנה כחלק מהפעילות החינוכית השוטפת. למשל בני יב' יצאו לאחרונה למסע של התנועה הקיבוצית, ושהו יום שלם בבה"ד 1, נחשפו לתכנים של בית הספר לקצינים ונפגשו עם מפקד בה"ד 1 וצוערים. ילדים בגיל צעיר נפגשו בחנוכה האחרון עם חיילים מבסיס סמוך, והקיבוץ מארח חיילים מדי שבוע במתקניו. אנחנו מזמינים את השר בנט לשלוח את הקצינים למסגרות החינוכיות של הקיבוצים- הם יתקבלו אצלנו בזרועות פתוחות".


באנר מחאת השחיתות

מובילי תוכניות הצוערים בשירות הציבורי: "רוצים גם את הקיבוצניקים אצלנו"

מטה התנועה הקיבוצית סייר השבוע בסיור בעוטף עזה שיזם וארגן אגף הצעירים והמעורבות בחברה בתנועה ביחד עם מובילי תוכניות "עתודות לישראל" – ריכוז כל תוכניות הצוערים של ממשלת ישראל וארגוני חברה אזרחית, לעשייה במגזר הציבורי במדינה. מטרת הסיור הייתה היכרות הדדית בין התנועה לבין תוכניות השונות, מתוך מטרה להביא לתוך תוכניות אלו צעירים וצעירות מהקיבוצים
סיור בנחל עוז
על גדר קיבוץ נחל עוז. "מפגש היכרות שיהווה קרקע פורייה לשיתוף פעולה"

"עתודות לישראל" הינה תכנית לאומית אסטרטגית המתמקדת בשיפור מגזר משרתי הציבור בישראל, המונה יותר ממיליון עובדות ועובדים, באמצעות יצירת מנגנוני פיתוח עתודה ניהולית ומקצועית. התכנית שואפת לתרום לשגשוג מדינת ישראל באמצעות משרתי ציבור הפועלים יחדיו במקצועיות, בערכיות, בממלכתיות, במוכוונות לאזרח, לטובת הכלל ובתכנון ארוך טווח. בין היתר הגיעו לסיור מובילי תוכניות צוערים לשלטון המקומי לתואר ראשון ושני, צוערים לשירות המדינה, תוכנית "ממשק" – מדענים בשירות המדינה, צוערים למשטרה, צוערים לתכנון אורבני ועוד.

הסיור החל בגדר המערבית של נחל עוז, שם שמעו הבאים והבאות דברים מפי ראש המועצה האזורית שער-הנגב אלון שוסטר ולאחר מכן מפי דוברת הקיבוץ יעל לחיאני. השניים סיפרו על מיקומו של הקיבוץ וסיפור הקמתו אל מול עזה. לאחר מכן, עבר הסיור אל החמ"ל של הקיבוץ, שם סיפרה לחיאני על חוויותיה האישיות ממבצע צוק איתן וחברת הקיבוץ הילה שפר-חיים סיפרה על המשבר שנוצר בקיבוץ לאחר המלחמה, שבעקבותיה עזבו 17 משפחות שהיוו רבע מאוכלוסיית הקיבוץ ועל תהליך ההתעוררות והשיקום שעבר הקיבוץ מאז.

לאחר מכן המשיך הסיור לקיבוץ בארי הסמוך, שם שמעו סקירה ממזכיר הקיבוץ, יניב הגי על המקום ועל האזור. מובילי התוכניות השונות הציגו את עצמם ואת התוכניות שבהובלתם, ראש אגף הצעירים בתנועה, אסיף איזק, פתח ואמר כי פרויקט "עתודות לישראל" תואם את השקפת עולמנו בתנועה ואת הרצון שלנו להשתלב בחברה הישראלית ובעשייה הציבורית המובילה אותה.      

מיכל רייקין, (חברת מושב קדמת-צבי) לשעבר סגנית ראש המועצה האזורית גולן וכיום מנהלת צוערים לשלטון המקומי לתואר שני: "יש אתגר ענק למגזר ההתיישבותי– כיצד משלבים מוקדמים אנחנו, ואני חלק מההתיישבות הזאת, נפתחים לחברה הישראלית ואיך הילדים שלנו לוקחים על עצמם חלק מהמשימות של החברה הישראלית. צריך לחשוב איך המשימה הלאומית הזו הופכת להיות המשימה הלאומית של המגזר שלנו. האנשים שלוקחים חלק בתוכניות מהווים ברשויות רבות את עמוד השדרה בתחומים משמעותיים ביותר, מהווים נדבך מרכזי בצמתי קבלת ההחלטות, ועל כן יש משמעות אדירה להימצאותם של בני ובנות המרחב הכפרי בכל אחד מהמקומות האלו ועלינו להנחיל בהם את ההכרה בחשיבות זו, אנחנו צריכים אנשים טובים במקומות האלו, זהו צורך השעה- לא פחות מכך".   

אורי הרמן, מנהל אגף "עתודות לישראל" במשרד ראש הממשלה, אמר: "המטרה של המפגש היום היא לראות כיצד אנחנו מאתרים יותר קיבוצניקים עבור התוכניות האלו ומחברים את התנועה הקיבוצית, על כל שלוחותיה ועל מסד הערכים שלה, לתוכניות ומשם לתפקידי המפתח במגזר הציבורי". 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית סיכם את הביקור והדגיש את העובדה שבמשך שנים לא הייתה הכוונה לבני ובנות הקיבוצים ללכת לכיוון השירות הציבורי-הממשלתי ואמר כי הוא מקווה שהיום הזה יהיה "משנה המשחק" במשוואה הזאת. "ברגע שיחשפו לתוכניות ויתחילו ללכת אליהן ולהשתלב במגזר הציבורי, זה יגבר. צריך לפצח איך מחברים את הצעירים שלנו אליכם ואתכם אלינו".


פייסבוק התנועה

חוזרים לתכנון שפוי - לבטל את הותמ"ל!

הממשלה הקודמת הקימה את הותמ"ל כדי לזרז את תהליכי התכנון בתקווה שהדבר יביא להורדת מחירי הדיור. היום, לאחר כמעט ארבע שנות פעילות, ברור שהותמ"ל הוא כישלון שגורם נזקים שישפיעו לרעה עוד עשרות שנים. מכתב גלוי לשר האוצר, חתמו גם אתם על העצומה והשפיעו במאבק על עתיד הבניה במרחב הכפרי ובמדינת ישראל כולה.
עצומה ביטול הותמל

לכבוד: שר האוצר (בתוקף אחריותו על מנהל התכנון)

  1. על אף שהותמ"ל קידמה תכנון של עשרות אלפי דירות הדבר לא הביא לירידת מחירי הדיור.
  2. פעילות הותמ"ל הביאה לפגיעה תכנונית, בשל אי יכולתה לתאם בין פיתוח מגורים לפיתוח מערכות התחבורה (ובעיקר התחבורה הציבורית) ובשל אי-יכולתה לדאוג לעירוב שימושים עירוני.
  3. בנוסף הותמ״ל מחסל שלא לצורך שטחים פתוחים ושטחים חקלאיים, תוך פגיעה בביטחון התזונתי, ברֵיאות ירוקות, ובערכי טבע. הותמ״ל גורם לפגיעה קשה בצביון החקלאי של יישובים שהוקמו מתוך הרעיון הציוני וחשיבות ההתיישבות. הקרקע הינה משאב מוגבל שחובתנו לשמור עבור הדורות הבאים.
  4. לאור הפער הגדל בין קצב התכנון לקצב בניית יחידות הדיור נוצר מלאי תכנוני אדיר שמספיק לשנים רבות. לא צריך יותר ועדות מיוחדות כמו הותמ"ל.

לאור זאת אנו קוראים לך לעצור את ההשתוללות, לחזור לתכנון שפוי ולבטל את הותמ"ל, יציר כפי קודמך בתפקיד. ביטול הותמ"ל יאפשר תכנון שיבטיח איכות חיים טובה לאזרחי ישראל, בלי לפגוע במאמצים לפתור את משבר הדיור.


הסכמות במרצ - הכח לעשות את השינוי?

הסכמות במרצ - הכח לעשות את השינוי?
צילום: תומר נויברג באדיבות מרצ

יו"ר מרצ, זהבה גלאון ויו״ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, הודיעו הבוקר (חמישי), כי הגיעו להצעה מוסכמת שיציגו לועידת מרצ ביום ראשון ולחברי הכנסת של מרצ: מיכל רוזין, עיסאווי פרייג׳, תמר זנדברג ומוסי רז. ההסכמות נסובות על מעבר לבחירות בפריימריז ליו"ר ולרשימה לכנסת ועל קיום בחירות לראשות המפלגה בחודש מרץ. בבחירות אלו יוכלו להצביע חברי מרצ  וכן חברים חדשים שיצטרפו בשבועות הקרובים. ההצעה המוסכמת  שהשיגו גלאון וגילאון מבטיחה כי השינוי יוכל להשיג את הרוב המיוחס של 60 אחוזים הנדרש כדי לבצע שינויים בתקנון המפלגה.

במסגרת ההסכמה גובשו העקרונות הבאים:

הוראת שעה – בחירות ליו"ר מרצ ורשימתה לכנסת ה 21, התשע"ח 2017

1. הבחירות ליו"ר מרצ וכן הבחירות לרשימת מרצ לכנסת ה21 יערכו בקרב כלל חברי מרצ שיצטרפו למפלגה עד לא יאוחר מחודש לפני מועד אותן בחירות.

2. הבחירות לראשות מרצ יתקיימו ב 22 במרץ.

3. בבחירות לראשות מרצ יהיו זכאים להצביע 18,000 החברים שהתפקדו במפקד 2017 וכן מי שיתפקד עד 17 בפברואר 2018.

4.יובטח ייצוג למועמד חדש שלא כיהן  כחבר כנסת בכל חמישיה.

5. תקבע תקרת הוצאות הנמוכה מתקרת ההוצאה הקבועה בחוק.  

6. כדי להבטיח נגישות לפריפריה ביום הבחירות יוצבו קלפיות בכל ישוב בו התפקדו לפחות 35 חברים למרצ.

יורי קנדל, רכז המחלקה הרעיונית פוליטית מטעם מרצ בתנועה הקיבוצית: "סיכום חכם ומאוזן. נקווה שבזאת סיימנו את המאבקים בתוכנו ונתחיל  לעסוק במאבקים המהותיים".
קיבוצניקים המעוניינים להתפקד למרצ ולהשפיע על דמותה של המפלגה מוזמנים לפנות ליורי 0543237722


כנס החינוך

תמונת השבוע- ממשיכים ישר, בכל הכוח, בכל רחבי הארץ!

קולאז' הפגנות

הפגנות מחאת השחיתות הולכות ומתרחבות וגם השבת פעילי התנועה הקיבוצית וחברי וחברות הקיבוצים קיימו הפגנות בכעשרים צמתים בכל רחבי הארץ, כאשר בחלקן הגיעו מאות אנשים למחות בדרישה ובמאבק נגד השחיתות וקראו לשאר חברי הקיבוצים לצאת מהבית ולהצטרף אליהם בהפגנות.

בואו והצטרפו אלינו במוצאי שבת הקרובה ובשבתות שאחריהן בצומת הקרוב לקיבוצכם ולמקום מגוריכם וכמובן בהפגנה המרכזית בשדרות רוטשילד בתל אביב.

נשמח על כל יוזמה להפגנות נוספות בצמתים נוספים. ליצירת קשר להתארגנות להפגנות, חומרי הפגנה ועוד צרו קשר עם אסיף איזק, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, 052-3750032   


זוכרים בגעגוע את השיתופיסט הנצחי – אמרי רון

אורה רון
אורה רון, אשתו של אמרי רון ז"ל, בפתיחת האירוע להשקת הספר

ביום שישי שעבר התכנסו בחדר האוכל המחודש של משמר-העמק מאות חברים ומוקירי זכרו של חבר הכנסת לשעבר ממנהיגי התנועה הקיבוצית אמרי רון, חבר הקיבוץ שהלך לעולמו לפני ארבע שנים. יום העיון המרגש שנערך לזכרו עמד בסימן השקת הספר "שיתופיסט" – סיפור חייו, פועלו והשקפתו של אמרי רון, שכתבה וערכה בשמו ומפיו בתו, לילך רון.

השיחה ביום העיון נסובה סביב נושאי חברה, דמוקרטיה וערכי השיתוף, השוויון והסולידריות כפי שבאו לידי ביטוי בעשייתו של אמרי לאורך השנים.

הכנס נפתח בהופעה קצרה של תזמורת המנדולינות "הר ועמק" בה ניגן אמרי.

בין הדוברים היו אורה רון, אלמנתו של אמרי; אורי אופיר, מזכיר משמר-העמק; עמרם גורדון, מנכ"ל הוצאת ספריית פועלים לשעבר וחבר מערכת הספר; גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה; אלישע שפירא, מזכ"ל הקיבוץ הארצי לשעבר; מוקי צור, מזכ"ל התק"ם לשעבר; דני זמיר, חברו לדרך של אמרי; ח"כ שלי יחימוביץ'; וראש השב"כ לשעבר, כרמי גילון. כמו כן, התקיים רב שיח מעניין בהנחיית דורון נדיב, מארגן האירוע, עם נציגים של צעירים מגשימים מקבוצות שיתופיות עירוניות, שנמצאו בקשר הדוק עם אמרי לאורך השנים. בנוסף לכך, הקריאה לילך רון, בתו של אמרי, קטע מהספר "שיתופיסט" שכתבה וערכה.

בכנס נכחו בין השאר גם חברי הכנסת איתן ברושי מהעבודה ואילן גילאון ממרצ, ומספר חברי כנסת לשעבר וראשי התנועה הקיבוצית מתקופת כהונתו של אמרי כמזכ"ל הקיבוץ הארצי וכמתאם הכלכלי של הקיבוץ הארצי.

בשל נסיבות משפחתיות, נבצר ממזכ"ל התנועה, ניר מאיר, להגיע לאירוע, והמשנה למזכ"ל, גיל לין, הקריא מדבריו. בין היתר כתב מאיר: "באחד מהדיונים שקיימנו, כאשר אמרתי לאמרי שלצערי התקדמות השינוי בקיבוצים היא מהלך בלתי נמנע, הוא ענה כך: "מיום שאדם נולד, יש רק דבר אחד בטוח... הוא ימות! אבל עוד לא מצאתי שום סיבה טובה לזרז את התהליך"... רק אתמול השתמשתי באמירה המדויקת הזאת, ממש באותו הקשר, בוויכוח מר בצובה. לא שכחתי, כמובן, לציין את המקור ולהחמיא לאמרי על האמירה השנונה והמדויקת. במאה ושבע שנותיה, צמחו בתנועה הקיבוצית על זרמיה השונים מנהיגים לא מעטים. הזמנים המשתנים והזמן החולף הופכים חלק מעמדותיהם של רבים מאלה ללא רלוונטיות. עמדותיו ועוצמת אמונתו של אמרי רון נשארו רלוונטיות לחלוטין עד היום הזה.

לין, חבר משמר-העמק, ששימש לפני תפקידו הנוכחי מזכיר משמר-העמק, הוסיף דברים משלו, ובין היתר אמר: "כמה חסרים לנו כיום מנהיגים כאלה, כמה הפוליטיקאים של ימינו חסרים את כל אותן התכונות שהיו לאמרי... אמינות, יושרה, לקיחת אחריות, ראיית האינטרס הכללי ולא הסקטוריאלי והתייחסות לתפקיד כשליחות ציבורית ולא כהזדמנות לקבלת שוחד וטובות הנאה. "אפשר לדבר שעות על חשיבות הערכים שבהם האמין אמרי וכמה הם רלוונטיים גם לימינו, תארו לעצמכם איך הייתה נראית היום המדינה אילו היינו חוזרים לאותם הערכים: סולידריות חברתית, שוויון הזדמנויות, ציונות ולקיחת אחריות, יהדות חילונית וכלכלה שיתופית. "ובכן, לשמחתי הפכו לאחרונה כל אותם ערכים לאבני היסוד המוסכמים לפעילות התנועה הקיבוצית כולה, במטרה להשפיע (ביחד עם שותפים רבים נוספים) על החברה הישראלית ולחזור לשפיות.


באנר משקארד 1

יחד במסע אל עתיד טוב יותר עבור ילדינו במטרה לשמור על החינוך הקיבוצי היקר לכולנו!

חלי זלינגר, מנהלת "הגן הקיבוצי" בתנועה הקיבוצית מסיימת את תפקידה ומבקשת להפקיד בידי אנשי ונשות החינוך כמה תובנות פרידה
חלי זלינגר, מנהלת "הגן הקיבוצי" בתנועה הקיבוצית מסיימת את תפקידה ומבקשת להפקיד בידי אנשי ונשות החינוך כמה תבונות פרידה.

 

הפסיכופדגוגיה העומדת כנר לרגלי החינוך הקיבוצי בגיל הרך היא זו שהרימה אותו והיא זו העלולה לקבור אותו בעודנו חי. למה? חשוב לי לפתוח בראשית דבריי כי הדברים נכתבו מתוך אהבה ורצון לפקוח את עיניכם המקצועיות. 

לאורך שנים התנועה הקיבוצית ידעה להתחדש ולהתפתח עם הקדמה החברתית בארץ ובעולם. להיות ההולכת בראש המחנה החינוכי. כל זאת בשונה מימינו אנו: לצערי הרב, זו תקופה לא קצרה שאני פוגשת מערכות חינוכיות בקרבנו המדברות עדיין בשפה שהתאימה לעת המעבר מלינה משותפת ללינה משפחתית, לתקופה בה רצינו להבהיר שחינוך בגיל הרך צריך להיעשות ע"י מבוגרים המכשירים עצמם לכך. שעבודה עם ילדים רכים היא איננה דבר של מה בכך.

ומה יצא? שמזה שנים, יש בינינו מי שדורכים במקום עם שפה ארכאית, היררכית ושיפוטית מאין כמוה- הן את ההורים והן את מי שמעז להרים ראש ולשאול שאלות מתריסות לגיטימיות לחלוטין על דרך החינוך. ובמצב זה, הפחד משינוי הוא המוביל את קבלת ההחלטות ולא אחת משפיע על המקצועיות.

מי שמעז להציב סימני שאלה- מודר מהחברה הכי דמוקרטית כביכול. אז די, עם יציאתי לחופשת לידה, החלטתי שלא לשתוק ולתת לקבוצה שהיוותה עבור התנועה הקיבוצית כולה אוטוריטה מקצועית, ובשל חילוקי דעות מקצועיים ואישיים החליטה לעבוד באופן עצמאי ולא עם חיבור לתנועה הקיבוצית להמשיך ולהסית את השטח בו הן אוחזות שנים רבות בטענה לבלעדיות על ההבנה והפצה של חינוך קיבוצי איכותי.

עולם הגיל הרך התקדם, רבותיי, התורה לא מתמצת בסדר יום, חצר וגדר.  אלא כוללת גם שיח על איכות אינטראקציות בין מבוגרים לילדים- ולא רק על דרך הצבת הגבולות להם ולהוריהם!

המודל ההיררכי התפרק מזמן, שיטות 'אבחון המערכת ואבחון מערכות היחסים' או בשם המקור שלהם: 'מפת מערכת' לא הוכרו ככלים אקדמיים לא בארץ ולא בחו"ל בשום צורה ודרך. כשהעולם מדבר היום על כלי מיפוי  אובייקטיביים כמו ITERS, DAP,CLASS  בעוד אצלנו יש הממשיכים להטיף כמו אחרוני הרבנים האורתודוקסיים על מודלים לא מדויקים ולא יעילים שלא מדברים עם אף גוף ממלכתי בשפה שאינה מתבדלת.

בחודשים האחרונים פונים אלינו יותר ויותר קיבוצים לצורך תיקון העוולות הארגוניות שנוצרו עקב הדרכה שגויה לא מקצועית ולא מעודכנת, מאחזת עיניים, דוגמטית ומיושנת שיצרה בעיות קשות של ניהול כושל תוך ניצול עובדות הגיל הרך מרמת המנהלת ועד אחרונת המטפלות. מערכות ליווי שיצרו תלות עושקת במעטה של הצמחה. על איזו הצמחה בדיוק מדובר כאשר מנהלת ותיקה צורכת הדרכה שבועית קבועה של 6 שעות ויותר? מי מצמיח את מי בדיוק?

בקיצור- אפשר להמשיך לטמון את הראש בחול.  אבל דעו לכם, זו האחריות של כולנו לתוצאות הדרך הזו. לא יתכן שקיבוצים ייפנו לתנועה הקיבוצית רק בעת משבר מול מוסדות המדינה בגלל נזקים שאנחנו גורמים לעצמנו בדרך ולצפות שהתנועה תצילנו מידם!


פייסבוק התנועה

ברוכים הבאים לחיילים הבודדים בגרעיני החורף של "צבר"

שניים מבין הגרעינים שהגיעו לישראל בתקופה האחרונה הגיעו לקיבוצים. אחד ללהב, שם עדיין יש גרעין וותיק והשני לטירת-צבי, שגם בו עדיין חיים אחרוני החיילים הבודדים מגרעין שהגיע לפני שלוש שנים. יעל אייזנר: "ביתנו הקיבוצי יעטוף אתכם באתגרי השירות הצבאי"
ברוכים הבאים לחיילים הבודדים בגרעיני החורף של "צבר"

בשבוע שעבר התקיים טקס קבלת גרעיני החורף של החיילים הבודדים ב"צבר". בחודש האחרון הגיעו במסגרת זו כמאה עולים חדשים מארה"ב, מדרום אמריקה ומאירופה. בקיבוצים נקלטו 2 גרעינים: האחד בקיבוץ להב, הוותיק בקליטת גרעיני "צבר", בו גם נמצא היום גרעין "צבר" וותיק. גרעין נוסף הגיע לקיבוץ טירת-צבי שגם הוא קיבוץ מנוסה בקליטת גרעיני "צבר" ואשר גם בו טרם השתחררו אחרוני החיילים מהגרעין הקודם וכבר נקלט גרעין חדש.

בטקס המרגש נישאו דברים על ידי מנכ"ל הצופים אלעד סנדרוביץ, על ידי נציגי משרד הקליטה, אלון קובה מנהל תכנית גרעיני צבר, ועל ידי יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית. כל הדוברים ציינו בסיפוק את שיתוף הפעולה המדהים לאורך עשרות רבות של שנים בין התנועה הקיבוצית והצופים. 

אייזנר הזכירה בדבריה ש"הרומן  עם הצופים החל כבר לפני כמעט 70 שנה, עת הוקם ע"י גרעי הצופים א' קיבוץ לתפארת, הלא הוא קיבוצה, קיבוץ מעגן מיכאל". 

כל הדוברים התייחסו למעטפת הרחבה שנותנת המדינה לעולים חדשים, אך מובן וברור לכל כי ללא שיתוף הפעולה בין הצופים לתנועה הקיבוצית, הבית הקיבוצי, רכז הגרעין, המשפחות המאמצות, חברי הגרעין המשמשים זה לזה כבני משפחה לא היה יכול להתקיים המפעל האדיר הזה.

אייזנר: "פגשנו צעירים עם להט בעיניים התרגשות ושמחה ולצד חלק מהם גם הורים שהגיעו ללוותם ברגע המרגש של העלייה ותחילת הקליטה בקיבוץ. לצערנו חלק מהעולים התעכבו בטיסה מניו יורק ולא הספיקו להגיע לטקס המרגש, הם הצטרפו אל חבריהם עוד באותו הלילה. כל העולים החדשים מתחילים השבוע שנה חדשה, שבוע חדש ופרק חדש בחייהם. פרק הקליטה וההכנה לצבא, ואשר לאחריו יתגייסו כחיילים בודדים לשרת את המדינה עליה חלמו ולמענה עזבו בית משפחה וחיים נוחים בחו"ל".
אייזנר התחייבה בפני הצעירים כי "למרות שיהיו חיילים בודדים הם לא יהיו לבד, והמעטפת הקיבוצית תסייע בידם לצלוח את אתגרי השירות הצבאי וליהנות מתקופת חיים בביתנו הקיבוצי".


באנר מחאת השחיתות

כשג'ומס התרגש עד דמעות

ח"כ והשר לשעבר הגיע לתוכנית "70 פנים" בתאגיד, ובטוח לא תנחשו עם איזה שיר הוא ביקש לסיים את התוכנית

ח"כ והשר לשעבר מטעם מפ"ם ומרצ, חבר קיבוץ להב, חיים (ג'ומס) אורון, הגיע לאולפן התאגיד" לראיון עם ליאת רגב בתוכנית "שבעים פנים" - תוכנית ראיונות אחת על אחד, ובה מתארח מידי יום אדם שההיסטוריה האישית שלו שזורה בהיסטוריה של ישראל: מדינאים, אנשי ביטחון, פוליטיקאים ודמויות מובילות בתחומי התרבות והבידור.

 ג'ומס דיבר על זכרון השואה ואובדן משפחתו, על ההכרות עם אבא קובנר ועל היותו איש מגשים בהתיישבות העובדת ואיש שמאל. ג'ומס סיפר שהוא בז לאלו שקוראים לו ולחבריו "בוגדים", ועל כך שהוא לא מוכן לקבל "הכשר" מאף אחד על מי שהוא ועל תפיסותיו הפוליטיות ומי לדעתו היחיד, מלבד אנשי מרצ שמציג אלטרנטיבה אמיתית בויכוח על הציונות כיום?

 ואחרי הכל, דבר אחד גרם לו להתרגש עד דמעות. גם לנו. מוזמנים לצפות.  


הקיבוצניק שמלמד את היפנים לאכול סושי עם שמן זית

אהוד סוריאנו (מגל), גדל בחמדיה, משם עבר לגשור, וחייב היותו אחד ממומחי שמן הזית הגדולים בעולם, לסדרן העבודה ששלח אותו לעזור בעונת המסיק בזיתים. אם תקראו עד הסוף, תגלו כמה מיתוסים שגויים על שמן הזית (ובתוכם התשובה הסופית האם רצוי לטגן איתו. ספוילר - בהחלט)
הקיבוצניק שמלמד את היפנים לאכול סושי עם שמן זית
צילום: הדס ניצן

אין אדם בישראל העוסק בשמן זית שלא מכיר את אהוד סוריאנו, אפשר אפילו לומר שעל-פיו (תרתי-משמע), יישק דבר בכל הקשור לאיכות האורנולפטית (טעם וריח) של שמן הזית בארץ – לשבט או לחסד.

סוריאנו, בן קיבוץ חמדיה, בילה את מרבית חייו בחום הלוהט של עמק המעיינות עד שנסיבות חיפוש עבודה הביאו אותו לגשור שבגולן.

"הגעתי לגשור בתור עובד זמני לבציר הענבים ולאחר מכן ביקשו שאשאר למסיק הזיתים. כנראה שעשיתי משהו נכון כי ביקשו שאמשיך בתור עובד קבוע בענף.  עם התפתחות ענף הזיתים בגשור והקמת בית הבד, התחלתי להתמקצע בכל התחום – היה צורך להבין באיכות - אז התמקצעתי באיכות, היה צורך למכור במאסות - אז הפכתי לאיש מכירות, היה צריך להרחיב את השוק - אז נהייתי איש שיווק. לא היה מסלול מוכתב מראש, "התגלגלתי" לתוך נושא איכות שמן הזית. כחלק מהעבודה עברתי שני קורסים העוסקים באיכות שמן הזית ועוד קורסים על גידול זיתים, ולאחר מכן נסעתי מטעם "ענף הזית" בישראל ללמוד עוד קורסים באוניברסיטת חאא'ן בספרד על איכות שמן זית".

ואחרי כל זה, כמו שההורים שואלים – "מה עושים עם זה ביום-יום"?

"מאז סיום הלימודים ועד היום אני נותן ייעוץ ליצרני שמן, בדי בד ויבואנים בנושא ייצור השמן ואיכותו. עם המגדלים אני עובד על איכות הגידול וייצור השמן כדי להביאו לאיכות הטובה ביותר, ועם היבואנים אני שם דגש מה כדאי לייבא  ואיזו איכות מייבאים. מאד מאתגר לעבוד דווקא בפן הזה, כדי להקפיד על איכות השמן שמגיע מחו"ל. מלבד זאת הקמתי פאנל טועמי שמן זית מטעם "ענף הזית". לפאנל יש סמכות רגולטורית ותפקידו לפקח על איכות שמני הזית של החברים ב"ענף הזית". אנחנו גם מפקחים וגם נותנים שירות - יצרנים שולחים את השמן לטעימה ומקבלים חוות דעת. בנוסף אני מלמד בפקולטה לחקלאות, כמו גם בעוד מקומות בארץ ובעולם, על איכות שמן זית קורסים בנושא איכות שמן זית .  כחלק מההתמחות שלי באיכות שמן זיתאני גם משמש כשופט שמן זית בתחרויות לאומיות ובין לאומיות בארץ ובעולם".

מכל המדינות בעולם לאחרונה הגעת דווקא ליפן כדי לדבר על שמן זית. מה להם ולמוצר הים תיכוני הזה?

הוזמנתי על ידי מועצת השמן העולמית להעביר קורס ביפן על איכות שמן זית. יפן ושמן זית נשמע שני הפכים, אבל גם שם מתעניינים בשמן זית מאותה הסיבה שמתעניינים בו בכל העולם – בריאות: ברור היום יותר מתמיד כי שמן זית הוא אחד מאבני היסוד של תזונה בריאה ומאוזנת. העברתי קורס של ארבעה ימים לשלושים איש ממכון התקנים היפני וחברות מובילות בשוק היפני כחלק מההחלה שלהם את התקינה העולמית כדי לעזור להם, בין השאר, עם הפחד של הממשלה ביפן מזיופים - כל מדינה רוצה לוודא שהאזרחים שלה מקבלים את מה שהם משלמים עליו. אם היבואנים משלמים על שמן זית ומוכרים להם משהו אחר, הם רואים בזה בעיה וטוב שכך. דיברתי קודם על השוק בישראל וניצחונו על המזייפים, אבל שמן הזית הוא עדיין מוצר המזון המזויף בעולם, מוצר שמאוד קל ומשתלם לזייף, בעיקר מכירה של שמן מזוכך (לרוב לא שמן זית) שמוסיפים לו צבע ירוק. תהליך הזיכוך מוציא מהשמן את כל מרכיבי הבריאות והאיכות שלו. אגב, בהקשר הזה – לא סתם שמן זית הוא מוצר ייחודי שכחלק מהתקינה העולמית  מחייב טעימה"


כנס החינוך

כנס שיטים הראשון

כנס שיטים
 

באנר משקארד 2

'עסק קיבוצי'​ - עסקים קטנים שהוקמו ביוזמה מקומית והפעם... "מחלבת בארי- גבינות בעבודת יד" מקיבוץ בארי

מחלבת בארי

אנחנו מחלבת בוטיק לייצור גבינות פרימיום בשיטות מסורתיות הקיימת משנת 1991. במחלבה שלנו מבחר מגוון של גבינות חלב בקר המיוצרות בעבודת יד ואנו מתמחים בגבינות קשות וחצי רכות כמו רוקפור, מנצ'גו, גאודה, אמנטל וקממבר ובעלת סדרה פרטית של גבינות הקרויות על שם מאפייניו הבולטים של האזור (כלנית, גררית, בשור ועוד). גבינות אלו ייחודיות ובלעדיות לנו ואנו קובעים את אופי המוצר, בעיקר בזכות חומרי הגלם שלנו. איכות החלב גבוהה מאוד ותכונותיו משקפות את תזונת הפרות הייחודית.

החלב לגבינות מגיע מ"רפת נגב" הנמצאת במרחבי הנגב המערבי. הפרות נהנות מאויר צח ומרפתות מרווחות ללא רעש סביבתי ולחץ, ומספקות חלב עשיר בטעם וארומה. הגבינות מתיישנות חודשים ארוכים בחדרי הבחלה מיוחדים בעלי טמפרטורה ולחות המאפשרים להן לפתח את הטעם המיוחד והאופייני לכל אחת מהן, בשילוב עם תכונות החלב ואופי האזור.

מחלבת בארי נמצאת בקיבוץ בארי ובעלת ותק של 19 שנים בייצור גבינות מחלב בקר ללא שום תוספות, תוך דגש על שיתוף פעולה עם חקלאים ויצרנים מהאזור שמספרים את הסיפור המקומי. 

המחלבה מוכרת את מוצריה במספר נקודות מכירה ברחבי הארץ, מפעילה שירות משלוחים תוך חמישה ימי עסקים וכמובן מוכרת את מוצריה בחנות האינטרנטית באתר המחלבה. 

לפרטים נוספים וליצירת קשר: נייד. 054-7910830 מייל: info@beeridairy.co.il                   


 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה