דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"מדריך מוצלח הוא אחד שלוקח את אופי הילד ומבטא אותו בחברת השווים"

כנס האמצע של קורסי ההכוון למדריכי חברות ילדים, התקיים בשבוע שעבר ביוקנעם עלית. הכנס היה בסימן "זהות המדריך – עבר הווה עתיד", ונכחו בו 120 מדריכים ומובילים מ-17 מועצות אזוריות ומקורסי ההכוון המתקיימים במכללות 'אורנים' ו'אחווה'. הכנס מתקיים מזה 5 שנים ומובל בשיתוף פעולה בין מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, "פרדס" ו"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי באגף חינוך של התנועה הקיבוצית
כנס אמצע קורסי הכוון

מטרת הקורס היא לקדם את ההכרה בפרופסיה של המדריך החברתי לגילאי חברת הילדים. הקורס מקנה למדריכים תעודה פורמלית ומוכרת של משרד החינוך, תעודה המכירה בהכשרתו כמנהל קייטנה על פי "חוק הקייטנות", ובתקווה שגם תשפר את תנאי ההעסקה של המדריכים החברתיים.

הכנס מזמן מפגש בין מדריכים מכל הארץ, מקדם את ההזדמנות ללמידת עמיתים ושיתופי פעולה, ושולבו בו מפגשים עם מדריכים ותיקים ששיתפו, במסגרת היום, את המדריכים הפחות ותיקים במה שעיצב את זהותם המקצועית, האירועים והמצבים השפיעו עליהם במהלך הדרך. כמו כן, שמעו המשתתפים הרצאה של ד"ר טל אלמליח בנושא החינוך הקיבוצי בראי הזמן. ההרצאה עוררה את החשיבה והביקורת בקרב המדריכים של ההשפעות ההיסטוריות על מערכות החינוך בקיבוצים בהווה, והדגישה את תפקידם כדמות בוגר משמעותי, הנמצא לצד הילדים במסגרת החינוך החברתית של הקהילה הקיבוצית לאורך כל השנה.

עפרי בשן מברכת בשם "שבילים" את באי הכנס
עפרי בשן מברכת בשם "שבילים" את באי הכנס

מלבד למידת עמיתים, השתתפו המדריכים במשבצות למידה ושיח הקשורות לזהותם המקצועית. מתוכם נשמעו אמירות המעניקות תוקף וחשיבות למשימה החינוכית של המדריך עבור קבוצתו: "מדריך מוצלח הוא אחד שלוקח את אופי הילד ומבטא אותו בחברת השווים", "מדריך טוב הוא מדריך מאותגר, שמוטרד ממציאת פתרונות חברתיים, ששואל את עצמו את השאלות הנכונות המקדמות את הילדים והקהילה" וגם "מצב אידיאלי של חברת ילדים היא כזו שהעובדים בה מגיעים מתוך הקהילה"

דברי המדריכים הטיבו להגדיר את גודל האחריות שיושבת על כתפי המדריך המבקש להיות משמעותי ורלוונטי לקבוצה החינוכית, ולכל ילד וילדה. באחריות מנהלי החינוך להכשיר ולעודד את המדריכים במציאת פתרונות חינוכיים-חברתיים ויצירתיים, המחוברים לזהות הקהילתית ומאפשרים לכל ילד את הזכות להשתייך לקבוצת שווים מתוך למידה וקבלת כלים מקצועיים.

עפרי בשן, מנהלת מערך הייעוץ ופיתוח התוכן ב"שבילים" סיפרה על הכנס: "העבודה השוחקת היומיומית, מקהה לעיתים את ההפנמה כי בפועל מדריכי הילדים עובדים עם המשאב החשוב ביותר ועוסקים בדיני נפשות - עיצוב והשפעה על הילדים, אשר יהפכו בעשור הקרוב לבוגרים משמעותיים הלוקחים חלק פעיל בחברה הישראלית."

כנס זה מהווה ציון דרך בהכשרה מקצועית המתקיימת לאורך כל השנה, נאחל למדריכים שימשיכו לפעול לטובת מענה חינוכי- חברתי מיטבי ולמנהלים שימשיכו לתמוך וללוות את הצוות החינוכי.

הוספת תגובה חדשה