דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מאות מתנדבות ומתנדבי שנת שירות בתנועה הקיבוצית בימי חשיפה לשירות משמעותי בצה"ל

בשני ימי ראשון האחרונים ערכו מחלקת הבטחון ומחלקת שנת השירות באגף החינוך של התנועה ימי חשיפה לשירות משמעותי בצה"ל למתנדבות ומתנדבי שנת השירות.
מאות מתנדבות ומתנדבי שנת שירות בימי חשיפה לשירות משמעותי בתנועה הקיבוצית
נוקי גולדפישר משוחחת עם מתנדבות שנת השירות על שירות משמעותי

מטרת ימי החשיפה הינה מודעות לתפקידים שונים אותם הצבא ביקש להעמיד בקדמת יעדי הגיוס - אם בגלל דגשים בתכנון המוכנות הצבאית ,או בגלל הצטיידות בכלים בעלי טכנולוגיה מתקדמת שמחייבת צורך בגיוס כוח אדם איכותי, ובעיקר, בגלל התובנה שרבים מקרב המתגייסים והמתגייסות לאחר שנת שירות עשויים להמשיך למסלולי הובלה ופיקוד.

נוקי גולדפישר ממחלקת הביטחון בתנועה: "מחלקת שנת השירות ביחד אתנו רואים חשיבות בבניית תכניות העבודה השנתיות על פיתוח מוטיבציה לגיוס בכלל ,וגיוס מיטבי בפרט, החל מכיתה י"א וכולל את קבוצת משרתי שנת השירות, תוך שימת  דגש ממוקד בשיתוף יחידות הצבא השונות".

לדברי גולדפישר: "במישור האישי, במהלך תקופת שנת השירות  עוברים הצעירים תהליך של התבגרות, הבנה, העצמה ותובנה שאתגר התרומה לאחרים, תורם לכל אחד ברמה האישית  לא פחות (אם לא יותר) מאשר הם מסייעים לאחרים".

בתהליך הגיוס לצבא, משרת שנת השרות זוכה ל"כפל מבצעים" - גם מיון כמו כולם בכיתה י"ב, ואם לא צלחה הדרך, ניתנת לבנים האפשרות לעבור מיון מחדש (יום סיירות/ גיבוש) ולבנות, מאפשרים לקבל מיונים נוספים - במידה ובכיתה י"ב לא היה איתור לתפקיד.

על פי נתוני דובר צה"ל - למעלה מ-51% מבוגרי בית הספר לקצינים של צה"ל (בה"ד 1) הם מסיימי שנת שירות, וביחידות המיוחדות אחוז בוגרי שנת השירות גדול הרבה יותר.

ימי החשיפה  נבנו ובוצעו על-ידי נוקי ומחלקת שנת השירות, בשיתוף מדור כוח אדם במפקדת זרוע היבשה, ומבנה היום של הבנים והבנות היה דומה: בבוקר נערכה שיחת מפקד על צה"ל, מוכנותו וייעודו, תוך הדגשת "ארגז הכלים" הרצוי להצטייד בו לקראת  הגיוס. עם הבנים דיבר מפקד שיזפון אל"מ מורן עומר, ואת הבנות ברכה סא"ל (מיל) סיגי סלינגר, שהייתה מספר שנים מפקדת לשכת הגיוס המורכבת של ירושלים. לאחר מכן הביא רס"ן קיריל מחיל האיסוף הקרבי (לשעבר מודיעין שדה) את תפישתו המעניינת על צה"ל בשנת 2019. ליבת היום הייתה מפגשים עם דוברים מהיחידות השונות.

הסיום אצל הבנים יוחד לרב שיח של בני ההתיישבות מתגייסי השריון - טירונים ,מפקדים וקצינים שתיארו את גיוסם, לבטיהם, ובחירתם. הבנים נחשפו ליחידות השריון, אליהן התגייסו בנובמבר האחרון 17 בוגרי שנת שירות של התנועה, המוכוונים להיות מפקדים בחיל. בנוסף הגיעו נציגי חיל האיסוף הקרבי, שבעקבות הדגשים בתכניות העבודה הצה"ליות קיבל ציוד ורכיבים טכנולוגים חדשים והורחבו יחידותיו, וכן נכחו נציגי ההגנה האווירית שהפכו להיות בני בית מוחשיים בעורף בשעת חירום.

אל הבנות הגיעה רס"ן יונית מיחידת מיט"ב שאחראית על מיון ושיבוץ הבנות. יונית ניסתה להסביר על התהליך המורכב של שיבוץ לפי צרכי המערכת ובהתאם לרצון המתגייסת, וענתה בכנות רבה על שאלות שהוצגו לה. הבנות זכו להסבר של נציגי מערך מגל - המערך בצה"ל האחראי על קיום הטירונות הכלל צה"לית בבסיסי הטירונים השונים ועל הכשרת המפקדים (מ"כים) אשר מעבירים את הטירונות. זהו הנתיב  הטבעי למעבר בוגרות שנת השירות להגיע ולממש יכולות דרך מסלול המ"כית והפיקוד. בנוסף, שמעו מתנדבות שנת השירות את נציגות מערך התצפיתניות - יחידה שצה"ל פיתח מאוד גם בגידול במספר הבנות המאיישות את התקנים וגם בציוד המתקדם שהן משתמשות בשנים האחרונות.

כן נכחו נציגי הגדודים המעורבים ולוחמת ההגנה האווירית (נ"מ).

גולדפישר מדגישה כי: "מספר הלוחמות בצה"ל נמצא בגידול מתמיד. זהו תפקיד התנדבותי ולכן צה"ל משקיע מאמץ הסברתי נרחב."

למתעניינים בשריון ובמגל, מתוכננים מפגשי המשך בשבועות הקרובים.

מנהל מחלקת שנת השירות, לירז ברנד מוסיף: "מפגש נוסף ומעט שונה, בקשר לשירות המשמעותי, מתוכנן להתקיים ביום ההתייחדות השנתי לנופלי התנועה הקיבוצית. הפעם, בנוסף לשיחת מפקד על ערכי הליבה בצה"ל, כפי שעשינו בשנים עברו, מתוכננים מעגלי שיח אינטימיים בהנחיית קצינים בסדיר ובקבע בני התנועה הקיבוצית."

הוספת תגובה חדשה