דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לא משאירים פצועים בשטח... קיבוץ נוה ים – יוצא סוף סוף לדרך חדשה

טקס נווה ים

על גבעה קטנה ומוצלת הצופה על פלוגת דחפורים שפועלים במרץ רב התכנסו להם ביום חמישי בשבוע שעבר כמה עשרות מקומיים ואורחים לחגוג את הנחת אבן הפינה לשכונה החדשה של נווה ים. קיבוץ נוה ים נוסד בשנת 1939 ע"י קבוצת מעפילי "גורדוניה" שעלו לארץ והוקצו להם שטחים על חוף הים בסמוך לעתלית, ושם, על הצוק הקימו קבוצת דייגים.
ימים קשים עברו על הראשונים – הדגה לא צלחה, תנאי מזג האוויר על הצוק היו קשים. למרות הכל נצמדו ל"חלקת האלוהים הקטנה" שלהם ושרדו.
מסיבות שונות לא הצליח הקיבוץ לפרוץ ובשנות ה-90, עם פרוץ משבר הקיבוצים, לא פסח המשבר על  קיבוץ נווה-ים אשר מצא עצמו, כמו יתר הקיבוצים החלשים, חייבים סכומים גדולים לבנקים, ללא מקורות ייצור שמסוגלים לשרת החזר החוב.
התנועה הקיבוצית לא זנחה לרגע את הניסיונות לסייע לקיבוץ, והקיבוץ נוהל לאורך שנים רבות בעזרת ליווי צמוד של מחלקות התנועה ובשלב מאוחר יותר ע"י ועדים ממונים בהרכבים שונים.
בניסיון נוסף לשקם את מצבו של הקיבוץ התקבלה בשנת 2009 החלטה של קליטת בנים וחברים חדשים,  ומשפחות מפונים מן היישוב אלי סיני בראשות אבי פרחן. במסגרת זו גם אושרה תב"ע חדשה בסדר גודל של 350 בתי אב שחובקת "שכונת מינהל" על אדמות שהקיבוץ השיב במסגרת הסדר הקיבוצים ושכונה דרומית לגרעין המפונים ובניהם. אישור התב"ע הפיח בקיבוץ רוחות של תקוה לעידן חדש ומוצלח יותר, אבל ההצלחה והפיתוח בוששו להגיע.
בשל מצב העניינים מינה רשם האגודות השיתופיות, עו"ד מירון הכהן, מפרק מפעיל לקיבוץ, עו"ד יפתח עניא. בחלוף תקופת היכרות עם הנתונים והבעיות הכלכליות והחברתיות של הקיבוץ, גובשה אצל המפרק המפעיל התפיסה כי בשל עומק המשבר וסבך הבעיות וריבוי הגורמים המעורבים, הדרך היחידה שבה ניתן יהיה לגבש פתרון שיהיה לו סיכוי אמיתי להצליח, הוא לאחד את כל הגורמים סביב מטרה משותפת חשובה שתהיה בהכרח מעל כל מחלוקת ואיש לא יכול להתנגד לה.
עו"ד עניא הכריז על "הפרויקט להצלת קיבוץ נוה-ים וכל חבריו!"  
עם המפרק המשיכו ופעלו למען המטרה החשובה גם התנועה הקיבוצית והמועצה האזורית חוף הכרמל. כך אוחדו המוסדות למטרה משותפת ליצור את הנסיבות שתאפשרנה להביא לשיקום הקיבוץ ויושם קץ לסבלם של החברים הותיקים ושל קבוצת המפונים.
וכעת, לאחר שנחתמו כל ההסכמים עם רמ"י, משרד השיכון והנושה העיקרי, בנק הפועלים, יצא הפרויקט לדרך.
בטקס בנוכחות שר השיכון יואב גלנט, ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה ניר מאיר, יפתח עניא, וכרמל סלע ראש המועצה האזורית חוף כרמל, אמר ניר מאיר: "יש לי פינה חמה בלב לנווה-ים, אשתי נולדה כאן... לצערי, המציאות בישראל מוכיחה פעם אחר פעם כי אף פקיד לא ישלם לעולם מחיר על אמירת "לא". אמרתי בעבר, ואני אומר זאת היום – הגישה הזאת משתקת את כל זרועות הממשל. לשמחתנו ובעיקר לשמחת חברי נווה ים, ישנם כמה אנשים אמיצים ובתוכם שר השיכון יואב גלנט וראש המועצה כרמל סלע, שמעזים לקבל החלטות ולומר – "כן".
האתגר לא תם היום, הוא רק מתחיל. מעתה יש לעשות הכל כדי לחבר לקהילה אחת את ותיקי הקיבוץ, מפוני אלי סיני ורוכשי הבתים הרבים".
אבי פרחן הוסיף: "הגענו לכאן והכרזנו על הקמת גרעין "אל הים"- גרעין שמטרתו לאחד בין "כתומים" ו"כחולים", דתיים ושאינם דתיים, עולים וותיקים, מתיישבים מיש"ע עם מתיישבים מהקיבוץ והמושב. כל אלה, כך האמנו, יהפכו לחברה תורמת ובונה, חברה אכפתית אוהבת, שתפעל למען התחברות ולכידות העם בישראל. במהלך השנים הארוכות הללו, לא הייתה שום טעות, עליה דילגו, החל ממחדלי ממשלות ישראל שלא השכילו ללמוד ולהפיק לקחים מלקחי שיקום מפוני חבל ימית - וממחדלים מתמשכים, אותם לא אפרט במעמד חגיגי זה. תודה לאל, היום אנחנו רואים את האור!! כשדחפורים פועלים בשטח -וכבר רואים את ניצני פיתוח התשתיות, אני רואה סוף סוף את חזון עתידו של נווה ים וזהו חזון מוצלח!

הוספת תגובה חדשה