דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לאחר שהשתתקו התותחים: מטה התרבות מרעים את המוזות בדרום

לאורך כל ימי המבצע הצבאי בדרום, בדקה ריקי רז, מנהלת תרבות אירועים ותוכן בתנועה, אתרים להפגה ממרכז הארץ וצפונה במסגרת פעילות מוקד החירום שהפעילה התנועה, ומרגע קבלת ההודעה על הפסקת האש וחזרתם של חלק מהחברים לקיבוצם בעוטף עזה והסביבה, מטה התרבות התגייס על מנת לנסות לארגן פעילויות ומופעים לקיבוצים בעוטף עזה
חברי נחל עוז נהנים מההופעה של אנסמבל סימפוני ממועצה אזורית מגילות
חברי נחל עוז נהנים מההופעה של אנסמבל סימפוני ממועצה אזורית מגילות

בכל סבב הסלמה בעזה שנמשך לפחות מספר ימים, מתקבלת רשימה ארוכה של הצעות הפגה לתושבי האזור, הצעות לאטרקציות שונות וגם הצעות של אמנים שונים, תנועות נוער וארגונים אחרים לבוא ולהפיג את המתח במקלטים. לעיתים הצעות אלו מאפשרות למשפחות רגעי נחת ופעילות נעימה ברחבי הארץ. יחד עם זאת, במקרים רבים אין להם דרך ליהנות מההצעות הנדיבות המגיעות אליהם בזמן עימות. חלק גדול מילדי האזור יוצאים עם הוריהם לאזורים בטוחים יותר, ואלו שנשארים לא רוצים להסתכן בתנועה מיותרת בכבישים.

לאחר שמוכרזת הפסקת אש, רבות מההצעות נמשכות בחזרה, דווקא מתי שניתן לאפשר לאותם תושבים לנוח ולנפוש בלי הדאגה לגבי מה קורה בבית שנשאר מאחור, ומתי שהם זקוקים באמת להפגה. ההופעות והפעילויות נועדו על מנת לחזק את הקהילה, להשכיח את הימים הלא פשוטים שחוו, ליצור אווירת יחד, להעלות חיוך על השפתיים ולשמח מעט את החברים והילדים.

במוצאי שבת האחרונה הרימו את הכפפה להקת "החברים של נחום", להקה שמבצעת ערבי שירה בציבור וחבריה מהקיבוצים יפעת ורמת דוד, שהופיעו בפני הקהילה בניר-עם וסחפו את הנוכחים לשירה בציבור.  במקביל, הופיעו ביד מרדכי יוסי מאיר ואפי שושני עם מופע נוסטלגי בשם "קול החלומות", המבוסס על שיריו של הזמר אריק לביא. הצמד נענה לפניית מטה התרבות והופיע בהתנדבות.

"החברים של נחום" מופיעים בניר עם
"החברים של נחום" מופיעים בניר עם

בערב שלישי נערך בנחל עוז מופע מתנת המועצה האזורית מגילות   של "אנסמל סימפוני – Seamphony" - הרכב מוזיקלי היוצר מוזיקה ייחודית בצפון ים המלח. כל חברי ההרכב מתגוררים ביישובי המועצה, ובנוסף לפעילות ההרכב גם מנחים נגנים צעירים באזור. תודה גדולה מגיעה לאורית הרשטיג, מנהלת מחלקת התרבות במגילות.

ביום חמישי ההאחרון, נהנו חברי קיבוץ כרמיה מהופעה בהתנדבות של תמר גלעדי (כלתה של נעמי שמר)  - "היו לילות" - מופע משירי המלחין והפזמונאי מרדכי זעירא. בשישי בבוקר זכו גם החברים בנירים להופעה בהתנדבות של הרכב שגם הוא 100% על טהרת התנועה הקיבוצית - שלישייה תוצרת נען המגישה ערבי שירה ייחודיים בשם "מספרי השירים", הלוקחים את הקהל למסע מרתק אל הסיפורים מאחורי השירים והמשוררים.

מכל הקיבוצים התקבלו דיווחים שהמופעים בהחלט היו מוצלחים והסבו הנאה לחברים. נגה סיהו, רכזת התרבות בניר-עם, אמרה לאחר המופע: "אנחנו מעריכים ומודים מאוד ללהקת החברים של נחום שהגיעו להופיע אצלנו ביוזמת התנועה הקיבוצית. המופע אפשר לחברי הקיבוץ להיפגש לאחר ימים קשים מאוד, ליהנות ולשיר יחד, דבר שאפשר לנו מעט לפרוק את הימים שעברנו."
 הגדילה לתאר חברת קיבוץ מנחל עוז שכתבה לריקי רז: "הפעילות המוזיקלית בשלישי בערב גרמה גם לאנשים חולים, כמוני, לצאת מהבית עם כל המשפחה, לכבד את הלהקה שהגיעה אי שם מים המלח בהתנדבות, ולזוז בקור לצלילי שירים נושנים ומוכרים וגם יצירות מקוריות. צוות התרבות שלנו חימם אותנו בפונץ', שתייה חמה ונשנושים, ואת אלו שכבר היו חמים פינקו בבירה. מי שלקח חלק במופע נהנה והרוויח זמן מוזיקלי עם הילדים והפוגה קלה מהיום. מי שלא הגיע - הפסיד!!".
גם רכזות התרבות ביד מרדכי ובכרמיה, כתבהו לריקי כי הם נהנו מאוד מההופעה והודו לה. 

ומצד שני, גם לאומנים שהופיעו בהתנדבות היו דברים חמים ומרגשים לומר לאחר ההופעות: תמר גלעדי אמרה כי "היה מרגש להופיע בכרמיה. באנו לתת חיבוק וחיבקו גם אותנו". וזוהר בקאל מהרכב "מספרי השירים" תיארה בהתרגשות - "אחווה קיבוצית היא לא מילה גסה! שמחנו לייצג את קיבוץ נען והתנועה הקיבוצית, לפגוש ולהנעים את זמנם של חברי נירים בבוקר שישי קסום. האוירה היתה נהדרת ולא רצינו שייגמר. אין מתאים לשישי בוקר מללמוד ולשיר על משוררי האהבה הגדולים של הזמר העברי.  מאחלים רק ימי שקט וביטחון."

ומה צפוי בהמשך?

  • דורית תמיר ממעיין ברוך לא נשארה גם היא אדישה למצב הביטחוני בעוטף עזה, ובימים הקרובים תופיע בהתנדבות עם הרצאתה המבוססת על סיפור חייה בפני הוותיקים בנחל עוז.  
  • להקת "תלתה" התוססת מפלמחים תופיעה, בהתנדבות, בימים הקרובים בפאב של מפלסים להנאת החברים - צעירי הקיבוץ והצעירים ברוחם.
  • דוד שילמן מה"סביבטרון" נענה לפניית מטה התרבות ויופיע בהתנדבות בפני ילדי  קיבוץ מפלסים עם הצגת הילדים "אביר הניקיון".

הוספת תגובה חדשה