דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יריד ההתיישבות הכפרית - הציבור נוהר לקיבוצים

24 מועצות אזוריות, 200 יישובים מכל רחבי הארץ, 6,700 מגרשים עם תב"ע בתוקף לשיווק מיידי ולמעלה מ-2,000 משפחות שביקרו במקום. אלו הם הנתונים המרשימים של יריד ההתיישבות הכפרית שנערך השבוע במרכז הירידים בתל אביב ביוזמת החטיבה להתיישבות.

באדיבות "אתר הבית", מאת שחר דניאלי
כנס יריד ההתיישבות
ירון לינדמן ממחלקת הצמיחה הדמוגרפית בתנועה, בפעולה בכנס ההתיישבות

מדובר ביריד הכי גדול אי פעם שנערך אך ורק לטובת המרחב הכפרי, ולמעשה גם המגוון ביותר. כל המועצות האזוריות הפריפריאליות נכחו בו, ולצדן מניפה רחבה של תנועות התיישבות. החל מהתנועות הוותיקות והגדולות, בראשן כמובן התנועה הקיבוצית, וכלה בתנועות צעירות ומבטיחות כמו תנועת אור, איילים, השומר החדש ועוד.

אלפי הישראלים שפקדו את דוכני היריד קיבלו מידע עדכני אודות אפשרויות המגורים והתעסוקה ביישובים השונים, והמארגנים מהחטיבה להתיישבות בטוחים שאת הפירות שנזרעו בתל אביב יקצור המרחב הכפרי כולו בשנים הקרובות.

"בלי גימיקים ובלי הבטחות באוויר"

"החלטנו להשיק יריד ברמה של תכל'ס", מסביר עמית נצר, מנהל אזור גליל בחטיבה להתיישבות והפרויקטור שהיה אחראי על ההפקה מטעם החטיבה, "בלי גימיקים, בלי הבטחות באוויר, עם כמה שיותר יישובים וכמה שיותר מידע".

נצר מסביר כי תכנון היריד התבסס על שלושה עקרונות מרכזיים. הפרדה מוחלטת בין המרחב העירוני והכפרי, עריכת היריד במשך יומיים על מנת למקסם את מספר המשתתפים, והתמקדות בכל המרחב הכפרי ללא יוצא מן הכלל (צפון, דרום, מזרח ומערב).

"לא סתם בחרנו לארגן את ההפקה בגני התערוכה ולא במקום אחר כמו הנמל", אומר נצר, "רצינו לוודא שקהל היעד של הכנס, כלומר המשפחות המתעניינות, יהיה איכותי וממוקד. מצד אחד היריד התקיים במרכז הארץ ואפשר גישה נוחה מכל מקום על המפה, ומצד שני הוא דרש הגעה לנקודה מסוימת ולא פעל כמעין תחנת מעבר באזור סואן ממילא. ההחלטה הזו התבררה כנכונה שכן המשפחות שבאו נמנו בהחלט על קהל היעד המתאים למועצות האזוריות והיישובים".

55,000 יחידות דיור

יואב אריאל, מנהל מרחב צפון בחטיבה להתיישבות, מצטרף לדברים. "היריד היה הצלחה מכל הבחינות", אומר אריאל, "הן בהיקף ההשתתפות שכלל את כל המרחב הכפרי על מרכיביו השונים – קיבוצים, מושבים, יישובים קהילתיים, מועצות אזוריות, תנועות מיישבות וכו' – והן מבחינת תמהיל המשפחות שהגיע. פגשנו אנשים מחיפה, תל אביב, פתח תקווה, אשקלון, אשדוד ועוד".

נראה אם כן כי ההתיישבות הכפרית בישראל נמצאת בשיאה והעתיד ירוק. לפי תוכניות עדכניות שהוצגו ביריד, כ-55,000 יחידות דיור ברחבי הארץ עומדות להיות משווקות בקרוב ביישובים. 40,000 מתוכן בגליל ובנגב.

יתרה מזו, יחידות הדיור עומדות להיות מאד וורסטיליות. חלקן ממוקמות על מגרשים גדולים של כ-1,000 מ"ר עם אפשרויות בנייה רבות, חלקן על מגרשי חצי דונם (כ-500 מ"ר) המציעים פתרון מדויק לצרכי המשפחה הישראלית, וישנה גם מגמה לאפשר שיווק של מגרשים קטנים יותר. בין היתר בכדי למשוך אוכלוסיות נוספות כמו מבוגרים או משפחות קטנות.

"מגיע שאפו לחטיבה להתיישבות במלוא מובן המילה, אירוע מאד איכותי ויפה", אומר ירון לינדמן, מנהל המחלקה לצמיחה דמוגרפית בתנועה הקיבוצית, "הם הרימו כאן יריד מרשים שכלל את כל המועצות האזוריות, מאות יישובים וחשוב לא פחות – את כל התנועות המיישבות ביחד".

"התרשמתי מאד לראות איך הקיבוצים משקיעים אנרגיה רבה בדוכניהם ביריד. חברי קיבוץ ששולטים בחומר הגיעו עם מלוא המרץ וההקשבה להסביר למשפחות המתעניינות מה זה אומר לגור בקיבוץ ולהיות חבר קיבוץ בשנת 2018. החל מתשובות בנושאי חינוך ותעסוקה, דרך מענה לדברים יומיומיים לחלוטין, וכלה בסוגיות משמעותיות הנוגעות להגדרות כמו חבר קיבוץ, קיבוץ מתחדש, שותפות בנכסים, ערבות הדדית, רשת ביטחון ועוד. מספקים אינפורמציה מאד ממוקדת ומאד רלבנטית".

"גם בדוכן שלנו, בתנועה הקיבוצית, הייתה תכונה רבה. זה היה נפלא לראות איך חבר'ה צעירים מכל רחבי הארץ, רבים מהם עירוניים לחלוטין ובעלי מקצועות חופשיים, רוצים להיקלט בקיבוצים ולהיות חלק מההתיישבות העובדת. ביניהם יזמים מקסימים שלא חוששים מאתגרי הפריפריה ומוכנים גם לעבור עם העסק והמשפחה ולהיקלט כחברי קיבוץ. לא רק בתחומי החקלאות אלא גם היי-טקיסטים ומכל המקצועות במשק".

"בסופו של דבר, פגשנו משפחות ישראליות מצוינות שלא מחפשות עסקת נדל"ן. משפחות המבקשות להתחבר לכל היתרונות של הקיבוץ בפרט והמרחב הכפרי בכלל. קהילות תוססות, ערבות הדדית, חינוך מעולה, איכות חיים, תעסוקה טובה. נרטיבים שונים לחלוטין מהמרחב העירוני".

החטיבה להתיישבות, שארגנה והפיקה את היריד, ציינה במהלכו 50 שנים להיווסדה. נשיא המדינה, ראובן ריבלין, כיבד את החטיבה בנוכחותו ונאם בשבחי ההתיישבות הכפרית. "ההתיישבות מחברת בין ימין ושמאל", אמר הנשיא, "היא כוללת קיבוצים של השומר הצעיר לצד יישובים של אמנה, מושבים ותיקים לצד ערים ועיירות".

"ב-2018 יש צורך בחיזוק הגבולות ובשמירת אדמות הלאום", אמר גאל גרינוולד, ראש החטיבה להתיישבות, "כן, גם ב-2018 אנחנו מבקשים להציע לציבור הרחב חווית מגורים שונה. חשוב לפזר את אוכלוסיית המדינה מהמרכז לצפון והדרום. אני מאוד שמח על האפשרות שהייתה לי לקיים יריד כל כך משמעותי שמביא אלפי משפחות להתעניינות במרחב הכפרי מחזיר את ההתיישבות לשיח הציבורי בישראל". ביריד נכחו גם פוליטיקאים ואישי ציבור לרבות יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני, שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל, סגן שר הביטחון, ח"כ הרב אלי בן דהן ועוד.

"אנשים יצאו מכאן עם תשובות"

"מדהים, אין דרך אחרת להגדיר את מה שהיה כאן", אומרת נעמה גרבר, מנהלת הצמיחה הדמוגרפית של קיבוץ מסדה, "הדבר שהכי בלט מבחינתי היה ההעלאה של המרחב הכפרי על ראש שמחתנו. יריד שכל כולו התיישבות כפרית, על מניפת הפרמטרים שמרכיבים אותה כגון דיור בר השגה, חיי קהילה, חינוך, אפשרויות תעסוקה וכמובן דשא ירוק".

"אל הדוכן של קיבוץ מסדה (המשתייך למוע"א עמק הירדן ומשווק כ-32 יחידות דיור לבנייה עצמית על מגרשי חצי דונם בשכונה החדשה, ש.ד) הגיעו המון משפחות ישראליות איכותיות ומגוונות. זה היה נהדר. דבר ראשון ראיתי שמבחינה גיאוגרפית יש התעניינות באזור שלנו מצד אנשים מכל הארץ. חיפה, אשקלון, אשדוד, פתח תקווה, כפר סבא, You name it. בנוסף, זה היה נפלא לגלות שבין המתעניינים יש עובדים מתחומים שונים כגון אנשי חינוך, עובדי משרד הביטחון, אחיות, רופאים, אנשי עסקים, עצמאים, מכונאים, עובדי מדינה ועוד".

"אנחנו שמחים שהייתה לנו האפשרות להשתתף בכנס כל כך ממוקד, ולספק לאנשים שמתעניינים בנו את מלוא המידע על החיים בכפר בכלל, בצפון בפרט ובקיבוץ מסדה במיוחד. חינוך, תעסוקה, מגורים, שירותים ציבוריים, רפואה, בנייה וכו'. ענינו על כל השאלות ואני בטוחה שאנשים יצאו מכאן עם תשובות".

הוספת תגובה חדשה