דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

טור מיוחד של מזכ"ל התנועה הקיבוצית: התר העסקה ברעים – צעד ראשון בכיוון הנכון

ניר מאיר: "מזה כשנה אנחנו נוקטים שורה של צעדים מעשיים בכדי "לפרוץ את המצור" ולאפשר לקיבוצים הרוצים בכך, ליישם את החלופה אליה הצטרפו. חלופת האגודה, המאפשרת לקיבוץ שליטה בחצרו, וחיים מאוזנים כאגודה שיתופית, היא מבחינתנו תנאי הכרחי לשמירה על צביון החיים הקיבוצי לאורך זמן. זהו תנאי קריטי אך לא יחיד"
ניר מאיר בסיור בלהב
"אנו מייחלים למימוש הבטחתו של שר האוצר"

שיוך הדירות בתנועה הקיבוצית הוא תהליך מורכב שעבר התפתחויות ופיתולים בעשרים ושתיים השנים האחרונות.

מה שהחל בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל – 751, כהחלטה של חסד לחברי קיבוץ קורס, הפך בהמשך ל"פרק חובה" בחוברות השינוי בקיבוצים במחצית הראשונה של העשור הראשון של שנות ה2000.

הפרשנות שניתנה להחלטה בין חברי הקיבוצים היתה שונה מאוד מן הפרשנות של הנהלת רמ"י, אשר ראתה בהחלטה שלב מעשי בפרוק הקיבוץ והפרטתו.

כאשר התבררה התמונה שקדו מזכירי התנועה נתן טל וגברי ברגיל על חלופה המבטיחה את הישרדות הקיבוץ וקליטה של חברים נוספים בו. החלטה זו, 979 התגלגלה לאורך 15 השנים האחרונות דרך שינויים רבים ומספרים שונים ומשונים, ידועה היום בשמה – חלופת השיוך הקינייני. ישומה של חלופה זו התגלה כאיטי ומסורבל, ומאז שהתקבלה ועד הרגע הזה חצו את המסלול שני קיבוצים בלבד. קיבוץ שלישי, קריית ענבים מתקדם היום לקראת ביצוע שיוך כזה.

עם חלוף הזמן והתקדמות תהליכי היציאה מן המשבר הכלכלי, זנחו במרבית הקיבוצים את המוטיבציה האדירה לשיוך קנייני והתקדמו בכיוון של "שיוך חוזי" – כלומר הסכם בין הקיבוץ לחברים שקיבלו או בנו דירות על חשבונם, בדבר זכותם של החברים על ביתם, מבלי שהדבר יחשב ל"עסקת נדל"ן". קיבוצים רבים אימצו את הדרך הזאת ופתחו בתהליכי קליטה נמרצים של חברים חדשים על פי העיקרון הזה.

בסתיו 2012 , במכתב שכתב מנכ"ל רמ"י דאז בנצי ליברמן למזכ"ל התנועה הקיבוצית הוא הוציא את השיוך החוזי "אל מחוץ לחוק" ותקע את כל תהליכי הבניה בקיבוצים.

בכדי להיחלץ מן המיצר, בלחצו של צוות הקרקעות הקיבוצי, דאז, בראשותו של איתן ברושי הוקמה ועדת בנצי ליברמן אשר המליצה על שתי חלופות חלופת הפיקדון וחלופת האגודה.

היועץ המשפטי לממשלה התנגד לחלופת הפיקדון אולם אישר את חלופת האגודה. מועצת מקרקעי ישראל אישרה את החלופה לפני ארבע שנים בדיוק, בשלהי אוגוסט 2014 .

חלופה זו שתכליתה היא להקנות את הזכויות בשטח המיועד לבינוי, לאגודה הקיבוצית, אינה אהובה על אנשי רמ"י.  וכך, אף שהתקבלה לפני ארבע שנים, אף ש-62 קיבוצים ביקשו להצטרף אליה, אף שהוכנסו בה שינויים (חלקם מהותיים) , ע"פ דרישת הנהלת רמ"י, ואף שחצתה את מבחן הבג"צ... יישום החלופה לא התקדם.

יתר על כן, לפני כשנה הוקמה ועדה נוספת שנועדה "לבחון מחדש" את החלופה ואת עקרונותיה.

התחושה בצוות הקרקעות התנועתי היא שהנהלת רמ"י עושה ככל העולה על ידה  בכדי "להרוג את הממזר". מזה כשנה אנחנו נוקטים שורה של צעדים מעשיים בכדי "לפרוץ את המצור" ולאפשר לקיבוצים הרוצים בכך, ליישם את החלופה אליה הצטרפו. 

חלופת האגודה, המאפשרת לקיבוץ שליטה בחצרו, וחיים מאוזנים כאגודה שיתופית, היא מבחינתנו תנאי הכרחי לשמירה על צביון החיים הקיבוצי לאורך זמן. זהו תנאי קריטי אך לא יחיד.

בין יתר הצעדים הרבים שנקטנו בכדי לאפשר לקיבוצים ליישם את חלופת האגודה נפגשנו עם שר האוצר והגענו איתו להסכמה מחודשת שיש לפעול להאצת יישום החלופה. (יש לזכור, שר האוצר משה כחלון הוא שחתום על חלופת האגודה במעמדו כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל).

תמכנו ונתמוך בקיבוצים שיגישו בג"צים כנגד עיכוב הביצוע. כזה הוא קיבוץ רעים, שאכן פנה לעזרת בית המשפט הגבוה לצדק. היתר העסקה שקיבל השבוע קיבוץ רעים אינו מספק תשובה מלאה לכל מאוויי הקיבוץ, אך הוא מהווה הוכחה כי החלופה חיה בועטת וישימה. הנהגות הקיבוצים וחבריהם שכמהו להוכחה כזאת, קיבלו אותה השבוע!

מטה התנועה וצוות הקרקעות מחוייבים לסייע לכל קיבוץ להתקדם בנתיב בו בחר, ואנחנו גאים על חלקנו ב"פריצת המצור" על חלופת האגודה. אנו מייחלים למימוש הבטחתו של שר האוצר, שהבטיח כי עד סוף שנת 2018 יישמו את החלופה כל קיבוצי קווי העימות הרוצים בכך.

לו יהי.

ניר מאיר – מזכ"ל התנועה הקיבוצית

 

תגובות

קריית ענבים
חבר קיבוץ
בקריית ענבים גררה ההנהלה את הקיבוץ (שהיה מקום נפלא) אל המשבר החברתי הכי חמור שהיה בו אי פעם.
לחברים אובדי העצות איש לא סיפרו מעולם על חלופת האגודה, ובמקום זה נרקמה עסקה איומה בין הנהלת הקיבוץ לבין הקבלן לבניית כמעט 300 בתים לעשירי האזור (אומרים שהמחיר יגיע ל 12,000 ש״ח למטר), שזה לפני מחירי הקרקע האסטרונומיים.
את בני המשק לא ממש טרחו לקבל חזרה, ורק היום חברי המשק קולטים לאיזה אסון גררו אותם.
כיום הקיבוץ קטן, עלוב ומפולג. אין ילודה כלל. מעט בני המשק שגרו בקיבוץ עזבו בעלבון, מחוסר רצון הגופים המחליטים להקשיב ולנסות לשנות. גם את החברים חסרי האונים שביקשו לבחון החלטות ניפנפו בעורמה
בשכבת גיל ממוצעת ישנם שלושה ילדים, כאשר בכל קיבוצי הארץ לא מפסיקים לקלוט בעיקר בני משק....עצוב מאוד שחברי ההנהלה שחלקם גדלו בקיבוץ (ולחלקם אף יש בנים בוגרים) איבדו כל סנטימנט וזיקה אליו, ושכנעו (או יש לומר הכריחו) את העדר לעשות את כל הפעולות הכי גרועות להם, בתמורה להבטחות על בתים חדשים ללא עלות.
בעתיד אם לא יקרה נס, המקום יהפוך לשכונת וילות בה יגורו אנשים שהקבלן ישווק להם ישירות את הבתים ללא תיווך או שליטת הקיבוץ.
גן עדן של שוטים.........
קרית ענבים הקיבוץ היחיד שבשנת 2018 בנים עוד עוזבים אותו....
קרית ענבים
חזונו של יו״ר הקיבוץ מתמקד רק במישור הכלכלי, היינו איך להעשיר את חברי הקיבוץ במקום לשקם את הקהילה ומוסדותיה.
לכן הצהיר בפומבי שאין כל חשיבות בעינו לקליטת בני משק.
במקום זה הקיבוץ ינסה לקלוט כמעט במכה אחת כ 300 משפחות שיחסלו את עתודות הבנייה והסיכוי לבנים לחזור. ויביאו לכאוס חברתי טוטאלי (לא ניתן באמת לקלוט כ״כ הרבה אנשים ביחד). וכנראה לא ישאירו זכר לצביונו המיוחד של הקיבוץ.
קרית ענבים קיבוץ שידע אין ספור כשלונות כתוצאה מהחלטות לא אחראיות של גורמים לא מקצועיים, ושאינם מונעים מאידאלים קיבוציים אלא משכרון כוח וממון.
אך כאמור במקום ללמוד מהאחרים שוב מנסה הקיבוץ להמציא את הגלגל ושוב זה ייגמר בקטסטרופה. חבל לי רק עלינו המבוגרים שבשעות הקשות לא יהיו לנו אפילו את בנינו ובנותינו לידנו לתמוך בנו....כי הקיבוץ זרק אותם...

הוספת תגובה חדשה