דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חוק הקייטנות יותאם לפעילות החופש בקיבוצים

ילדי הגנון

 

בשורה למערכות החינוך, לקיבוצים ולחברי הקיבוצים - אחרי משא ומתן מתמשך של נציגי ונציגות מרכז המועצות האזוריות והתנועה הקיבוצית, בראשותן של רינת חכים וד"ר גבי אסם, עם אנשי המקצוע במשרד החינוך, דויד שטרית. דודו ביטאס וסימה חדד, יאפשר המשרד התאמה של חוק הקייטנות לייחודיות של מערכות החינוך בקיבוצים ובמרחב הכפרי בכלל.

נועה צור-ברוש מנהלת פיתוח מקצועי ב"גן הקיבוצי" מסבירה כי "ההישג נועד להקל על הבירוקרטיה ולאפשר לכולם לעסוק בחינוך ולא במנהלות. אנו נמשיך את הדיאלוג ושיתופי הפעולה עם המשרדים, הצלחתו של התהליך דורשת את שיתוף הפעולה של כולנו. הסיכום עם משרד החינוך מדבר על שלושה מרכיבים מרכזיים בהפעלת פעילויות בחופשים, מרכיבים שבלי הסדרתם כל הפעילות נערכת בניגוד לחוק. שלוש ההסכמות הן: כל פעילות החופשים תקבל אישור שנתי ולא יהיה צורך לקבל אישור על כל פעילות חופש בנפרד כנהוג בכל מקום אחר, שנית - מנהלת הגיל הרך ביישובים תוכר על ידי המפקחת אזורית של משרד החינוך כמנהלת קייטנה בגיל הרך, ובנוסף הוסדר נושא ארוחות הצהריים בפעילות זו".

מנהלת מחלקת הגן הקיבוצי, חלי זלינגר, מסבירה את הצורך הדחוף בהסדרות אלו בקיבוצים:
"בשנת 1990 חוקק בכנסת חוק הקייטנות, ב-1994 אושר שהגוף המפקח הוא משרד החינוך באמצעות מנהל חברה ונוער. לאורך השנים לא נדרשו הקיבוצים לעמוד בדרישות חוק הקייטנות מתוך הכרה בתכנית החינוכית השנתית. מאז 2011 אחרי המחאה החברתית שכל נושא החינוך – עלותו, איכותו ותפעולו - נכנס לאור הזרקורים, יש הקפדה רבה של הרגולציה הן על כל הקשור ל"יוקר המחייה" ועלות נמוכה להורים והן פיקוח הדוק על כללי הפעלה של מסגרות חינוכיות מחוץ לבתי הספר. הפיקוח גרם וגורם לסגירה של קייטנות ואי מתן רישיונות בכל הארץ, ולכן משרד החינוך דורש גם מהקיבוצים לשמור על החוק לטובת שלומם של הילדים. יחד עם זאת ומתוך ההבנה שהפיקוח הזה רק יילך ויתהדק היה לנו חשוב ליצור תקשורת עם המשרד מתוך רצון להבהיר להם שהפעילות בקיבוצים ובמרחב הכפרי מתנהלת שונה מבשאר המקומות. אני שמחה שהשיח עם המשרד זוכה, ולא בפעם הראשונה, לאוזן קשבת של הבנה".

דבי ברא"ס ואפרת קרינסקי מ"שבילים" מבקשות להדגיש:

  1. מסגרת החינוך החברתי קהילתי לגילאי א' – ו':
    1) רישוי שנתי למסגרות אלה יינתן אך ורק ליישובים בהם הקייטנות הם בבעלות המועצה (דהיינו באחריות ראש המועצה) ומטעמו הוא מייפה את כוחו של הקיבוץ להפעיל את הקיטנה
    2) הקייטנה תתקיים באותו מבנה, בהובלת אותו הצוות, עם אותה קבוצת ילדים.
    3) הצוות החינוכי יידרש לעבור השתלמות קייטנות במהלך חודש מאי.
    4) במידה ויצטרפו אנשי צוות חדשים בתחילת השנה תיבחן אפשרות לפתוח השתלמות נוספת במהלך ספטמבר (שתהיה בתוקף למהלך השנה).
    5) לפני כל חופש תוגש תוכנית חינוכית, רשימת ילדים ואנשי צוות למפקח הרשותי.
  2. התארגנות לשנת הלימודים תשע"ח:
    1) הכשרה נוספת לרישוי קייטנות לאנשי צוות חדשים תתקיים מיד אחרי החגים.
    2)באופן חד פעמי נדרשת השנה הגשת בקשה לרישוי קייטנת סוכות. מחנוכה יחול אישור שנתי ליישובים שיעמדו בקריטריונים.
  3. קורס למנהלי קייטנות יתקיים השנה במכללת בית ברל:
    1) אנחנו ממליצים לשלוח מספר אנשים מכל רשות.

הוספת תגובה חדשה