דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

זוכרים את תמנע שוויקה בתוכנית פיתוח עתודה מנהיגותית בקיבוצים

תמנע שוויקה

תמנע שוויקה ז"ל, מקיבוץ ברקאי, בתם של איתמר וג'וליה שוויקה נהרגה בתאונת דרכים באפריל 2017. תמנע, הייתה מדריכה בשומר הצעיר, עשתה שנת שירות בקן השומר הצעיר בגליל העליון והתגייסה לאחר מכן, לתפקיד לוחמת בגדוד "קרקל", שם הייתה חיילת מצטיינת. לאחר שחרורה חזרה לבית הספר בו התחנכה – מבואות עירון כמחנכת בפנימייה. 

בקונגרס הציוני האחרון יזם דרור מורג, חבר הנהלה וראש המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית העולמית, הצעת החלטה בדבר חשיבותם של הקיבוצים בתנועה הציונית ותמיכה בהם – ההצעה עברה ברוב גדול. מורג מספר: "פועל יוצא מההחלטה שהעברתי היה יצירת קורס מנהיגות צעירה ואקטיביסטית בתנועה הקיבוצית. פניתי לגיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה, ולשמחתי גיל הרים את הכפפה והצטרף. המטרה היא לבנות חממה ליוזמות חברתיות בקיבוצים, להעניק ליוזמות ויזמים את הכלים הטובים ביותר על מנת שהיוזמה תצליח ובכך גם לחזק את שדרת המנהיגות הצעירה בתנועה הקיבוצית. כאשר ראיתי את האלפים הרבים שנכחו בהלווייתה של תמנע, הבנתי את השפעתה העצומה על אנשים והדוגמה והמופת שהייתה בקרב צעירי התנועה הקיבוצית והשומר הצעיר, ולא היה לי ספק שחייבים להמשיך בדרך שהיא התוותה לנו. תמנע תהווה השראה למשתתפי קורס המנהיגות. "לאור זאת הוחלט לקרוא על שמה את תוכנית "מופת" למנהיגות צעירה.

מנהל התוכנית, אבישי בן-אהרן, רכז מעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית: "מטרות התוכנית החשובה הינן גיבוש והכשרה של שדרת מנהיגות צעירה בתנועה הקיבוצית ובמעגלים הסובבים אותה, בניית תודעה פוליטית ותנועתית בקרב צעירים המבקשים להיות מובילי שינוי ויזמים בקיבוצים. השאיפה היא שהתוכנית תיצור רשת עמיתים- בוגרי התכנית, השותפים למעשה בעל חזון משותף ויכולת פעולה משותפת, זאת לשם המטרה של החזרת התנועה הקיבוצית למעורבות משמעותית ועמדת השפעה על החברה הישראלית. הרעיון הוא ליצור נבחרת של עתודה פעילה לתנועה הקיבוצית, לפתח עמם יוזמות רלוונטיות ולעזור בתרגום החזון שלהם לתכניות עבודה ופרויקטים בעלי אופק בקיבוצים, כל זאת תוך בניית שותפות עם הקיבוצים המשלחים (ע"י מעורבות ההנהלות המקומיות, אירוח בסמינרים, מפגשים עם דמויות משמעותיות וכו')".

ומי קהל היעד שאתם מחפשים שיירשם?
הקהל הוא לא אחיד, אנחנו מאמינים שאפשר לפתח מנהיגות ממספר עמדות, כמו צעירות וצעירים הממלאים כבר היום תפקידים משמעותיים בקיבוצים, ובמיוחד בתחומי קהילה, תרבות, חינוך, וצעירים (אך הכוונה איננה בהכרח למנהלי קהילה או ממלאי תפקידים מסורתיים בקיבוצים). מובילי ארגונים/יוזמות שעוסקות בשינוי חברתי בקיבוץ או מחוץ לו, צעירים וצעירות בתפקידי ניהול והובלה ולא פחות חשוב – צעירים עם רקע אקטיביסטי ופוליטי, בעלי רעיון ורצון ליזמות ולהובלת תהליכים בקיבוצים ומחוצה להם".

ראש אגף הצעירים בתנועה הקיבוצית, אסיף איזק: "התנועה הקיבוצית הייתה בעלת תפקיד דרמטי ומרכזי בהקמתה של המדינה מראשיתה, ומשמעותית בבניין האומה, כמובילת תפיסה חברתית ומנהיגותית. בשלושת העשורים האחרונים, נחלש מעמדה של התנועה הקיבוצית, הן מבחינת השפעה לאומית והן מבחינת לכידותה הפנימית. בשנים האחרונות התנועה הקיבוצית התייצבה מבחינה כלכלית וחברתית, בנים החלו לשוב אל הקיבוצים בהמוניהם, זו העת לחזק את המגמה ולפעול להרחבה ולהעמקת השפעתה. התוכנית על-שמה של תמנע ז"ל מבקשת להחזיר עטרה ליושנה – להשיב את התנועה הקיבוצית, באמצעות צעיריה, אל מרכז ההשפעה הלאומית, אל עמדות הובלה מרכזיות ואל התפיסה של תנועה לאומית משימתית המבוססת על קהילות שיתופיות דמוקרטיות וסולידריות. לשם כך, התכנית תעסוק בהכשרה רעיונית שתתמקד בהבנת תפקידה הפוליטי והחברתי של התנועה הקיבוצית בעבר וכיום, תפתח מנהיגות צעירה ותסייע בגיבוש כלים אפקטיביים לתרגום החזון לכדי יוזמות ממשיות ותכניות עבודה לקיבוצים". 

איתמר וג'וליה שוויקה, הוריה של תמנע מספרים על החיבור שלהם לפרויקט: "לצערנו רק לאחר מותה הבנו את הקשר המיוחד והעמוק שהיה לה לחיילים אותם היא הדריכה בצבא ולחניכים שלה בשומר הצעיר ובמבואות עירון. הקשר המיוחד והעוצמתי היה ביכולת שלה להבין ולהאמין ביכולתו של כל אחת ואחד ולהביא אותם לשינוי שיאמינו בעצמם וביכולות שלהם למרות הקשיים והבעיות ולהוביל אותם למקומות טובים יותר. היא פעלה למען מעון של נשים מוכות וראתה בכך שליחות שלה ושל חניכיה. היה לה חלום להקים בית ספר לילדים עם מוטיבציה ויכולות אך עם קשיי למידה, שמערכת החינוך אינה יודעת להתמודד איתם. כל זה היה עטוף ביכולת מנהיגותית שקטה, ביכולת להוביל אנשים באומץ. בדרכה המיוחדת להגיד מה שהיא חושבת ומרגישה גם אם זה דעת מיעוט. לא לעמוד מנגד ולהיות אדישים לעוולות, לאלימות, לחוסר שוויון, בעיקר כשזה נגד אוכלוסיות מוחלשות. תמנע אהבה מאוד את הקיבוץ ואת דרך החיים בו. היא ראתה בקיבוץ כבית ומקום להתפתח בו. חיי החברה, התרבות בעיקר השוויון, העזרה ההדדית היו חלק מרכזי בחייה. בשל אופייה המיוחד ודרכה המיוחדת להנהיג מצאנו את החיבור שלנו לתוכנית, ואנו רואים בה חשיבות גדולה, באפשרות להכשיר צעירות וצעירים לעשייה מנהיגותית-חברתית, גם בתוך הקיבוצים עצמם וגם בחברה הישראלית. מהטמה גנדי אמר: "היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם", ואנחנו מאד מתחברים לזה, בטח בהקשר של תוכנית המנהיגות הזו".

מופת

להרשמה לתוכנית לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה