דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ועדת הכלכלה פתחה את השימוע הציבורי לטיפול במשבר המים בחקלאות

יו"ר הועדה ח"כ איתן כבל דרש מרשות המים תוכנית חומש להקצאת מים לחקלאות, ממשרד האוצר תבע להיכנס למרתון דיונים מול החקלאים באשר לפיצוי והודיע כי ייטול חלק בדיונים הללו; שר החקלאות אריאל: "הקיצוץ במים מתחייב וצריך לתת פיצוי סביר לחקלאים"; ח"כ ברושי: "המשבר נגרם כתוצאה מניהול כושל של רשות המים; רשות המים: בצורת של 5 השנים האחרונות לא נראתה מאז החלה המדידה בישראל"
ועדת הכלכלה פתחה את השימוע הציבורי לטיפול במשבר בחקלאות; היו"ר כבל: "המשק המשפחתי נמחק והטייקונים משתלטים על החקלאות"

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, פתח השבוע את ישיבות הוועדה בסדרה של דיוני שימוע שיעסקו בטיפול במשבר בחקלאות, שיוביל יחד עם חברי הכנסת איתן ברושי, יצחק וקנין וחיים ילין. היו"ר כבל פתח את הדיון היום, שעסק במשבר המים בחקלאות, ואמר: "החקלאות הישראלית נמצאת תחת מתקפה רבתי. החקלאות המשפחתית הולכת ונמחקת וטייקונים משתלטים על הענף. באשר למצוקת המים אמר היו"ר כבל כי הוא תבע ממשרד האוצר להיכנס למרתון דיונים מול נציגי החקלאים על גובה הפיצוי בגין הקיצוץ במכסות המים, והוסיף כי בכוונתו לקחת חלק בדיונים הללו.

שר החקלאות, ח"כ אורי אריאל, אמר כי בישראל יש חקלאות מפוארת, אם כי אנחנו במשבר מים שהוא לא בידי אדם. הוא הוסיף כי צריך לפצות את החקלאים על הקיצוץ במכסות המים, בדומה למקרים קודמים בעבר, וביקש מהוועדה לסייע לכך שהחקלאים יפוצו באופן הוגן וסביר.

ח"כ עמר בר לב אמר כי צריך תכנון ארוך טווח למשק המים, והוסיף: הממשלה הנוכחית וזו שלפניה רואות רק את שורת הרווח בחקלאות ולא את הערך האמתי של השמירה על הקרקע ועל ביטחון תזונתי. ח"כ יצחק וקנין אמר כי יש לו מטע אבודקו והוא קיבל הודעה על קיצוץ של 30%. "אתם חושבים שאני בא לעצים ואומר להם תחכו שנתיים שלוש עד שאולי הקב"ה ירחם עלינו? לא. אני משתמש בכל המים ומשלם מחיר גבוה. החקלאים מחזיקים היום את הגבולות וצריך לסבסד להם את המים", אמר. ח"כ איתן ברושי אמר כי מדובר בניהול כושל של משק המים על ידי רשות המים, בעוד אף אחד לא מקבל את דעתו של המשרד שמייצג את החקלאים. הוא הוסיף כי אי אפשר לקבל את ההחלטה על הקיצוץ, ואמר כי החקלאים לא אשמים במצב שנוצר.

מנהל אגף תפעול ברשות המים, זאב אחיפז, אמר כי מה שקרה ב-5 השנים האחרונות למשק המים לא קרה מאז החלה המדידה בישראל, ובהשוואה לממוצע ישנו גרעון מצטבר של 1.5 מיליארד קוב מים. לדבריו, המטרה היא לבצע בשנה הבאה קיצוץ במודל שיאפשר תוספת ככל שיתאפשר.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר כי משרד האוצר מציע פיצוי של שקל לקוב בעוד שהחקלאים דורשים 3 שקלים ובסך הכל 90 מיליון שקל. נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי, הוסיף כי אתמול נשיא טורקיה ארדואן החזיר את השגריר ולא נוכל לסמוך יותר על עגבניות מטורקיה, ולכן צריך להבין שאספקת מזון זה לא רק עניין חקלאי אלא זה נוגע גם לביטחון מדיני. הוא הוסיף כי יש קיצוץ של 36% ממכסות המים בצפון ואמר: "בוא נראה מה יקרה אם יקצצו 36% משכרו של אחד הפקידים. הגיע הזמן שגם לחקלאים יהיה נציג במועצת המים". יו"ר התאחדות החקלאים החדשה בישראל, אברהם דניאל, אמר כי כמו שוקנין לא יכול להגיד לעצים לחכות למים ככה עושים גם חקלאים אחרים, ולמעשה המדינה עושה קופה על המחיר. לדבריו, "אם המדינה רוצה לסגור את החקלאות אז שתגיד את זה ותעשה המתת חסד. שישלמו לנו ונסגור ותביאו חקלאות מעזה או מארדואן. החקלאות חוסלה".

ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי יש מחדל בתכנון החקלאות וכי לא יכול להיות שלפני שנתיים נטעו מטעי אבוקדו ובננות, אחרי שלוש שנות בצורת. "חקלאי ישראל צריכים להבין שאנחנו בעיצומו של משבר אקלים והחקלאות צריכה לעבור שינוי", אמרה.

נציג האוצר, שניר ניב, התייחס לפיצוי ואמר כי פיצוי ניתן ב-2001 וב-2009 לאחר רצף של כמה שנים של קיצוצים, בעוד שהשנה הזו היא הראשונה שבה צפוי קיצוץ.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי ישקול לזמן את ראש רשות המים להסביר את השיקולים שהובילו להחלטה על הקיצוץ. הוא שב והזכיר כי בכוונתו לקחת חלק במשא ומתן בין החקלאים לאוצר, ודרש מרשות המים תוכנית חומש באשר למשק המים.

הוספת תגובה חדשה