דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התנועה הקיבוצית לא משאירה פצועים בשטח - קיבוץ בחן נחלץ מפירוק

בטקס מרגש בהשתתפות חברי הקיבוץ, ציינו השבוע בבחן אבן דרך משמעותית בהחלצות הקיבוץ מהמשבר הכלכלי. הקיבוץ שנוהל בשנים האחרונות תחת מפרק עקב היעדר יכולתו לעמוד בהתחייבויותיו, הגיע להסדרי נושים ויצא מפירוק. התנועה ממשיכה לסייע להחלצות ממשבר של עוד כמה קיבוצים.

השותפים להצלת קיבוץ בחן השבוע בטקס המרגש
השותפים להצלת קיבוץ בחן השבוע בטקס המרגש

לא ניתן היה להוביל מהלך כזה ללא שיתוף פעולה מחוייב לנושא עם קשת רחבה של גורמים ובהם רשם האגודות השיתופיות, מפעלי "גרנות", המועצה האזורית עמק-חפר, במעורבות אינטנסיבית של התנועה הקיבוצית ובערבות קרן קמ"ע של התנועה.

ואכן, חברי הקיבוץ הזמינו לאירוע החגיגי את רשם האגודות, עו"ד מירון הכהן, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, יו"ר גרנות עמית בן-יצחק וקודמו בתפקיד איציק בדר, מנכ"ל גרנות שרון שלזינגר וקודמו רוברטו קופרמן, המפרק עו"ד בועז נאור, מנכ"ל הקיבוץ יעקב סיזל, קודמו יוסי רקח ועוד ועוד.

כזכור, מרגע כניסתו של ניר מאיר לתפקיד מזכ"ל התנועה, לפני כשלוש שנים הוא הכריז כי "לא משאירים פצועים בשטח", והגדיר מטרה:  התנועה על פעיליה ומשאביה יעמדו לימינו של כל קיבוץ אשר טרם נחלץ מהמשבר הכלכלי וחבריו נחושים – להישאר קיבוץ.

כחלק מתפיסה זו עם כניסתו של רכז האזור החדש, איל אלקלעי, לתפקידו, הטיל עליו מזכ"ל התנועה ללוות בנחישות את חילוץ בחן. 

קיבוץ בחן נכנס להליך פירוק ביולי 2012 בעקבות שרשרת של אירועים שהתרחשו בשנים שקדמו, אבל לאחר שכבר השלים בשנת 2006 הליך של שיוך דירות.

בשיתוף פעולה הדוק עם המפרק - עו״ד בועז נאור ויעקב סיזל – המנהל המיוחד תאם אלקלעי סדרת פגישות עם  כלל הגורמים : מזכ״ל התנועה, ראש המועצה, המפרק, הרשם, ויו"ר גרנות בכדי להוביל את הקיבוץ מפירוק לוועד ממונה.

בסופו של דבר, ובעזרת כל השותפים, כונסה בנובמבר 2017 אסיפת נושים שבמסגרתה נחתם הסדר נושים בתמיכה של גרנות ובערבות מלאה של קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית, בראשות המנכ"ל דגן לוין. ההסדר החתום סלל את הדרך להשתחרר מהפירוק וביומה האחרון של 2018 יצא הקיבוץ לדרך חדשה תחת וועד ממונה. בראש הוועד עומד אורי בז’רנו מגרנות . איל אלקלעי חבר בוועד.  

הטקס נפתח בשירתן של מקהלות "מורן הצעירה" בניצוחה של מייסדת הלהקה, נעמי פארן. 

מנכ"ל הקיבוץ, יעקב סיזל אמר באירוע: " בעזרת אנשים טובים בגרנות ותנועה הקיבוצית, הצלחנו להחלץ. ניר הצהיר מעל כל במה בתנועה שלא יתנו לבחן ליפול וכך היה. תודה לאילת גלס, יו"ר קרן סל"ע בתנועה הקיבוצית שעוזרת למספר חברים. הסולדריות החברתית של התנועה הקיבוצית לא מובנת מאליה".

רשם האגודות, עו"ד מרון הכהן: "הייתם באחד המשברים הקשים בתנועה הקיבוצית, והצלחתם לצאת ממנו. ראיתי את חוזק הקיבוץ, ואת המחוייבות העמוקה של התנועה הקיבוצית, של גרנות וכל מי שעמד מאחורי הקיבוץ הזה". 

מזכ"ל התנועה ניר מאיר בבחן
מזכ"ל התנועה ניר מאיר בבחן

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר: "הערבות ההדדית בין קיבוצי התנועה כבר איננה חובה משפטית היא צו מוסרי. אנו מקיימים אותו בעזרת קרן קמ"ע וקרן סל"ע המעמידות את יכולותיהן לרשות האנשים הטובים שלוקחים על עצמם את המשימה. השילוב הזה, בין ארגונים בעלי מחוייבות לאנשים בעלי יכולת מביאים אותי לומר בביטחון כי "אף קיבוץ לא יפול".

יו"ר גרנות, עמית בן-יצחק: " מה שאיפשר להגיע לתוצאה היתה הסבלות ואורך רוח שגילו החברים והחברות. זה לא מובן מאליו ולא פשוט ולפנינו עוד דרך ארוכה, אבל הגענו לשלב חשוב להוצאת הקיבוץ לגמרי מהמשבר. גרנות סייעה ותמשיך לסייע לקיבוץ".

חברת הקיבוץ, מרסלה לונדון סיכמה בהתרגשות: לפעמים הרגשתי כמו אוניה בסערה, אבל לאורך כל הדרך האמנתי שכמו עץ, גם הקיבוץ שלנו, נטוע עמוק באדמה ולא ייעקר. תמיד האמנתי שנצא מהמשבר.

כמובן שבזו לא תמה משימת חילוץ הקיבוצים, ובתחילת השבוע נפגש מזכ"ל התנועה הקיבוצית עם ראש המועצה האזורית מטה-אשר, משה דווידוביץ', ביחד עם רכזת האזור מטעם התנועה, ליאת פאר וצוות מטעם המועצה וקיבוץ אדמית, על מנת למצוא פתרון למצב הקשה בו נמצא הקיבוץ השוכן על גבול הלבנון.

כמו במקרה של בחן ועוד קודם לכן בקיבוצים אחרים, משוכנע מזכ"ל התנועה כי יימצא פתרון למצב, ובכל מקרה, כאמור – התנועה כולה מגוייסת למען המטרה. 

ישיבה במועצה האזורית מטה אשר לגבי קיבוץ אדמית
ישיבה במועצה האזורית מטה אשר לגבי קיבוץ אדמית

 

הוספת תגובה חדשה