דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התחלות חדשות וקווים מקבילים – שולחן הדרכה לרשת הגן הקיבוצי

ח"כ טרכטנברג: "איכות הטיפול המוענק על ידי הדמויות שנמצאות בקשר ישיר עם התינוקות והפעוטות במסגרת החינוכית, לצד איכות הסביבה החינוכית - טיפולית, המעצבת את התפתחותם הפיסית, השכלית, הרגשית, התרבותית, הינן קריטיות לשלומם הנפשי"
שולחן ההדרכה
קבוצת המדריכות של רשת הגן הקיבוצי

 

דברים אלו שמעלה פרופ' ח"כ מנואל טרכטנברג מיושמים בקיבוצים ולא רק לגבי ילדים מגיל לידה עד שלוש אלא גם על הגילאים הבוגרים יותר, שלוש עד שש. גישה זו צריכה להישמר הן בתחום הפדגוגי והן בתחום הארגוני ולשם כך הוקם ביום שלישי ה-26/9/17 באופן רשמי שולחן הדרכה מקצועי אינטרדיסציפלינרי לרשת הגן הקיבוצי המבוסס על שותפויות, למידה וידע שנוצר מדיאלוג דינמי ומתמיד בין גופים אקדמיים ומוסדות המדינה לבין מדריכות, מנהלות, הורים וקהילות הלוקחות אחריות על חינוך ילדיהם. זאת לאחר תהליך מיון מוקפד שארך חצי שנה ודרש תיאום מיוחד בין דרישות אקדמיות ורגולטוריות באמצעות תכנית 'מסגרות תחילה' של אגף מעונות יום במשרד רווחה.

שולחן ההדרכה משמש בית מקצועי ל- 22 מדריכות מכל הארץ (קיבוץ קלי"ה בדרום ועד קיבוץ שמיר בצפון), הנפגשות בתדירות אחת חודשית בגבעת חביבה ובסיוע של קרן חבצלת. השולחן תומך במתן מענה הדרכתי / ייעוצי / הכשרתי למערכות גיל רך הפועלות על פי תפיסת החינוך הקיבוצי בגילאי לידה עד 6.

שולחן ההדרכה

 כידוע, חינוך איכותי בתוך היישוב הוא נכס חשוב עבור כל קהילה ומערכת הגיל הרך הינה   בעלת תפקיד מרכזי כמעצבת זהותו האישית ותפיסתו העצמית של הילד. היא מסייעת   לחיזוק הזהות והשייכות של כלל התושבים כשותפים בקהילה ובכך היא תורמת לאיכות   ההורות וחיי המשפחה, מקדמת את החינוך בישוב בגילאים מבוגרים יותר ומשפרת את   ההישגים בתחומים הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים של הילדים. בשנים האחרונות יותר   ויותר מערכות חינוך בארץ מבינות את המשמעות העצומה שיש לשפה הקהילתית,   ולאינטראקציה בין החינוך והקהילה. אחד מהמרכיבים הייחודיים של הגן הקיבוצי הוא   שבהווייתו הוא מתמקצע וממשיך לפתח את האינטגרציה בין החינוך והקהילה.   האינטראקציה המתקיימת בין הקהילה והחינוך היא בבסיס תפיסתנו ואבן יסוד זו הוכרה על   ידי משרדי החינוך והרווחה המטפלים בגילאי לידה עד שש. פיתוח האינטראקציה הזו בין   הקהילה ומערכת החינוך לגיל הרך חשובה ליצירת  חוסן קהילתי והמשך של צמיחה   דמוגרפית בישובים. עקרון חשוב נוסף בגן הקיבוצי הוא עקרון התמיכה במחנכות - מטפלות   ובאתגרים הרבים העומדים בפניהן, בעיסוקן החינוכי והטיפולי.

בשלוש השנים האחרונות אגף חינוך פעל להקמת רשת הגן הקיבוצי כמייצג הגישה החינוכית קיבוצית בפני מוסדות המדינה. תהליך זה הוליד קשרי עבודה טובים עם אגף מעונות היום, עם משרד החינוך, האקדמיה, מרכז המועצות והמועצות האזוריות עצמן וכן עם וועדות ושדולות רלוונטיות בכנסת (חינוך, עבודה ורווחה, קידום מעמד האישה וכו'). זוהי משימה ושליחות לאומית שעלינו להתגייס אליה וכן, לגייס את כל יתר השותפים במטרה לקדם את הגיל הרך בארץ בכלל ובקיבוצים בפרט.

נועה צור
נועה צור- ברוש, מנהלת פיתוח מקצועי "הגן הקיבוצי"

רשת הגן הקיבוצי בשיתוף עם אגף מעונות היום וג'וינט אשלים התאים את קורס "מסגרות תחילה" (מיזם משותף של אגף מעונות יום והג'וינט –אשלים, בשיתוף האוניברסיטאות המובילות בתחום הגיל הרך בישראל), לחינוך הקיבוצי בגיל הרך ויצר יחד את שולחן ההדרכה החדש כמייצג הפלטפורמה לעשייה החינוכית העדכנית הנחוצה כל כך במערכות החינוך. שולחן זה מלווה ע"י ד"ר חנה צור מטעם תוכנית שוורץ לגיל הרך באוניברסיטה העברית.

כל המדריכות - יועצות שהן חלק משולחן ההדרכה נדרשו לעמוד בקריטריונים של אגף מעונות יום, של אגף החינוך בתנועה הקיבוצית ובדרישות ההכשרה וההשכלה לתפקיד זה.

הנחת העבודה המקצועית של שולחן ההדרכה הינה כי לחוויות ולהתנסויות שחווים ילדים בשנות חייהם הראשונות, בקרב משפחתם ובעת שהותם במסגרת החינוכית, ישנה השפעה מכרעת על התפתחותם. כל זאת על רקע ההסכמה הגורפת הבאה לידי ביטוי במחקרים רבים בארץ ובעולם ואף מיוצגת במסמך המדיניות של מועצת הגיל הרך שחוקקה בקיץ האחרון ע"י פרופ' ח"כ מנואל טרכטנברג.

לסיכום, ליווי וחיזוק צוותי החינוך בגיל הרך הנדרשים להוות בסיס הביטחון עבור תינוקות, פעוטות וילדים צעירים הוא המפתח לחיזוק ההיענות לצורכיהם הרגשיים והפיסיים. משפחות הילדים והצוות החינוכי בגילאים המוקדמים מהווים גורמים מכריעים לשלבים המאוחרים יותר  לכל תחומי ההתפתחות. הבנה זו היא המכוונת את שולחן ההדרכה בגן הקיבוצי כאמור.  

על מנת שתוכלו להכיר, לשאול ולהיווכח בעצמכם, נשמח לבוא להציג את תפיסת ההדרכה הרחבה בכל קיבוץ וקיבוץ ובכל איזור ואיזור המעוניינים בכך. ליצירת קשר למפגש היכרות מוזמנים לפנות אל נעה שחר – פיצר בטלפון 050-5791269 או באימייל noashfi@tkz.co.il .

בהזדמנות זו מבקשות להודות מקרב לב לגבעת חביבה על האכסניה, לקרן חבצלת והעומד בראשה איתמר שוויקה, לחנה צור ולהנהלת התנועה הקיבוצית על התמיכה שניתנה לקידום התהליך. תודה מיוחדת להנהלת אגף מעונות יום על שיתוף הפעולה ההדוק והליווי לאורך הארבע שנים האחרונות ועל כך שרואים בנו פרטנר שראוי לקידום והפצה.  

הוספת תגובה חדשה