דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הפוסל במומו פוסל (חז"ל)

פגיעה בתנועות הנוער? להפך! המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין (משמר-העמק) עונה לטורים בעיתונות הקיבוצית ולשיח ברשתות החברתיות - "אין ומעולם לא הייתה לאף גורם בהנהגת התנועה רצון לפגוע בתנועות הנוער. ההיפך הוא הנכון - תנועות הנוער הן בשר מבשרה של התנועה הקיבוצית. 13 מיליון ש"ח הועברו מדי שנה לגופים המתוקצבים על ידי התנועה. שני שליש מתוכם לתנועות הנוער. גם השנה וגם בשנת התקציב הבאה עלינו לטובה, ממשיכה התנועה ומתקצבת את פעילות תנועות הנוער.
לוגו תנועה

התנועה הקיבוצית תומכת בפעילות תנועות הנוער, מאמינה בחשיבות המודל של "נוער מחנך נוער", תומכת כלכלית בפעילות תנועות הנוער ורואה בתנועות הנוער חלק חשוב מהכלים הקיימים להשפעה בחברה הישראלית, להידוק הקשר עם יהדות התפוצות ולעידוד עליה לישראל. אין ומעולם לא הייתה לאף גורם בהנהגת התנועה רצון לפגוע בתנועות הנוער – ההיפך הוא הנכון. תנועות הנוער הן בשר מבשרה של התנועה הקיבוצית. 

על כן אינני יודע מה הביא את מוקי צור ואלישע שפירא לכתוב את הדברים שראו אור בתקשורת הקיבוצית בשבוע שעבר. רוח הדברים, חצאי האמיתות ותזמון הפרסום מעלים כולם שורה של תהיות ושאלות רבות עליהן איני יודע להשיב. 

אין מחלוקת בין הנהגת התנועה הקיבוצית לבין מוקי ואלישע באשר לחשיבות והבטחת המשך פעילותם של תנועות הנוער. אם היו מבקשים מאתנו, היינו חותמים בשמחה על העצומה אותה פרסמו בעיתונים הקיבוציים. אני מכיר את מוקי ואלישע שנים רבות יש לי הערכה רבה לפועלם ואני רוכש להם כבוד רב, אבל לצערי במקרה זה הם אינם בקיאים בעובדות ולמצער, נראה כי מישהו כנראה "עשה עליהם סיבוב" – מי? לא קשה לשער.

בפתח דברי אומר באופן ברור: מה שנכתב על ידם, ובעיקר על ידי יואל מרשק, לא רק שאיננו מדויק, חמור מכך - הוא נכתב במיוחד כך שיטעה את הקורא הישר שאינו בקיא בפרטים. היו אחרים בפייסבוק שאף הטיחו בנו שאנחנו מסיתים. כנגד מי בדיוק? חברים, מי שרוצה לנהל מערכה על גב התנועה, להכפיש את שמה, לתקוף את העומדים בראשה מוזמן להתייצב באופן גלוי ולעשות זאת ולא להסתתר מאחורי אנשים אידיאליסטים תוך ניצול אמונתם ותמימותם. 

לאור ניסיון הטעיית הציבור אני מבקש להבהיר את העובדות ולהעמיד את האמת במקומה: ב13 השנים האחרונות תיקצבה התנועה הקיבוצית את תנועות הנוער במעל 90 מיליוני שקלים. זאת כחלק מההסכמות שנקבעו בשנת 2006, במסגרת הסכמי איחוד התנועות.  13 מיליון ש"ח הועברו מדי שנה לגופים המתוקצבים על ידי התנועה. שני שליש מתוכם לתנועות הנוער.

גם השנה וגם בשנת התקציב הבאה עלינו לטובה, ממשיכה התנועה ומתקצבת את פעילות תנועות הנוער.

עם הזמן, המשאבים הלכו והדלדלו וכדי לעמוד בהתחייבויות, מכרה התנועה לאורך השנים נכסים רבים. 

בשעה שמקורות התנועה הלכו וקטנו, היקף התמיכה של המדינה בתנועות הנוער שלנו, גדל מאז 2006 ביותר מפי שניים! גידול חשוב וראוי. וכך, נכון להיום היקף הפעילות השנתי המצרפי של שלוש התנועות (הנוע"ל, השוה"צ והמחנ"ע) עומד על יותר מ- 120 מיליון ₪ בשנה. כאשר לשם השוואה סך היקף תקציב הפעילות של מטה התנועה הקיבוצית הוא 23 מלש"ח בלבד.

בשנים האחרונות מתנהלת התנועה באחריות תקציבית ואחרי הרבה זמן השימושים הותאמו למקורות. וכך, מחוסר ברירה (כידוע, כסף הוא משאב מוגבל ומתכלה), הותאם גם תקציב התמיכה ב"גופים המתוקצבים" למקורות הזמינים. לצערנו היו גופים רבים שנפגעו מכך פגיעה אנושה, עד כדי חוסר יכולת להמשיך ולפעול - בעיקר אותם גופים בהם הורידה המדינה את היקפי התמיכה שלה (גופי התרבות והמורשת השונים), כולם הבינו זאת וביצעו את ההתאמות הנדרשות. דווקא תנועות הנוער (שתקציבם הכולל גדל), הם אלו שיצאו בקמפיין אגרסיבי כנגד הנהגת התנועה, ועל מה, על כך שהיא פועלת באחריות ומתאימה את ההוצאות למקורות העומדים לרשותה.

האם 90 מיליוני השקלים שהועברו ב-13 השנים האחרונות מהוות "פגיעה בתנועות הנוער" כפי שנכתב בעיתונים? האם אלה "שמועות" כפי שנכתב?

לא, אלה העובדות וחשוב להזכיר שיש רבים בקרב חברי הקיבוצים שהיו רוצים לראות שימושים אחרים בכספים אלה, וחברים אחרים שכספים אלה היו יכולים להצילם או לסייע בידם לפרויקטים אחרים. למרות כל זאת ממשיכה הנהגת התנועה שנה אחרי שנה לשמור על היקף התקצוב הגבוהה של תנועות הנוער, בהתאם למקורות העומדים לרשותה. לא בגלל שאנחנו חייבים אלא מתוך אמונה של הנהגת התנועה הנוכחית, כי ישנה חשיבות גדולה בקיומן ופועלן של תנועות הנוער וכי לתנועה הקיבוצית תפקיד חשוב בכך. 

אבל, וזה אבל גדול, תנועות הנוער לא לבד. יש לתנועה הקיבוצית מטרות נוספות, ויש לתנועה הקיבוצית גופים נוספים המעורבים ועושים עבודה חברתית וחינוכית חשובה. יש לקיבוצים מערכות חינוך חברתי נפלאות, הלוקחות אחריות על חינוכם וגידולם של ילדינו, ושיתוף הפעולה של תנועות הנוער עם גופים אלה הוא תנאי הכרחי ובעיני קיומי, ליכולתן של תנועות הנוער להמשיך ולהיות רלוונטיות בימינו.

התנועה הקיבוצית תמשיך ותפעל למען תנועות הנוער כפי שפעלה תמיד.  נוודא כי לכל התנועות, קטנות כגדולות, מתאפשר לפעול בחופשיות ולהגשים. לא נרתע מאיומים או מפעולות כוחניות ונמשיך וננהל את תקציב התנועה באחריות, בשקיפות ובהוגנות. 

 

גיל לין (משמר-העמק), המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית

הוספת תגובה חדשה