דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הכינוס השנתי של עמותת 'אדמתי' נערך בצל החשש מגזירות הותמ"ל והבחירות לכנסת

כ-70 מחברי עמותת 'אדמתי' לקחו חלק באסיפה הכללית השנתית של העמותה, שהתקיימה השבוע (15.04.19) בבית החבר בכפר מל"ל. האסיפה התכנסה תחת תחושת החירום שאוחזת בחקלאים לנוכח גזירות הותמ"ל, פסק דין חפציבה בבית המשפט העליון וההרכב הצפוי בכנסת, בוועדות הכנסת ובמשרדי הממשלה.
לוגו אדמתי

יו"ר אדמתי, גלעד אלטמן, פתח את האסיפה השנתית בתודה לכפר מל"ל ולמזכיר הוועד, מנשה מלמוד, שיזמו וארגנו את אירוח האסיפה במועדון הכפר והביע סיפוק מהיקף ההיענות לאסיפה. אלטמן הציג את סיכום פעילות 2018 ואת תכנית העבודה הענפה הצפויה לשנת 2019.

מזכיר תנועת המושבים, מאיר צור, סקר את האתגרים הניצבים בפני החקלאים ואמר כי חייבים להיות ריאליים בעת קביעת יעדי המאבק על עתיד החקלאות

מזכיר התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר, כי דבריו נאמרים תחת הרושם של שלושה אירועים מרכזיים: תוצאות הבחירות, שהנחיתו מהלומה לתקווה לשינוי סדרי העדיפויות ולשיפור היחס למגזר הכפרי; ופסק דין חפציבה ובית אלפא, שכולל קביעות קשות וסוגר את הגולל על דרישת יישובים חקלאיים להכיר בזכויותיהם לבעלות על קרקעות שחכרו מקק"ל לפני כ-70 שנה.

על רקע ההתפתחויות הדגיש ניר מאיר את חשיבות פעילות 'אדמתי' ואת תכניותיה לקדם השוואת התנאים בין המגזר העירוני לכפרי, ברוח "היחידה השלישית" – עבודת מחקר רחבת יריעה שביצע עו"ד רון רוגין עבור אדמתי.

בצד החיוב שיבח ניר מאיר את המאבק שמנהלים יישובי עמק זבולון כנגד שני הותמ"לים 1024 ו-1025 ואת ההישג בבית המשפט המחוזי בחיפה. בית המשפט פסק בעתירה שהגיש עו"ד רון רוגין בשם הקיבוצים רמת יוחנן ואושה, כי יש לפסול את קביעות חוקר הותמ"ל, אדר' אבו דאוד נקש עקב חשש לניגוד עניינים ולעצור את מהלך התקדמות הותמ"ל עד להצגת טיעוני יישובי עמק זבולון בפני חוקר אחר. 

ניר מאיר מדבר באסיפה השנתית של אדמתי
ניר מאיר מדבר באסיפה השנתית של עמותת אדמתי

בדיון שהתפתח בעקבות דברי ניר מאיר הודגש, כי החוקר נקש שימש כחוקר ב 13 תכניות ותמ"ל שונות וכי פסילת חוות דעתו כחוקר לא הייתה פרטנית לעניין רמת יוחנן ואושה, אלא התייחסה אל נקש עצמו, כמי שלכאורה קיבל מהמדינה ומרמ"י תשלומים בהיקף של מיליוני שקלים.

יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', היה אמור לשאת דברים תחת הכותרת "התיישבות בראי המועצות האזוריות", אך נאלץ להיעדר עקב נסיבות אישיות. מנכ"ל מרכז המועצות האזוריות, ישראל נדיבי, דיבר בשמו והקריא את מכתבו של חג'ג' אל דלית זילבר, מנהלת מנהל התכנון, ובו התייחסותו להצהרתה כי תפעל להארכת הוראת השעה של הותמ"ל בשנתיים נוספות - לטובת פרויקטים של התחדשות עירונית ותוכנית ביישובים ערביים.

"אני מברך על אמירתה של זילבר, כתב חג'ג', "ומבקש מהליכוד וממפלגות המנהלות מו״מ קואליציוני בימים אלה להטמיע בקווי היסוד של הממשלה הבאה את ביטול הותמ״ל והפניית המשאבים להתחדשות עירונית. הועדה תסייע לרשות להתחדשות עירונית ליישם את התוכניות ולעודד את תהליכי ההתחדשות העירונית בערי ישראל.״

אורי ספיר מהשומר החדש נשא את הרצאתו "חדש מפני ישן תוציאו" והדהים את משתתפי האסיפה בסיפורים ובנתונים על אובדן הריבונות בפועל של מדינת ישראל על שטחים עצומים, בגודל של תל אביב ויותר, בנגב, בגליל וברמת הגולן.

ד"ר עו"ד מיכי דרורי, יועמ"ש התנועה הקיבוצית, הציג השוואה של הזכויות במקרקעין בישראל אלל מול מדינות באירופה וזאת על בסיס עבודת הדוקטורט שלו ועל בסיס המחקר שבצע עם פרופ' רחל אלתרמן.

יו"ר האסיפה, גדעון גלעדי, הוביל שורה של החלטות פורמליות ובהן אישור מאזן 2018, אישור תקציב 2019 שהוצג על ידי מזכיר העמותה, עו"ד דרור גרשון ואישור מצטרפים חדשים להנהלת העמותה, ברוח מגמת העמותה לגוון ולהצעיר את שורותיה, שחם מיטלר ושמוליק אמיתי.

הוספת תגובה חדשה