דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הביטחון הסוציאלי בקיבוצים בעת הזו - התארגנות נוכח השלכות מגפת הקורונה

הצמצום המאסיבי בפעילות המשק ושוק העבודה, בעקבות הנחיות הממשלה כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה, יחד עם ירידות חדות בשוק ההון, מחייבים התארגנות מהירה בתחום הביטחון הסוציאלי בקיבוץ. ארנון בוכבינדר ממחלקת פנסיה וביטחון סוציאלי בתנועה הקיבוצית מציג מספר צעדים נדרשים והמלצות לקיבוצים
לוגו תנועה

בעקבות הנחיות הממשלה שנועדו להאטת התפרצות מגפת הקורונה ובכללן צמצום מאסיבי של הפעילות הכלכלית וצמצום דרמטי של שוק העבודה יחד עם ירידות חדות בשוק ההון, נאלצים הקיבוצים להתמודד עם פעולת מספריים מכבידה ומאתגרת: מהצד האחד חברים אשר פוטרו או הוצאו לחל"ת ממקום עבודתם ובכך בין לילה איבדו את מקור פרנסתם (ועלולים למצוא עצמם "נסמכים" על רשת הבטחון), ומהצד השני ירידה בנכסים (קרן מילואים, למשל), ומקורות  ההכנסה של הקיבוץ והתזרים המיידי של קופת הערבות ההדדית.

המצב החדש דורש התארגנות מהירה בתחום הביטחון הסוציאלי בקיבוץ, בשני מהלכים משיקים:

  1. שמירת הזכויות הסוציאליות והביטוחיות של חברים מובטלים  (בין בשל הימצאותם בחל"ת ובין משום שפוטרו ממקום עבודתם), למשל ע"י וידוא המשך צבירת זכויות פנסיוניות (בין באמצעות המשך הפקדה של מקום העבודה ובין על ידי החבר).    

וגם, צמצום עלויות והוצאות, תכנון נכון של הפקדות קיבוציות לפנסיה, מיצוי וטיוב השימוש במקורות הצבורים של הערבות ההדדית.

  1. סיוע לחברים לממש זכותם לדמי אבטלה היכן שרלוונטי, מיצוי זכויות הבטחת ההכנסה, השלמות שכר ותשלומי רשת ביטחון לחברים שנפגעו בהשתכרותם, תשלום מענקי "חלף דמי אבטלה" בהתאם להתחייבויות הקיבוץ כלפי עובדי הפנים שאינם מכוסים בביטוח הלאומי.

המהלך לשמירת הזכויות צריך להתבצע באחריות ומקצועיות, ולפיכך אנו ממליצים שכל קיבוץ יפנה לאלתר, ליועצים הפנסיוניים המלווים אותו באופן שוטף, על מנת לקבל הנחיות מקצועיות ואחראיות כיצד לשמר את הזכויות הפנסיוניות והסוציאליות של החברים בתקופה מאתגרת זו. יודגש, כי ביצוע פעולות באופן לא מודרך או הימנעות מפעולות הנדרשות כאן ועכשיו, עלול לפגוע באופן בלתי הפיך בזכויות הסוציאליות והביטוחיות של החברים.

ייעוץ מקצועי מתאים יכול לסייע גם בגיבוש תכנית חירום לתכנון ההפקדות הפנסיוניות והביטוחיות באופן הולם, שיכביד פחות על המערכת הפיננסית של הקיבוץ.

 המהלך לסיוע לחברים מצריך לראייתנו התארגנות רחבה של מערך הביטחון הסוציאלי והערבות ההדדית בקיבוץ, בפורמט של שולחן עמיתים, הכולל למשל את הנהלת הקהילה, מנהלי הפנסיה והביטחון הסוציאלי, מנהלי הכספים/העסקים, מנהלי קרן המילואים, מנהלי מש"א.

המלצות יישומיות לקיבוצים:

  • לקיים שולחן עמיתים פעיל לעניין הביטחון הסוציאלי שיבחן, יזום ויפעל לשמירת והבטחת הזכויות הסוציאליות, העכשוויות והעתידיות, של החברים אשר יצאו לחל"ת או פוטרו.
  • לפעול בהתאם לאמור בהסדרי הערבות ההדדית והבטחון הסוציאלי הקיימים בקיבוץ, ובהתאם לצורך לרעננם ולהתאימם.
  • להסתייע בייעוץ מקצועי של היועצים הפנסיונים.

                                                                     

                                                                                                         ארנון בוכבינדר

                                                                                                  פנסיה וביטחון סוציאלי

                                                                                       050-2034481   arnon@tkz.co.il   

הוספת תגובה חדשה