דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"דווקא כאן, כאן, ב'יד מרדכי', במקום שהוקם על חורבותיו ההרואיות של הבונקר ברחוב מיל"א 18, זה המקום לשוב ולהשלים את הזיכרון שלנו. לזכור ולא לשכוח"

יום הזיכרון לשואה ולגבורה ננעל בחמישי בערב בעצרות הנערכות מדי שנה בקיבוצים יד מרדכי ולוחמי הגטאות בהשתתפותם של אלפי אנשים ובמעמד נשיא המדינה אלופים ואישי ציבור רבים. מפקד פצ"ן בלוחמי הגטאות: "אם ישנו לקח עיקרי אשר מהדהד מאז ימי מלחמת העולם השנייה ועד ימינו - והוא כתמונת בבואה לתעצומות הנפש של הלוחמים, מקימי הקיבוץ הזה אשר בחרו לאחוז בנשק בתקופה האפלה והקשה ביותר של העם היהודי - הוא כי עלינו לסמוך רק על עצמנו!"
עצרת נעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד מרדכי
נשיא המדינה יחד עם נציגות הקיבוצים בעצרת נעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד מרדכי

הטקס ביד מרדכי, שהתקיים לרגלי האנדרטה של מרדכי אנילביץ', נערך בהשתתפות ניצולי שואה ובמעמד נשיא מדינת ישראל, ראובן (רובי) ריבלין, יו"ר סיעת "כחול לבן", רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ, כלת פרס ישראל לתיאטרון, הגב' ליא קניג, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, מר אברהם דובדבני, ונציגת קבוצת חבצלת המארגנת את האירוע, יונת רוטביין (עין החורש). עוד נכחו בטקס מזזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, אלוף פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מפקדי המחוזות הדרומיים של כוחות הביטחון, ראשי רשויות, חברי כנסת, למעלה מ-20 שגרירים, אורחים ומכובדים נוספים. ראש עיריית סלוניקי, יאניס בוטאריס, מגדולי הלוחמים באנטישמיות ביוון ובאירופה אשר הגיע לישראל במיוחד על מנת להשתתף בטקס, הדליק משואה מיוחדת לזכר יהודי סלוניקי שנרצחו בידי הנאצים. את משואת ניצולי השואה הדליקה הגב' ענת הרפז.

העצרת ביד מרדכי
העצרת ביד מרדכי

"עוצמת ההתנגדות היהודית למען החירות, ובשם החיים, רוממה את רוחם של יהודים מדוכאים למודי יגון וסבל, מוות ושמד", אמר הנשיא ריבלין. "שאיפת הנקם והתעוזה למרוד בליבה של אימפריית הכיבוש הנאצית, הכוח לומר "עד כאן" השאירו על העם כולו רושם עז לדורות. לא רק העם היהודי עמד משתאה נוכח אלה שמרדו בחיה הנאצית בשיא כוחה ללא סיכוי של ממש; מרידתם שיבשה את התוכניות הגרמניות וחיילי האס.אס. צעדו לראשונה, בזהירות, ברחובות ורשה". 

"מרד גטו ורשה הפך לסמלה המובהק של ההתנגדות היהודית", הוסיף הנשיא, "אולם מרד גטו ורשה לא היה המרד היחידי או צורת ההתנגדות היחידה. מחתרת פעלה בסוביבור, ומרד אסירים הוציא מכלל שימוש את מחנה טרבלינקה, הזונדרקומנדו באושוויץ-בירקנאו התקוממו, ויהודים בגטאות רבים לחמו ונקמו. דווקא כאן, כאן, ב'יד מרדכי', במקום שהוקם על חורבותיו ההרואיות של הבונקר ברחוב מיל"א 18, זה המקום לשוב ולהשלים את הזיכרון שלנו. לזכור ולא לשכוח."

"עבורי, המימד ההיסטורי, לאומי, אישי ואנושי של השואה מחייב למידה, מחייב קביעת דרך", אמר יו"ר סיעת כחול לבן, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ. "איך אנחנו - שחיים בסביבה כה מאתגרת מבחינה פנימית וחיצונית, ואין כמו קיבוץ יד מרדכי היושב בחזית האתגר המדיני ביטחוני מול עזה להבין ולחוש זאת - נדע שאנחנו עושים ופועלים נכון? אנחנו מחויבים לעוצמה וליכולת ביטחונית שתבטיח את קיומנו ואנו מחויבים למוסר יהודי, ואנושי, המכבד את רוח האדם ומכבד כל אדם באשר הוא אדם. אנחנו לא יכולים שלא לשלב בין השניים", הוסיף.

עצרת הנעילה בבית לוחמי הגטאות, במעמד האלוף אמיר ברעם, מפקד פיקוד הצפון, עמדה בסימן 70 שנה להקמת המוזיאון וקיבוץ לוחמי הגטאות, ובה

עצרת נעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה בלוחמי הגטאות
עצרת נעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה בלוחמי הגטאות

השתתף גם המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין. "כאן בין השדות הירוקים, בתי הספר, גני הילדים ובית לוחמי הגטאות, מקום שאליו התקבצו אחרוני גיבורי המרד והשורדים, עומדת השנה העצרת בסימן 70 שנה להקמת הקיבוץ והמוזיאון המרשים, המציין את גבורתם ותקומתם של שרידי השואה הנוראה״, אמר בעצרת האלוף ברעם. "אם ישנו לקח עיקרי אשר מהדהד מאז ימי מלחמת העולם השנייה ועד ימינו - והוא כתמונת בבואה לתעצומות הנפש של הלוחמים, מקימי הקיבוץ הזה אשר בחרו לאחוז בנשק בתקופה האפלה והקשה ביותר של העם היהודי - הוא כי עלינו לסמוך רק על עצמנו!", הוסיף.

‏"אנחנו מפקדי פיקוד הצפון - בני הדור השלישי, שנולדו למציאות של בטחון, למדינת ישראל קיימת, מתעצמת ומשגשגת - אנחנו שאחראים מתוקף תפקידנו ומשימתנו להמשך קיומה של מדינת ישראל - אנחנו מתחייבים לזכור! לזכור ולהישבע: לעולם לא עוד! נעמוד כסלע איתן מול כל דורשי רעתנו ונבטיח את המשך קיומה וריבונותה של מדינת ישראל״.

בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה התקיימה עצרת הזיכרון הממלכתית לציון יום השואה והגבורה במשואה, המכון הבינלאומי ללימודי השואה, בתל-יצחק בסימן "השחרור: בין כאב לתקווה". הטקס נערך במעמד יו"ר משואה, פרופ' יצחק קשתי, ח"כ ישראל כץ, שר התחבורה השר לענייני מודיעין ומ"מ שר החוץ, האלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל האוויר, מנכ"לית משואה, איה בן נפתלי ומזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר. בעצרת הודלקו 6 משואות זיכרון על ידי ניצולי שואה אשר לוו על ידי בני משפחותיהם וחיילי צה"ל. את המשואה השביעית, "משואת התקומה", הדליק הרב ד"ר בני לאו.

מפקד חיל האוויר, האלוף עמירם נורקין, בעצרת בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה במשואה
מפקד חיל האוויר, האלוף עמירם נורקין, בעצרת בערב
יום הזיכרון לשואה ולגבורה במשואה. צילום: חן גלילי

מפקד חיל האויר האלוף עמיקם נורקין: "אלה ששרדו את התופת, היה להם חזון משותף, להקים בית לעם שכמעט ונכחד. בתקוותם היוקדת הובילו תהליכים

בתקומת ישראל, בתחומי המידע, התעשייה, החנוך, המשפט ובתחומים רבים נוספים. מעל 140 טייסים לשעבר בחיל האוויר היו ילדים בשואה. אחד מהם היה אריה עוז שהדליק זה עתה משואה. הילד הזה הפך לאחד ממשחררי החטופים במבצע אנטבה והפך למפקד אמיץ המוביל את חייליו, אבא לקצינים המשרתים בצה"ל. תקוות הניצולים היא מצפן עבורנו, הממשיך להנחות את עשייתנו. יש לנו הרבה במה להתגאות".

הרב ד"ר בני לאו שהדליק את משואת התקומה: "כוח החיים של אבי ובני דורו היה זה שהביא אותנו אל עוצמת הרוח ובניין הכוח של החברה בישראל. הוא זה שנטע בי את האמונה שבידי האדם היכולת להשמיד ולהחריב ובידי היכולת לבנות ולנטוע. את כל כוחות החיים שהיו לאבי לצאת מתוך ההפיכה ההיא מתחייב אני בשם בני דורי להשקיע כאן על פני האדמה הזו כדי להוסיף קומה ועוד קומה לבניין העם בארץ". 

פרופ' יצחק קשתי, יו"ר משואה: "העצרת הערב מוקדשת ליום השחרור של הניצולים. ידענו, לפחות רבים מאיתנו, שהשחרור הוא חלקי ושהשגתו כרוכה בקשיים רבים. ידענו שהשחרור הציל אותנו ממוות אך ידענו שאין בכוחו להשיבנו למי שהיינו. הבנו שהשחרור הוא אינו יום אלא מהלך, שהשחרור הוא לתוחלת חייו של אדם, מ-1945".

 

הוספת תגובה חדשה