דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בלחץ ועדת הכספים: הורחב מתווה הפיצויים לעסקים והתושבים בדרום

עובדים בטווח של עד 40 ק"מ מהרצועה יהיו זכאים לתשלום בגין 2 ימי היעדרות מהעבודה בסבב הלחימה האחרון. מסלולי הפיצויים לדבוראים ולעסקי התיירות, שאושרו באופן זמני בעקבות השריפות לפני מספר חודשים, יישארו תקפים
ועדת הכספים

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ משה גפני, דנה השבוע באישור הארכת תקנות הוראות השעה שהגיש שר האוצר, לעניין פיצויים למעסיקים באזור הדרום בעבור תשלום פיצויים בגין היעדרות הורים מהעבודה, בגין סגירת מוסדות החינוך ביישובי הדרום, לאור הנחיות פיקוד העורף. תוקפן של התקנות לעניין נזק עקיף פקע בסוף אפריל, ולכן הן לא חלו ביחס לירי שהתרחש מחודש מאי ואילך. לאור כך ביקש שר האוצר להאריך את תוקף התקנות עד לסוף חודש יוני הקרוב בלבד. בנוסף בקשת האוצר לארכה, לא כללה את יתר מרכיבי הפיצויים (פיצויים לענף התיירות ולדבוראים) שכללו במקור התקנות הזמניות שאישרה ועדת הכספים בחודש דצמבר האחרון.

לאור כך, דנה ועדת הכספים היום במכלול רכיבי הפיצוי והסיוע לתושבים ולעסקים ביישובי עוטף עזה והדרום עקב המצב הביטחוני והפגיעה הכלכלית הנובעת מכך, ודרשה לכלול את כלל מרכיבי הפיצויים ולהאריך את התקופה.

בעקבות לחץ הוועדה הזמנית הוחלט לבסוף בהסכמה על הרחבה משמעותית של מתווה הפיצויים שהגיש משרד האוצר, כך שגם התקנות לפיצויי ענפי התיירות והדבוראים יכללו בארכה, וכן תורחב התקופה שבה יחולו התקנות בחצי שנה יותר מהמתווה שהציג האוצר, כך שהתקנות יחולו עד לסוף חודש דצמבר. עוד נקבע לדרישת הוועדה כי מעסיקים שעובדיהם נעדרו מהעבודה גם בתאריך ה-6.5 יהיו זכאים לפיצוי בגין תשלום שכר ביום זה, למרות שפיקוד העורף קבע בבוקר אותו יום על חזרה לשגרה, זאת בנוסף לתאריך ה-5.5 שעליו ישנה הסכמה כוללת. עוד אישרה הוועדה צו הרחבה הקובע כי כלל העובדים יהיו זכאים לתשלום בגין 2 הימים, ללא יוצא מן הכלל, נוכח כך שעלה שעובדי רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה לא תמיד נכללים בגדר הפיצוי.

עוד נקבע כי יתקיימו דיונים נפרדים לעניין העיר אשקלון וישובים אחרים שאינם נכללים בהגדרות הפיצוי לעוטף עזה, אך סופגים פגיעות קשות בכל סבב לחימה. בנוסף יתקיים דיון לעניין עסקי המסעדנות שאינם זוכים למענה הולם.

יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ משה גפני ציין בפתח הדיון: "לעמדת רבים הארכה שהובאה בפנינו קצרה מידי, אנחנו לא רוצים שתביאו שוב תקנות בעוד חודשיים, יש להסדיר את הנושא. בנוסף יש להסדיר את הפיצויים למעסיקים שעובדיהם נעדרו גם בתאריך ה-5.6, הודיעו לתושבים רק בבוקר שהלימודים מתקיימים, חלק גדול מהאנשים לא נערכו לכך, היו בטוחים שלא יתקיימו לימודים גם ביום הזה. בנוסף אין פתרון לדבוראים ולעסקי התיירות בהארכת התקנות, הן נכללו בתקנות הזמניות שקבענו בסבב הקודם".

כזכור, שר האוצר משה כחלון אישר בסבב ההסלמה הקודם (סוף 2018) מתן פיצויים לתיירנים ובעלי עסקים בעוטף עזה. בנוסף אישר מתן פיצוי על אובדן ימי עבודה להורה עם ילדים מתחת לגיל 14.

אופיר ליבשטיין ראש מועצת שער הנגב: "הסבב האחרון היה אלים במיוחד וכלל חוויה קשה של ירי מאות רקטות, עשרות נפילות וארבעה הרוגים. אני מברך את רשות המיסים שמצאה לנכון להכיל את חבילת הפיצויים גם על היממה האחרונה של הלחימה. קביעתנו שלא ניתן היה לפתוח מערכות חינוך בבוקר יום שני היתה ההחלטה הנכונה ואני שמח שרשות המיסים בחרה לעמוד לצידנו בעניין. אני מודה לח"כ גפני וועדת הכספים על ההחלטה להכיל את מתן הפיצויים לתיירנים, בעלי עסקים והורים בעוטף. אני מחזק את חברי תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, בדרישתו להעניק פיצוי להורים שהם עובדי הרשויות המקומיות בעוטף. שער הנגב מחויבת למאבק זה ויחד עם שאר הרשויות נדרוש  שיעשה צדק לעובדי המועצות.

יישובי עוטף עזה הם אינם פריפריה, אלא יישובי קו קידמי היושבים על גבול עוין. חיזוק הישובים וחיזוק התושבים הגרים בעוטף, ראוי שיהיה אינטרס לאומי. רק כך תתאפשר המשך הצמיחה של יישובי העוטף וחיזוק ההתיישבות על גבולות הארץ".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: ״לאחר הירי הפראי לעברנו שנמשך עד שעות הלילה המאוחרות  - היה ברור שלא ניתן לקיים לימודים סדירים ושיש לאפשר חזרה הדרגתית לשגרה, בשקט. לחוסן התושבים. אני מודה לחברי הועדה על ההכרה בנסיבות המיוחדות באשכול וביישובי עוטף עזה״

ח"כ אלון שוסטר (כחול לבן), חבר קיבוץ מפלסים ולשעבר ראש המועצה האזורית שער הנגב: "האינטנסיביות וההמשכיות גורמת לזעזועים משמעותיים ביכולת העמידה לאורך זמן. הוועדה הזו היא משענת אדירה ליכולת להמשיך לעמוד בפני האתגרים. יש אי צדק בין ערים למועצות אזוריות".

 

הוספת תגובה חדשה