דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"אף על פי כן ולמרות החום"

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה, הנערכים מדי שבוע, בקיבוץ כפר רופין אשר במועצה האזורית עמק המעיינות. את הסיור ארגן והוביל רכז האזור, ערן גליק
חברי מטה התנועה בחוות הרוח בגלבוע
חברי מטה התנועה בחוות הרוח בגלבוע

קיבוץ כפר רופין עלה על הקרקע כאחד מיישובי 'חומה ומגדל' בנובמבר 1938, ונוסד על ידי גרעין 'מסד' של יוצאי מרכז אירופה. 'מסד' היה גם שמו של הקיבוץ בשנותיו הראשונות. ביוני 1940 הוסב שמו של הקיבוץ הצעיר ל'כפר רופין' לאות הוקרה לפועלו הציוני של ארתור רופין, שחגג באותה שנה את יום הולדתו השישים. רופין הקים ב 1907 את המשרד הארצישראלי ביפו שהיה חממה למיזמים חלוציים רבים. בכספי המוסדות הציוניים הוא רכש קרקעות רבות עבור התיישבות היהודים בארץ ישראל ויזם, בין היתר, את הקמתן של חוות הכשרה חקלאיות כדוגמת חוות כנרת ואת הקואופרציה והמושבה במרחביה.

ביקור המטה בכפר רופין נפתח בסיור בחורשת מאוריציוס, הסמוכה לקיבוץ. גיא שירי, חבר הקיבוץ ויזם הפרויקט החברתי בחורשה, הסביר על הפעילות הקהילתית והחינוכית בחורשה המשמשת גם כ'גן טבע' לילדי הקיבוץ. משם המשיכו חברי המטה ל'דיר באלק' – דיר עיזים המשמש אף הוא כמיזם חינוכי והמופעל על ידי ילדי הקיבוץ. 

מטה התנועה בחורשת מאוריציוס הסמוכה לכפר רופין
מטה התנועה בחורשת מאוריציוס הסמוכה לכפר רופין

לאחר מכן התכנסו – חברים מהקיבוץ, הנהלתו ופעילי מטה התנועה – במועדון, ושמעו סקירה על פעילות הכלכלית והחברתית של כפר רופין מפי מנהלי הקיבוץ: איתמר שוויקה - היו"ר, איטל זלצר – מנהלת הקהילה וגיל קורתי – מרכז המשק. בכפר רופין נעשה שינוי באורחות החיים כבר בשנת 2000 והוא הקיבוץ הראשון בו למעשה הוחלט על תאגוד ושיוך נכסים קנייני לחברים. בקיבוץ כ – 160 ילדים מלידה עד י"ב והוא מיוחד ברוחו ובפעילותו הקהילתית, המורכבת מפסיפס של סטטוסים: חברות מלאה, חברות בעצמאות כלכלית, תושבי הרחבה וצעירים זמניים. למרות זאת אין בקיבוץ אגודה קהילתית וכל ההחלטות הקהילתיות מתקבלות במועצה החברתית המשותפת לכולם. בקיבוץ עומדת לקום שכונה חדשה שהבונים בה יתקבלו כולם לחברות בקיבוץ. בכפר רופין מסורת של פעילות למען החברה הישראלית. עד לא מזמן הייתה במקום פעילות לנערות בסיכון וכיום פועלים כ-85 צעירים במסגרת מכינת העמק וחקלאות בעמק, העובדים בחקלאות ומשתתפים בפעילות התרבותית בקיבוץ.    

מבחינה כלכלית עומדים בפני כפר רופין אתגרים גדולים. ההחלטה על ביטול מכסות הדגים ופתיחת הענף לייבוא פגעה בענף משמעותי של הקיבוץ, כמו גם התיקון לחוק המים המאיים על עצם קיומה של החקלאות בעמק המעיינות. גם השינויים בענף הרפת (לכפר רופין רפת משותפת עם קיבוץ מירב בגלבוע) אינם מבשרים טובות. למרות זאת, בכפר רופין לא אומרים נואש ועוסקים בקידום מיזמים עסקיים חדשים, במקום אלה המסורתיים.

לאחר דיון ערני עם חברי כפר רופין סיכם ניר מאיר את הדיון באומרו כי "בפני חברי כפר רופין עומדים שני אתגרים מרכזיים – הראשון הוא יצירת חוסן כלכלי לקיבוץ והשני בסדר הוא הבטחת קיומו של הקיבוץ על ידי קליטה לחברות מלאה שתאפשר להמשיך ולקיים את הרוח הכפר רופינית המיוחדת, שחברי הקיבוץ כה גאים בה – ובצדק!".

מכפר רופין המשיכו חברי מטה התנועה לפגישה עם איתמר מטיאש, מנהל אגף צמיחה במועצה האזורית עמק המעיינות. מטיאש הציג את פעילות האגף שבראשו הוא עומד ומודל שפיתח, המחלק את יישובי מועצה לאשכולות לפי התקדמות תהליך הקליטה, מפוטנציאל קליטה ועד לשלב ההטמעה של הנקלטים ביישוב.  עוד עוסק האגף בהצמחת מנהיגות מקומית, בהסרת חסמים ובסנכרון פעילות המועצה בתחומים שונים ובעיקר כאלה המשרתים את הצמיחה הדמוגרפית ביישובי המועצה האזורית עמק המעיינות, תוך שיתוף פעולה עם התנועה הקיבוצית, הקיבוץ הדתי וגורמים נוספים. 

לסיום היום  עלו חברי מטה התנועה לחוות הרוח בגלבוע ובצל שבשבות ענק נפגשו עם דובי מילר, היו"ר הכלכלי של תנועת הקיבוץ הדתי ויו"ר במספר קיבוצים, כולל קיבוצו שלו – מעלה גלבוע. מילר ציין בפני הנוכחים כי ענף האנרגיה הוא הענף המכניס ביותר במעלה גלבוע והקיבוץ שותף עם קבוצת אפקון במספר מיזמי אנרגיה מתחדשת. כמו כן  הקיבוץ שותף במיזם של אנרגיה שאובה הנמצא בסמוך ומקדם פרויקטים סולאריים שונים. ואכן, רוח חדשה נושבת בעמק המעיינות ובגלבוע המתנוסס מעליו. רוח של חדשנות -חברתית וכלכלית.

 

הוספת תגובה חדשה