דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

איך להסביר לילדים על זיכרון ועצמאות?

תקופת האביב מזמנת לנו טלטלות רגשיות לא פשוטות במערכת החינוך. חופש פסח, שעון הקיץ, אור עד מאוחר ולצד זה ימי זיכרון בהם עולם המבוגרים עוצר, נזכר ביקרים לו ומספר. צוות שבילים בטור מיוחד על ההתמודדות עם שבוע של עצב, שכול, זיכרון ושמחה.

ימי הזיכרון במערכת החינוך החברתית קהילתית
בית הקברות הצבאי בהר הרצל. צילום: דו"צ

ימי הזיכרון:

"האמנם, האמנם עוד יבואו ימים בסליחה ובחסד, ותלכי בשדה, ותלכי בו כהלך התם..." (לאה גולדברג)

בתי הספר עוסקים בתכנים המותאמים לכל גיל ברגישות רבה. הילדים ובני הנוער מביאים אל מערכת החינוך מטען רגשי, כל אחד בעוצמתו, אשר זקוק לעיבוד והכלה. חשוב להתאים את התכנים המועברים על ידי המדריכים לכל שכבת גיל כדי לא ליצור עומס רב של מידע.

חשוב לברר האם יש סיפורים משפחתיים, אשר הילדים נחשפים אליהם בבית ויכולים להעלות מעצמם כנושא שיחה- סבים ניצולי שואה, משפחות השכול או פצועי מלחמות ופעולות האיבה. כמו כן, במשפחות אשר חוו אובדן בתקופה האחרונה, יכול להתעורר קושי סביב ההתכנסויות המשפחתיות בתקופות אלו.

תפקידנו כמחנכים הוא לתת מקום לכל הרגשות אשר מציפים את הילדים, בני הנוער, ההורים וחברי הצוות, חשוב לתת במה לשיחות אלו על מנת להראות להם שהתחושות והבלבול הם חלק מהחיים, ואין בהם פסול. לשאול שאלות פתוחות, לעודד פעילויות יצירה, משחקי דרמה, שיחות לא רשמיות וכל פעילות, אשר תעודד את הילדים ובני הנוער לדבר ולאוורר את אשר על ליבם.

חשוב לציין כי כל תגובה היא טובה ורצויה- יש המגיבים בצחוק ויש בבכי, יש המתכנסים ויש המחצינים, רצוי לבחון את התוכן העולה לנסות לזהות אם מי מהילדים ובני הנוער מגלה קושי רב יותר במטרה לעזור לו ולהוריו.
במותם ציוו לנו את החיים.

יום העצמאות:

"אין לי רגע דל או סקנדל או פסטיבל..." (נעמי שמר)

המעבר החד בין עצב לשמחה משפיע יותר על עולם המבוגרים והדיסוננס שנוצר יכול לבלבל גם ילדים, האם ומתי מותר כבר לשמוח? חשוב לצד הציון של ימי הזיכרון לזכור גם את החיים, לקשט את הבתים בדגלי ישראל ולתת ביטוי גם לרגשות אלו.
השנה אנו חוגגים שבעים שנה למדינת ישראל ובכל אמצעי התקשורת כבר יש ביטוי לכך. חשוב לשים דגש על הקיים, על הדברים הטובים שמדינתנו הצליחה, מצליחה ותצליח בהם. אם יש סיפור מעורר השראה ביישוב תנו לו במה, ציינו אותו כמודל לחיקוי ושאיפה.

מנהלי המערכות- כפי שאנו רגישים לילדים ובני הנוער, יש צורך לגלות רגישות לצוותי החינוך ולברר מי מהם מתמודד עם תקופה רגישה ועצבים חשופים, ולתמוך במקרה הצורך בהתמודדות עם ימים אלו. עודדו את באי המערכת – ילדים, בני נוער וצוותים לקחת חלק משמעותי בטקסים הישוביים ועזרו להם להשתלב בעשייה.

בתקווה שימים אלו יעברו על כולנו בצורה הבטוחה והטובה ביותר, כל אחד עם עצמו וכולנו יחד כאומה מאוחדת.
בברכת חג עצמאות שמח,
צוות שבילים

הוספת תגובה חדשה