דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קליטה בימי קורונה - איך שומרים על הקליטה, הנקלטים ועל עצמנו?

כמו כלל תושבי המדינה (והעולם), גם בקיבוצים עסוקים בימים אלה באופן אינטנסיבי בתפעול הקהילה בנסיבות בלתי מוכרות ומורכבות ומופנה קשב לצרכים המיידיים של הקהילה והפרטים בתוכה. ברור שנדרשת חשיבה והתארגנות מחודשת בכל התחומים, ובכלל זה בנושא הקליטה.
קליטה בימי קורונה - איך שומרים על הקליטה, הנקלטים ועל עצמנו?
למצולמים אין קשר לאמור בכתבה. צילום: ליאור יעקבי

קיבוצים שנמצאים בעיצומו של מהלך להבאת משפחות חדשות לקראת הקיץ מדווחים על עצירה בפניות חדשות, חוסר פניוּת של משפחות שהיו בקשר לגבי קליטה (המשפחות הפוטנציאליות חוות משבר כלכלי, משפחתי, בריאותי ואי ודאות גדולה) וחוסר יכולת להזמין משפחות לסיור והיכרות בקיבוץ.

בנוסף, גם תהליכי קליטה שנמצאו בעיצומם נעצרו - מכוני האבחון לא פועלים ולכן יש הקפאה של תהליכים, לוועדת קבלה אין יכולת להתכנס, להיפגש עם משפחות ולראיין אותן וכמובן שלא ניתן לכנס אסיפה ולקיים הצבעה בקלפי. כל הפעילות הקהילתית והאישית הכרוכה בתהליך -סמינר קליטה, מפגשי היכרות, שילוב הנקלטים בצוותים, משפחות מאמצות, הוקפאה גם היא.

ולבסוף, עבודות פיתוח פיזי ובנייה מתעכבות בחלק מהמקומות, תהליכי קידום פרוייקטים וגיוס מימון גם הם מתעכבים או עצרו וכתוצאה מכך יש סימן שאלה לגבי היכולת לעמוד בלוחות זמנים מתוכננים של אכלוס ודיור שבהתאם להם נבנה התהליך לשנה הקרובה.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

  • לחשב מסלול מחדש – מומלץ לכנס את ועדת קליטה / צמ"ד באופן וירטואלי, לקיים מיפוי והערכת מצב לגבי הקליטה, לעדכן (בזהירות ומתוך הבנה שיש הרבה אי ודאות ושינוי יומיומי במצב) את התכניות הקיימות (מספר נקלטים, לוחות זמנים, תקציב, דיור, תהליכים קהילתיים וכו') ולהיערך להמשך.
  • קמפיינים קיימים – כדאי לשקול האם נכון להמשיך עם הפרסום, או להקפיא ולחדש בהמשך. אמנם נראה שיתרונות החיים בקיבוץ הופכים בולטים במיוחד לנוכח משבר הקורונה, אך לצד זאת הפניות, הקשב והיכולת של משפחות לעסוק בתהליך משמעותי של מעבר לקיבוץ מוגבלת בשל המצב, כמו גם היכולת של הקיבוץ להגיב ל"לידים", ולנהל את תהליך ההיכרות וההרשמה. במידה וכן ממשיכים בפרסום:
    • לייצר קשר ראשוני שמעדכן במצב (לוחות זמנים משוערים, מגבלות)
    • לשלוח חומר מצולם וסרטונים על הקיבוץ
    • לקיים שיחות היכרות בזום
  • נקלטים בתהליך שלא מתגוררים בקיבוץ:
    • ככל שיש משפחות המיועדות להגיע בקיץ לקיבוץ, חשוב לעשות כל מאמץ לדאוג עבורן לדיור.
    • לשמור על קשר, לעדכן על המתרחש בקיבוץ (לשלוח מכתב עדכון, או לצרף אותן לערוצי המידע של הקיבוץ)
    • לשתף ביוזמות קהילתיות – בין אם באמצעות השתתפות פעילה, או באמצעות שליחת תמונות ועדכונים
  • משפחות חדשות בקיבוץ – לוודא שהן בסדר, מקבלות מענים, מחוברות.
  • לדברר את המהלך – ככל שצפויה עצירה / האטה בקליטה, חשוב לעדכן את ההנהלה והקהילה, תוך הסברת המצב ודיווח מה הפעולות המתוכננות.  
  • מינוף העוצמה הקהילתית – משבר הקורונה מדגיש את היתרון העצום של חיים בקהילה שיש בה ערבות הדדית, רשת ביטחון, תשתית קהילתית ומוגנוּת, ברמה הפורמלית והבלתי פורמלית. אנו מאמינים שבתום ימי הקורונה, הרצון להשתייך לקהילה יגבר, וככל שנחזק היום את הקהילות בקיבוצים שלנו בכל האמצעים שעומדים לרשותנו ונדע לתעד ולאסוף את הפעולות שקורות היום בקיבוץ (תמיכה, סיוע, עזרה הדדית, הפעלות וכו'), נוכל להסתייע בכך בעתיד בהזמנת משפחות חדשות להצטרף למפעל המופלא שנקרא קיבוץ.
  • שימור תפקיד רכז צמ"ד / קליטה – בחלק מהקיבוצים הוחלט להוציא בימים אלה מרכזי פעילויות בקהילה לחל"ת. לתפיסתנו, הצמיחה הדמוגרפית היא צינור חמצן לקהילה הקיבוצית ותחום הקליטה קשור באופן בלתי נפרד לחוסן הקהילתי ולהמשכיות הצמיחה. כפי שאנו רואים, המציאות כיום ממשיכה לייצר אתגרים מורכבים בתחום הקליטה ולכן חשוב מאוד בעינינו שתחום זה יוסיף להיות מובל ומתוכלל. כיון שכך, המלצתנו להנהלות הקיבוצים היא לעשות מאמץ גדול עד כמה שניתן לשמר את רכזי קליטה וצמ"ד בתפקידם ולשמר רציפות בתחום, כל זאת בהתאם למצבו ויכולתו של הקיבוץ בעת הזאת. 
  • שמרו על עצמכם – המצב שנוצר מעמיס מאוד לא רק על החוסן הקהילתי, אלא גם על החוסן האישי והמשפחתי. אי ודאות כלכלית, שיבוש עמוק בשגרת החיים, חשש בריאותי והאחריות להמשיך ולהוביל תחום משמעותי בקיבוץ לאור קשיים חדשים – כל אלה מערערים ומייצרים לחץ ומתח. דאגו לעצמכם – קחו הפסקות מהבית והילדים לנשימה והתרעננות, דברו עם חברים, שתפו אחרים בקושי, צחקו הרבה וזכרו – עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

לכל שאלה, התייעצות וקושי – אנחנו פה.

וכמובן, רשת העמיתים שלנו היא מקור נהדר להעלות סוגיות ולקבל פרספקטיבה רחבה ותמיכה הדדית – השתמשו בה.

שיהיה לנו בהצמחה!

איילת הריס וענת מרלא חפץ

מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה

הוספת תגובה חדשה