דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מכון שיטים שמח להזמינכם: כנס שיטים הראשון - חוגגים 80 לבוג'ה

לרגל יום הולדתו ה-80 לבוג'ה (בנימין יוגב, בית העמק), שהצטרף לחבר בית השיטה אריה בן גוריון, בהקמת המכון, בחרו במכון שיטים לקיים כנס חגיגי בנושא המולדת והארץ בתרבות ישראל. כנס זה הוא סיבה מצוינת לראיין את מנכ"ל המכון, ערן ירקוני (נערן) על נעשה במקום ועל חשיבותו דווקא בימים אלו.
כנס שיטים

ערן, שמו של מכון שיטים ידוע ומוכר לכולם. ספר בדיוק מה מעשיכם שם, מה אתם מבקשים ליצור?

"מכון שיטים אוצר אין-ספור יצירות תרבותיות של חגים וטקסי חיים, שנכתבו ונחגגו בתנועה הקיבוצית לאורך שנותיה. חידוש התרבות היהודית, ותיקונה לכדי תרבות ציונית ריבונית, חילונית זה הלב הפועם של התנועה הקיבוצית. זו אחת הבשורות הגדולות שהתנועה הזו הביאה לעם היהודי. ההגדה הקיבוצית, שנות הבר/בת מצווה, תהלוכות שבועות ומפגני אש בחנוכה. כל אלו מבטאים את החזרה של התרבות היהודית להיות תרבות המכוננת חברה יהודית עמלנית, סוציאליסטית ושואפת שלום. החיבור בין הערכים הגדולים של התנועה לבין אופן ציון החגים והתפיסה התרבותית, זו מהפכה גדולה שמתועדת בארכיון החגים הקיבוצי אותו אנו מחזיקים. עם החומרים אלו אנו מגיעים כמעט מידי יום לקציני צה"ל, חדרי מורים וקהילות לומדות בכל רחבי הארץ, ומביאים את מורשת התרבות והחג הקיבוצי כמקור השראה ליצירה וחידוש של תרבות".  

ובמפגשים השונים שאתם מקיימים, אתה מרגיש שיש עניין במה שאתם מביאים? למי בעצם אתם פונים עם החומרים שלכם?

"רב האנשים חוגגים את חגי ישראל כפי שלמדו בבית וכפי שציינו במסגרות בהם גדלו, פעמים רבות עושים זאת על 'אוטומט', בלי מחשבה רבה. עם זאת, אנשים שמגיעים לנקודה מסויימת, אם זה בהקמת משפחה, הוראה בבתי ספר, ניהול מוסדות כאלה ואחרים, בהם מבקשים לטעת מסורות לחגים, הם מתחילים לשאול עצמם שאלות כמו "מה לי ולחג הזה", "איך אני מתחבר לחגים ולא מתוך ריטואלים דתיים", "איך אני מקיים אותם בצורה המתאימה לי ביותר" ועוד. אלו שאלות שנשאלות ע"י אנשים רבים, בטח אם הם מחנכים, מדריכים או מורים, פה אנחנו במכון שיטים נכנסים לתמונה. אנחנו מציעים תהליכי לימוד, הנחיה וסדנאות לחשיפת המקורות של החג או של סוגיות תרבותיות אחרות. כחלק מהלימוד אנחנו מראים איך התנועה עשתה ועושה את זה. איך מאות קהילות קיבוציות בכל רחבי הארץ הצליחו ומצליחות לצקת משמעות לחג וטקסים. איך הם מחוללים קהילה ויחד, איך התרבות מחנכת דור. זה מאתגר מאוד אנשים ומשפיע על נקודת המבט שלהם".

מה מייחד את המכון משאר הגופים הקיימים?

"כמעט כל צוות המכון הם חברי קיבוצים. גם המדריכים הרבים שאנחנו עובדים איתם כולם חברי קבוצות וקיבוצים מכל הארץ. פרופיל אנשי הצוות משפיע מאוד על הרוח החינוכית. הרעיון הקיבוצי עומד בלב התפיסה החינוכית, ניתן לראות את זה בכל תהליך חינוכי שאנחנו מעבירים. אנחנו מובילים אלפים מידי שנה בשבילי הגלבוע ועמק חרוד בעקבות רעיונות הקיבוץ.
אני באמת חושב שהקיבוץ היא אחת היצירות האנושיות המרשימות ביותר. בובר במאמרו המפורסם דייק בצורה נדירה כשכתב על ההתנסות הקיבוצית "אי כישלון למופת".
בנוסף, אנחנו מפעילים את אתר האינטרנט הגדול ביותר לנושאים של מעגל השנה וטקסי חיים. נכון להיום, אין ברשת אתר תוכן תרבותי שנשען על מקורות קיבוציים ורוח חילונית כמו באתר שלנו. ניתן למצוא המון חומר על פורים למשל, אבל מעט מאוד נכתב ע"י דרשנים ריבוניים, חילונים. בטח לא בפרופורציה ביחסי חילונים – דתיים בארץ. בזה אנחנו מביאים ייחוד גדול וחשוב".

בוג'ה
בוג'ה (בנימין יוגב), יחגוג 80 בכנס שיטים הראשון

אז מה מתוכנן לכנס שיטים הראשון? 

"אנחנו מזמינים את הציבור הרחב לאירוע תרבותי לקראת ט"ו בשבט. מי שמחפש לצקת תוכן בחג שלו, אנחנו מזמינים אותו לבוא לכנס שלנו להזדמנות גדולה לחדד חושים ורעיונות. ט"ו בשבט הוא החג המשמעותי ביותר בחיבור לארץ, ולכן בחרנו בכנס שלנו לבחון את הקשר לארץ ולמולדת בתרבות ישראל. בין המרצים הבולטים יהיו הסופר א.ב יהושע ומוקי צור. בחלקו השני של הכנס נציין יחד סדר ט"ו בשבט שיהיה שזור במדרשים של דרשנים מגוונים ובהזדמנות זו נציין גם את יום הולדתו של בוג'ה המוכר כל כך בתנועה הקיבוצית, ונזכיר את פועלו הגדול כל כך במכון ולתרבות החילונית- קיבוצית בכלל. כמו כן, יכבדו את האירוע ניר מאיר וח"כ איתן ברושי, יהיה חגיגי ומעניין ואני מזמין בחום את כולם להגיע.

להרשמה ופרטים נוספים: לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה