דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לחץ מתואם שהובילו ראשי המרחב הכפרי הוביל לדחיית התכנסות מועצת מקרקעי ישראל עד לאחר הבחירות

בישיבה שתוכננה להתכנס ביום רביעי (מחר), התכוונה הנהלת רמ"י להעלות במפתיע, וללא כל תיאום, תיקון של החלטה 1470 הנוגעת לזכויות החוכרים החקלאיים בעת השבת קרקע למגורים ותעסוקה. הכוונה הייתה לקצץ בשיעור ניכר את התמריצים שיוצעו לחקלאים מושבים וקיבוצים תמורת ויתור על קרקע חקלאית בהליך מזורז לשם הקמת תוכניות ענק למגורים (ותמ"ל)
הפגנת תושבי כפר ביל"ו נגד הותמ"ל בחודש יולי האחרון
הפגנת תושבי כפר ביל"ו נגד הותמ"ל בחודש יולי האחרון

לאחר פגישה של יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג׳ג׳ ומזכ"ל תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח במשרד המשפטים, הוחלט כי מועצת מקרקעי ישראל שהיתה אמורה להתכנס ביום רביעי (מחר) נדחתה עד לאחר הבחירות.

כאמור, ביום ראשון פנו ראשי המרחב הכפרי - מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, יו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' ומזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח במכתב בהול לשר האוצר ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, משה כחלון, ודרשו ממנו להתערב ולהוריד  מסדר היום של מועצת רשות מקרקעי ישראל הקרובה, את התיקון של החלטה 1470 (סעיף 10 בסדר היום) הנוגעת לזכויות החוכרים החקלאיים בעת השבת קרקע למגורים ותעסוקה, ולקיים עמם דיון והגעה להסכמות בנושאים אלו כפי שנעשה בזמנו בעת אישורה של ההחלטה לפני כחמש שנים עם נציגם ונציגי האוצר ורמ"י.

ביום חמישי שעבר, התברר כי הוכנס סעיף חדש לסדר היום של המועצה, ללא כל תיאום או התרעה מראש. עד היום אפשרה המדינה לחקלאים שיפנו את הקרקע תוך 60 יום, לזכות בפיצוי כספי שיחושב לפי דונם, לצד פיצויים מוגדלים, ובהם האפשרות לרכוש כ-20% מהקרקע בפטור ממכרז - זכות שבה הם רשאים לסחור ולמכור לצד שלישי. זכות הייזום שניתנה לחקלאים - על קרקעות בשטח של עד 100 דונם ו-500 יחידות - היוותה הטבה שסייעה למגזר החקלאי הנאבק על פרנסתו לבצע בשנים האחרונות עסקות רבות בעשרות מיליוני שקלים.

אלא שעל פי נוסח התיקון שפורסם ב-TheMarker, יוגבלו זכויות הייזום שניתנות היום למושבים ולקיבוצים בפטור ממכרז, הן בשטח הקרקע והן בהיקף יחידות הדיור המותרות לבנייה בשטחה. במקום קרקעות ששטחן עד 100 דונם, תוגבל ההטבה לקרקע בשטח מקסימלי של 75 דונם בפריפריה, ובאזורי עדיפות לאומית ובאזורי הביקוש יוגבל שטח הקרקע ל-50 דונם בלבד. אשר להיקף יחידות הדיור הפטורות ממכרז, הפגיעה אנושה אף יותר: במקום 500 יחידות דיור, יינתנו כ-250 יחידות דיור באזורי עדיפות לאומית, ו-200 בלבד בשאר חלקי הארץ.

"תיקון זה נדרש כדי להגדיל את כמות יחידות הדיור המשווקת לכלל הציבור ולהימנע ממצבים שבהם מספר יחידות הדיור שיוקצו בפטור ממכרז לחוכר החקלאי יהיה נרחב ובלתי מידתי", נכתב בהצעה.

בפנייתם לשר כחלון כתבו ראשי המרחב הכפרי כי "תמוה בעיננו הצורך להעלות הצעת החלטה חשובה כזו עם שינוי רדיקלי כמחטף הנעשה בתקופת ממשלת מעבר, ולפגוע בצורה אנושה ובלתי מידתית בחוכרים החקלאיים אשר נגדעת פרנסתם, ותנאי ההשבה הקיימים גם ככה אינם כאלה הנותנים מענה אמיתי ולאורך זמן ביחס לפגיעה הקשה ביישובים החקלאיים.

כמו כן צריך להדגיש כי בכל מקרה לא יוכרזו בתקופה זו ותמל"ים חדשים כפי שהורה המשנה ליועמ"ש וההחלטה הקיימת אושרה בזמנו  כהוראת שעה המסתיימת ביוני 2021, כך שהדחיפות אינה במקומה ואינה בזמנה."

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אני שמח שבמשרד המשפטים התעשתו בזמן ובלמו את המחטף הכוחני שניסו להוביל ברמ"י, שהוא בבחינת ניסיון להוסיף חטא על פשע הותמ"לים. את המהלך שהם זוממים כינו בעבר בימי התנ"ך: הרצחת וגם ירשת?"

 

המכתב ששלחו ראשי המרחב הכפרי לשר כחלון
המכתב ששלחו ראשי המרחב הכפרי לשר כחלון

 

הוספת תגובה חדשה