דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חיסונים במערכת החינוך ובקהילה הקיבוצית – פשוט לדבר על זה

בשנה האחרונה אנו עדים להתפרצות מחלת החצבת - מחלה מדבקת מאד, הנחשבת למחלה קשה, שעלולה לגרום לסיבוכים רבים, (גם סיבוכים מאוחרים – פרק זמן ארוך מזמן ההדבקה) לנכות ואף למוות. נגיפי החצבת עוברים באוויר והתפרצות המחלה היא כלל עולמית ונובעת מירידה כללית בשעורי ההתחסנות של האוכלוסיה
חיסונים במערכת החינוך ובקהילה הקיבוצית – פשוט לדבר על זה

התפרצות מחלת החצבת והעליה בשיעור ההדבקה עוררו בקיבוצים רבים את הדיון בשאלת הלגיטימיות של מעורבות הקהילה בהתחסנות חבריה, לרבות ילדים, מתוך הבנה כי יעילות המוגנות של קהילה עולה יחד עם עליה בשעור המתחסנים באותה הקהילה. מטבע הדברים, בקהילה רב גילאית כמו קיבוץ, ישנן אוכלוסיות החשופות יותר לסכנת הידבקות: פעוטות וילדים, קשישים, חולים במחלות קשות, נשים הרות ואנשים שאינם מחוסנים.

במדינת ישראל לא קיימת חובה כללית על פי דין לקבלת חיסונים (למעט כנגד מחלת הפוליו), והדיון סביב סוגיית החיסונים נוגע, בעצם, לתפיסת הקהילה ולאחריות ההדדית של חבריה כלפי עצמם.

מעבר להבחנה בין חיסונים שהשפעתם אישית בלבד (האחריות על תוצאות החיסון כמו גם על אי מתן החיסון קשורה לפרט המתחסן בלבד – דוגמת חיסון כנגד מחלת הטטנוס) לבין חיסונים שהשפעתם חברתית (התוצאות של מתן החיסון או של אי מתן החיסון עלול לפגוע בקהילה כולה – דוגמת חיסון כנגד מחלות החצבת והאדמת).

אנו סבורים כי בדיון, אותו נדרשת לקיים כל קהילה קיבוצית באשר היא, השאלה הראשונה הינה האם נכון לקהילה קיבוצית לנקוט צעדים על מנת להבטיח את הקיבוץ כמרחב בטוח לכלל חבריה. אמירה קהילתית קיבוצית, לפיה על הקיבוץ להוות מרחב בטוח לכלל הקהילה, יכולה לכלול תחומים מגוונים, לרבות נהיגה בטוחה, מניעת מפגעים פיזיים, וכן קידום בריאות, מניעת מחלות, הבטחת התחסנות הילדים במערכת החינוך ועוד. יישומם הלכה למעשה של תחומים אלה מחייב מעורבות כלל הגורמים הרלבנטיים – דוגמת המזכירות/הנהלת הקהילה, מערכת החינוך, ומערכת הבריאות והרווחה וכמובן – הציבור הרחב.

בנוגע לחיסונים והתחסנות, עמדתנו היא כי על הדיון הציבורי לכלול התייחסות להיבטים הבאים:

  • הקיבוץ כמכלול – אוכלוסיה רב דורית מגוונת, שמקיימת אינטראקציה הדוקה
  • מקומה ותפקידה של מערכת החינוך בקיבוץ – האם מדובר בשירות ציבורי הניתן להפרדה או מרכיב יסודי במרכיבי הקהילה
  • האיזון בין זכות הבחירה של הפרט לבין זכות הבחירה של הקהילה שהפרט רוצה להשתייך אליה
  • אחריות
  • ערבות הדדית - אחריות  כל פרט בקהילה שלא לסכן את חבריה
  • יצירת הסכמות רחבות
  • מסירת מידע מעודכן הנוגע לחיסונים ולהיבט המשפטי

 

ככלל, המלצתנו הנה להגיע להסכמות רחבות בעד חיסון הילדים במערכות החינוכיות בתנועה הקיבוצית, כחלק מאחריות ומערבות הדדית בין כלל האוכלוסיות בקהילה הרב-דורית הקיבוצית.

 

אנו לרשותכם בכל שאלה:

עדי רמות – בריאות/ אגף חברה 054-9798458

נועה צור ברוש – הגן הקיבוצי/ אגף חינוך 052-6851638

מרב ניב – מחלקה משפטית merav@tkz.co.il

 

 

תגובות

ירידה בשיעור התחסנות?
אלון
האם אתם יכולים לספק את המספרים שמצביעים על ירידה והתפרצות כתוצאה מכך? דומה שאין כזה דבר וזו כותרת לא תוכן מאחוריה. חצבת חוזרת ותוקפת במחזוריות מופתית כל מספר שנים בעוד שיעור ההתחסנות על פי הנתונים הרשמיים הינו יציב וקבוע ואפילו מעל הסף הדרוש לחסינות העדר.

הוספת תגובה חדשה