דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הנח"ל זורם להצמחת קיבוצים

100 חיילים וחיילות מתנועות שונות המשרתים בפרק המשימה הלאומית כחלק ממסלול הנח"ל, השתתפו בסמינר שנערך לפני שלושה שבועות, ועסק ברעיון של קבוצה ומשימה
הנח"ל זורם להצמחת קיבוצים

סמינר זה מודרך בהתנדבות מלאה על ידי חברות וחברי קבוצות מעגל הקבוצות, שבאים לפגוש ולהדריך את הדור הצעיר של הקבוצות המשימתיות. סמינר זה הוא חלק מפרויקט "בצוותא" של מעגל הקבוצות לליווי תנועות וגרעינים להצמחת קהילות משימתיות בערים ובקיבוצים. לראשונה השתתף בסמינר זה גם גרעין משותף למעגל הקבוצות ולתנועה הקיבוצית, כחלק מהמסלול המשותף החדש. הסמינר הדגים את מקומה החשוב של התנועה הקיבוצית בעיצוב מסלולי הגשמה מגוונים ורלוונטיים.

באוקטובר האחרון החליטה מזכירות התנועה הקיבוצית לשלב ידיים עם מעגל הקבוצות בהובלת מסלול הנח"ל. שיתוף הפעולה כולל איוש תפקידי הובלת המסלול בחברות וחברי קיבוצים וקבוצות ממעגל הקבוצות: חן זרחיה מקבוצת "חרמש" בפרדס חנה, ושלו מוסל ונגה שמיר מקבוצת "רעות" בשכונת הדר בחיפה. שיתוף הפעולה בהובלת מסלול הנח"ל נועד לעודד את הקבוצות הבוגרות של המסלול גרעיני הקיבוצים להמשיך בחיי קיבוץ כפרי או עירוני מתוך זיקה למעורבות ומנהיגות בחברה הישראלית ובקהילה. הקבוצות הבוגרות של המסלול מוזמנות להקים או להצטרף לקיבוצים עירוניים או כפריים, ולהשתייך למעגל ולתנועה הקיבוצית.

משרתי פרק המשימה לומדים במהלך הסמינר
משרתי פרק המשימה לומדים במהלך הסמינר

מעגל הקבוצות הוא פדרציה של קבוצות עצמאיות על בסיס שיתופי סוציאליסטי. המעגל מעודד את עצמאות הקבוצות, וכל קבוצה בו מגבשת את אורחותיה מבחינת מידת השיתוף ואופן הפעולה המשימתי. חלק מקבוצות המעגל מאוגדות ומאורגנות בקיבוץ עירוני (דוגמת קיבוץ תמוז בבית שמש) או כפרי (דוגמת קיבוץ פלך), וחלקן הן קבוצות צעירות המקיימות אורח חיים שיתופי משימתי בערים. מעגל הקבוצות מפעיל מסלולי הצמחת קבוצות (דוגמת פרויקט בצוותא ושנת השירות) וכן פעולות חברתיות, חינוכיות, כלכליות ופוליטיות שונות.

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה: הסמינר המוצלח וההתעוררות שאנחנו רואים לאחרונה בפעילות הנח"ל, היא תוצאה של החלטות מזכירות התנועה, כחלק ממהלך שלם המיישם למעשה את האסטרטגיה עליה הכרזנו, לעודד הקמה של קבוצות שיתופיות משימתיות וליווי הקבוצות בתהליך התגבשות לקיבוץ עירוני. מתוך כוונה לצרפם בסוף התהליך לתנועה הקיבוצית ובכך להרחיב ולחזק את מעורבותנו והשפעתנו בחברה הישראלית. השותפות עם מעגל הקבוצות, מאפשרת לנו לשמר את מסלול הנח"ל הקיבוצי ואת האופי המיוחד שלנו, יחד עם האוירה המיוחדת וההתגייסות של צעירי המעגל. מאחל הצלחה לכל החיילות והחיילים שלנו במסלול, בתקווה שרבים מהם ימצאו ברעיון הקיבוצי את ביתם ויקשרו אליו את עתידם.   

עפרי רביב, מנהל אגף צעירים ומעורבות בחברה: מסלול הנח"ל הוא  היסטורית אפיק חשוב של תרומה לחברה הישראלית ובסיס לחיבור עם הרעיונות שעל בסיסם נוסד הקיבוץ. שיתוף הפעולה עם מעגל הקבוצות נותן חיזוק משמעותי לצוות שעוסק בליווי מסלול הנח"ל ובכך יאפשר לנו ללוות ולהדריך בצורה טובה יותר.

נגה שמיר, רכזת מעגל הקבוצות ומחלקת הנח"ל: החלטת המזכירות על ניהול משותף של מסלול הנח"ל לתנועה הקיבוצית ולמעגל היא מרגשת, ומעידה הלכה למעשה על המשותף בין הקיבוץ הכפרי לקיבוץ העירוני. שניהם מעלים על נס את הערבות ההדדית, הסולידאריות הקהילתית והחברתית, ושניהם מחויבים ליצירת חברה צודקת ושוויונית יותר בישראל. משמח שהדמיון בין אורחות החיים הולך ונרקם כשותפות לעשייה.

הוספת תגובה חדשה