דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בואו לדייט עם האדמה - בתנועה מצמיחים מנהיגות

אחד מהמיזמים ש"נולדו" בבית התנועה הקיבוצית בתוכנית "מופת" ע"ש תמנע שוויקה ז"ל, הוא "למרחב – תיירות חקלאית", שתכליתו מפגש של צעירים עם עבודת האדמה ורכישת תוצאת חקלאית.

בואו לדייט עם האדמה - בתנועה מצמיחים מנהיגות
צילום: ליאור דרומי

בחודש אוגוסט האחרון הסתיים המחזור הראשון של תוכנית "מופת" ע"ש תמנע שוויקה ז"ל, תוכנית מנהיגות ויזמות מבית אגף הצעירים בתנועה והמחלקה למפעלים ציוניים של ההסתדרות הציונית העולמית. התוכנית היא אחת מתוכניות המנהיגות של "רשת הצעירים" בתנועה הקיבוצית. 
אחד מהמיזמים ש"נולדו" בבית התנועה הקיבוצית מתוך התוכנית הזו, הוא "למרחב – תיירות חקלאית", שתכליתו מפגש של צעירים עם עבודת האדמה (מה לעשות, לא כולם גד"שניקים מלידה) ביחד עם לימוד חוויתי והתנסות בעבודה, וכמובן - רכישת תוצאת חקלאית. 


מי שיזמה את הפרויקט היא בוגרת התוכנית, ירדן בר.


ירדן, אז מה בדיוק המיזם ומה מטרתו?
"למרחב – מיזם חברתי שמטרתו לחשוף צעירים לעולם החקלאות בדרך חווייתית, בעזרת רכישת ידע ומיומנויות.
בכל משק תתאפשר רכישה ישירה מהחקלאי (תוצרת טרייה ותמיכה ישירה בחקלאי)".


מאיפה הרעיון לפרויקט?
שורשי ההשראה של המיזם החלו בשנות החמישים במחוז וולס שבבריטניה כאשר סבתא שלי, שרה בר ז"ל, החליטה לעלות לא"י ולהשתתף בהתיישבות חקלאית. במקביל סבא שלי, ראובן בר, מבואנוס איירס שבארגנטינה בוחר לעלות לא"י עם תנועת הנוער "החלוץ למרחב". כשהגיעו ארצה נפגשו ולקחו חלק פעיל בעשייה חקלאית והתיישבות מהדרום עד הצפון.
תמיד העסיקה אותי עבודת החקלאים, המוטיבציה שלהם לקום מוקדם בבוקר, להתמיד ולהשקיע בחלקות בכל מזג אוויר והיכולת שלהם להשפיע על אוכלוסייה רחבה, בדרך צריכת האוכל והביטחון התזונתי. תוצרת חקלאית היא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו, אין ארוחה כמעט שהיא ללא ירקות.
עבודת החקלאי לא תמיד מוערכת בקרב הציבור ומה גם בזאת ישנם אתגרים שהוא מתמודד איתם, החל מתעריף צריכת מים, מחירי השוק, טרור חקלאי וכו'.
בחדשות אנחנו שומעים על חקלאים וחקלאות בקשיים, מתוך המקום הזה, הרגשתי שמשהו בסיפור החקלאי חייב להשתנות – מישהו צריך לספר אותו אחרת. ולכן , אנחנו קוראים למיזם שלנו "דייט עם אדמה", ומזמינים אתכם לחוויות את החוויה המיוחדת הזו".


ומה החוויה שיעבור מי שיבחר לבוא אליכם?
נלמד על הערכים התזונתיים של תוצרת חקלאית, נבין את תהליך הגידול של התוצרת, נחוש ונעבוד את האדמה, נכיר את הפיתוחים הטכנולוגים בתחום החקלאות, נרכוש מיומנויות ותהייה אופציה לקנייה ישירה מהחקלאי.
מי השותפים לפרויקט?
"המיזם יצא לפועל בזכות ההסתדרות הציונית העולמית וכחלק מתכנית "מופת" של התנועה הקיבוצית וההסתדרות הציונית העולמית, משרד התיירות סבסד שעות ייעוץ והפגיש אותי עם רוויטל בן יהודה, עו"ד נוי ברידנט ייעץ. בנוסף אליהם סייעו בבניית המערך גם ריקי מרשה ומתנאל בן ארי, מיקה שוייצר דאגה לחווית המשמש, וכמובן לחקלאי מ"החווה בגונן" שחר מרום".


מה המטרה?
"יש לנו שתי מטרות עיקריות - לחשוף צעירים לעולם החקלאות בדרך חווייתית, בעזרת רכישת ידע ומיומנויות וליצור הכנסה נוספת לחקלאי ע"י מכירה ישירה של תוצרת חקלאית".


איך תוכנית מופת השפיעה על זה?
"ברגע שהחלטתי לקחת חלק בתוכנית, היה לי ברור שאני רוצה ליצור מיזם משמעותי, לקח לי זמן מה לגבש איך ולמה אני רוצה שזה יהיה. השתתפתי בהאקתון הקיבוצי הראשון של רשת הצעירים שהתקיים כחודש לאחר תחילת התכנית, כאשר הגעתי מבולבלת וחסרת רעיון מוצק, אך הרגשתי שאם אקח חלק זה לפחות יעורר וייתן לי כיוון. ההאקתון נתן לי פוש מבחינת גיבוש היוזמה, אפשר לי להתייעץ עם מנטורים מתחומים רבים ופתח לי את הראש לכיוונים נוספים. יצאתי מההאקתון עם מוטיבציה ואמונה להתחיל בעשייה. במהלך התכנית התגבש הרעיון יותר לכדי היוזמה.  כאשר הגענו לסיום התוכנית, הצגתי את הפרנזטציה של המיזם, הרגשתי שבחדר יש אנשים שרואים ורוצים לקחת חלק בשינוי ובאמת קיבלתי את החותמת וההכרה וזכיתי במענק כספי מטעם ההסתדרות".
 

ניתן לקרוא ולהתרשם מהפרויקט גם ב

פייסבוק:

למרחב-תיירות חקלאית

https://www.facebook.com/lamerhavtour/

 

אתר אינטרנט:

http://www.lamerhav.com/

 

אינסטגרם:

lamerhavtour

הוספת תגובה חדשה