דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כתבה מתוך אולפן שישי על תעלומת השוד במוזיאון וילפריד ישראל בהזורע

עשרות פסלים בעלי ערך כספי ורגשי רב נגנבו באישון לפני חודשיים וחצי מהקיבוץ השקט בעמק יזרעאל, הגנבים טרם נתפסו ואין עדיין קצה חוט. העיתנואי יגאל מוסקו הגיע לקיבוץ כדי להתחקות אחר השאלות הפתוחות באירוע שמטלטל קהילה שלמה. צפו בכתבה ששודרה בתוכנית אולפן שישי בערוץ 12

הגניבה ממוזיאון וילפריד הסעירה גם חברי קיבוץ שעזבו אותו לפני עשרות שנים, ועוררה שאלות קשות על המניע שעומד מאחורי המעשה - ועל השותפים לו.

הסיבה המרכזית לערך הרגשי שנושאים הפריטים שנגנבו היא הסיפור שעומד מאחורי הגעתם לקיבוץ, כמתנה מאדם בשם וילפריד ישראל. שמו של ישראל כמעט אינו מוכר בציבור הישראלי, אך מדובר בגיבור ענק שהציל אלפי יהודים. הוא היה יהודי בעצמו, בן לאב גרמני ולאם אנגליה. מאביו ירש את בית הכלבו הוותיק והגדול ביותר בברלין. ב-1940, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, הספיק ישראל לבקר את חבריו בקיבוץ הזורע והוקסם ממה שראה. שלוש שנים אחר כך, כשחזר ממשימת הצלת יהודים בספרד ופורטוגל, הופל מטוסו של מעל הים על ידי מטוסי חיל האוויר הנאצי. "ואז נפתחת הצוואה שלו" , מספר ד"ר אילן בר, חבר הקיבוץ, "ובה הוא מוריש אוסף מאוד נדיר של המזרח הרחוק בעיקר, גם הקרוב, לחבריו בקיבוץ הזורע".

הוספת תגובה חדשה