דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יש מתנדב באולם? - חוגגים חמישים שנה לתוכנית מתנדבי חו"ל בקיבוצים

חשבתם שהמתנדבים נעלמו בשנות ה-80? זוכרים את המתנדבים הסקנדינבים מתהלכים בשבילי הקיבוץ, בבריכה, בפאב וחשבתם שהם כבר לא יחזרו? זה איננו המצב בכלל!

תכנית המתנדבים חיה ובועטת ומונה היום יותר מ300 מתנדבים מרחבי העולם, ב25 קיבוצים - מאילות בדרום, ניר יצחק בעוטף ועד ברעם בצפון שמגיעים ממגוון מדינות (כאלה שבכלל לא ידעתם כמו קוריאה וסין). המתנדבים האלו מצטרפים ל400 אלף המתנדבים שעברו בקיבוצים לאורך השנים.

היום התקיים כנס מיוחד לציון 50 שנה לתוכנית בסימן "תכנית המתנדבים חיה ובועטת". במהלכו דיברו דוברים רבים על השתנות תוכניות ההתנדבות השונות, הדרך שסללה תוכנית ההתנדבות בקיבוצים כראשונה וחלוצה בתחום, הדרך הנכונה להגיע לצעירים בעולם בימינו והחשיבות שלהם כשגרירים בעולם לאחר סיום ההתנדבות.

את הכנס הנחה יוחאי וולפין (כפר הנשיא), מזכ"ל "הבונים דרור" וראשון הדוברים היה מייקל אורן ("כולנו"), סגן שר במשרד ראש הממשלה, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב והטייטל החשוב ביותר – הגיע כמתנדב לקיבוץ גן שמואל. "גם כשהייתי בבית הלבן, גם כשגריר בארה"ב וגם היום במשרד ראש הממשלה, אני כל הזמן זוכר שהכל התחיל, אי שם בשנות ה70 על שביל חצץ מאובק בחולות של גן שמואל, שהגעתי אליו בן 17, לא יודע מילה בעברית. שם הכל התחיל. גן שמואל היה קיבוץ של השומר הצעיר, היינו צריכים לקום ב4:30 לעבוד בשדה והמילים הראשונות שלמדתי בעברית היו "מספוא ו"פלחה" ואתם צוחקים אבל אלו מילים שאנשים היום בקיבוץ לא יודעים מה הן... מה שחשוב לי להבהיר הוא המקום שממנו הגעתי לתכנית, והוא המקום של השליחות, ונדמה לי שעל אף שהתכנית קטנה במהלך השנים, זה הדבר שלא השתנה גם היום אצל הצעירים הבאים להתנדב בקיבוצים. הרצון לתת משהו מעצמך, לחיות לתקופה מסויימת את האידאלים עליהם קמה המדינה הקטנה שלנו, והערכים האלו שעדיין עומדים על כנם הם אלו שמצליחים לשמור על הלהבה של תוכנית המתנדבים וזהו הדבר היוצא דופן כל כך שבה".   

אחריו דיבר מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר שסיפר: "אינני דובר אנגלית כל כך טובה אבל אני יכול להעיד שכל המילים שאני כן יודע, למדתי מהמתנדבים בקיבוץ. הזיכרון הראשון שלי הוא מה4 ביוני 1967 בו מישהו תלה על לוח המודעות בחדר אוכל קטע ממכתב שקיבל אחד המתנדבים מהוריו בדרום אפריקה ובו נכתב: "ג'רי היקר, תישאר שם, תישאר חזק ותעזור לישראל ושאלוהים ישמור עליך ועל כולכם". יום למחרת פרצה מלחמת ששת הימים ועל אף שהם יכלו לקום וללכת, המתנדבים נשארו בקיבוצים וחלקם אף לקחו חלק בהגנה על הבית. לכן, תכנית המתנדבים בקיבוצים הוא סיפור אהבה של ממש. הזמן חלף, ודברים השתנו, ישראל השתנתה, הקיבוץ השתנה. החקלאות איננה המרכז של הקיבוץ יותר וכך גם תכנית המתנדבים השתנתה, והדרך שבה צעירים בעולם מסתכלים על ישראל השתנתה לצערי גם כן. כשהגעתי לתנועה הקיבוצית הופתעתי לגלות שהתכנית ממשיכה חיה ובועטת, ושמחתי על כך מאד כי כל מתנדב שמבלה יותר מחודש בקיבוץ יהיה שגריר גדול כשישוב למדינתו שלו. הצעירים האלו הם המפתח לשינוי המבט שהעולם מסתכל עלינו, גם אם זה נקודתי, מכמה מאות צעירים בכל שנה".  

איה שגיא, מנהלת תוכנית המתנדבים בתנועה בירכה אף היא ואמרה: "תכנית המתנדבים מאפשרת לצעירים מהעולם להתנסות בחיים הייחודיים בקיבוצים, להתוודע למדינת ישראל ולחיים בה בדרך בלתי אמצעית והכי מהימנה שיש. התוכנית שקמה כבר לפני חמישים שנה הייתה חלוצה של ממש בתחום ההתנדבות ועבורי זוהי ממש הגשמת חלום לציין את חגיגות היובל של התוכנית.
כשהיא התחילה זה היה סטרטאפ קיבוצי-ישראלי, במשך השנים הגיעו יותר מ-400,000 אלף מתנדבים מכ-90 מדינות ברחבי העולם. כל 270 הקיבוצים בארץ קלטו מתנדבים לאורך השנים וגם היום קיבוצים רבים ממשיכים לשמור על הגחלת החשובה הזו. אם שואלים מתנדבים מה הם קיבלו מהקיבוץ הם יגידו שזו חוויה משנת חיים שנתנו לו שנה של לימוד על עצמאות ויכולת והם חוזרים למולדתם אנשים חזקים וטובים יותר וכמובן, השגרירים הטובים ביותר של הקיבוצים בפרט ושל מדינת ישראל כולה".

בכנס דיברו אף עובד יחזקאל שסקר את השינויים במדינת ישראל, פאנל של יוחאי וולפין, מיכל פלגי, מוקי צור, עודד יונגר ונועה שנער בנושא ההתנדבות בחברה הישראלית ופאנל של גל יופה, רועי קגן, אילנה טורבסקי אסף, ליאורה ארנון, נלסון לייבה על תוכניות ההתנדבות השונות בארץ ובעולם.

הכנס סוכם בהצלחה רבה ובציפייה לחגיגות המאה לתוכנית המתנדבים שרק תלך ותגדל.   

הוספת תגובה חדשה