דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה בבית לוחמי הגטאות – 75 שנה לשחרור אושוויץ

"כשעלינו על הרכבת, ידענו שאנחנו נוסעים לאושוויץ, וידענו מה עושים שם. היינו כולנו ילדים, נוסעים מתוך ידיעה ברורה למות". את הדברים המצמררים האלו אמר באירוע משה קרבץ, שורד אושוויץ להילה קורח שהנחתה את היום.

בית לוחמי הגטאות ציין השבוע את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה באירוע גדול שכלל תערוכה חדשה, סיורים מיוחדים בתערוכות המוזיאון ומופע מרכזי שכלל עדות של משה קרבץ, שורד אושוויץ ומחנות אחרים, בשיחה אישית על הבמה עם הילה קורח; ומופע תיאטרון הקראה במחזה של ויקטור פרנקל בבכורה ישראלית על הבמה בלוחמי הגטאות. בתחילת הערב העניקו נגה בוטנסקי, יושבת ראש הועד המנהל של בית לוחמי הגטאות, ויגאל כהן, מנכ"ל הבית, אות הוקרה מיוחד לאורנה שמחון, מנהלת מחוז חיפה במשרד בחינוך, על תרומתה ארוכת השנים לפעילות בית לוחמי הגטאות. האירוע התקיים בשיתוף ובתמיכת קרן פרידריך אברט.  

האירוע נפתח בסיורים מודרכים ייחודיים בתערוכות המוזיאון, כאשר המדריכים עוסקים במוצגים ויצירות אמנות שעוסקים בסיפורים שקשורים למחנות אושוויץ. למעלה ממאה מבקרים השתתפו בסיורים שהתקיימו בעברית ובאנגלית לסירוגין, ביניהם שגרירים ונספחי תרבות משבדיה, אוסטריה, גרמניה, צרפת ופולין. בין היתר נחשפו המשתתפים בסיורים לתערוכת אמנות חדשה של האמן סם הרציגר, שורד מחנה אושוויץ בעצמו, ששמונה עשר מיצירותיו מוצגות כעת בבית לוחמי הגטאות בתערוכת אמנות מתחלפת חדשה.

בחלק המרכזי של הערב ניהלה מנחת הטלוויזיה הילה קורח שיחה אינטימית עם משה קרבץ, שורד מחנה אושוויץ ומתנדב בארכיון בית לוחמי הגטאות. משה נמנה על קבוצת 131 ילדי קובנה שהופרדו ממשפחותיהם בגטו והועברו למחנות שונים. השיחה כללה הקראה של קטעי יומן שכתב קרבץ שהתגלה לאחרונה. במהלך השיחה שאלה קורח את קרבץ על הרגע בו עלו הילדים על הרכבת לאושוויץ: "כשעלינו על הרכבת, ידענו שאנחנו נוסעים לאושוויץ, וידענו מה עושים שמה...היינו כולנו ילדים, נוסעים מתוך ידיעה ברורה למות. אי אפשר להסביר את זה, לא היה שום מקום לספקות".

בסיום האירוע התקיימה הקראה תיאטרלית בבכורה ישראלית של מחזה שכתב ויקטור פרנקל (מי שכתב בין היתר את "האדם מחפש משמעות"). המחזה "״סינכרוניזציה בבירקנוואלד - ועידה מטאפיזית״" הוקרא על ידי הרכב של 11 שחקני תיאטרון, בבימויו של פרופ' שמעון לוי ובתרגומם של פרופ׳ דוד גוטמן וד״ר יאן קינה. את המחזה כתב פרנקל, לדבריו, על מנת להתמודד עם מה שעבר עליו עצמו בארבעה מחנות ריכוז.

 

בצילום: הילה קורח מראיינת את משה קרבץ, שורד אושוויץ (קרדיט צילום: ליאור חורש)

 

הוספת תגובה חדשה