דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"השילוב הבין דורי הוא חלק מתפיסת הקהילה הקיבוצית במיטבה"

ביום חמישי שעבר, נערך בכנסת כנס בנושא חשיבות השילוב הבין-דורי בישראל ביוזמת חברת הכנסת מירב כהן (כחול לבן), שנולד בעקבות התוכנית "פרויקט 80 וארבע" המשודרת ב'כאן'. את הכנס הנחתה העיתונאית רומי נוימרק מתאגיד השידור הציבורי, וגם ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, ד"ר אילת גלס, לקחה בו חלק והשמיעה דברים

הכנס דן בשאלה איך ניתן לשלב גני ילדים עם פעילויות לאנשים זקנים. מחקרים ויוזמות מכל רחבי העולם כבר הוכיחו שמהשותפות הזו שני הצדדים מרוויחים בגדול: הילדים שלומדים על האחר ומפתחים אינטליגנציה רגשית גבוהה יותר והזקנים שבכך ניתן להפחית את בדידותם ולהכניס חום אהבה ועניין לחייהם.

במסגרת הסדרה 80" וארבע" נעשה ניסוי מרתק במהלכו הגיעו מספר פעמים בשבוע ילדים בני ארבע לדיור מוגן בו מתגוררים אנשים זקנים וביחד הם חוו פעילויות חינוכיות וחברתיות. הרעיון הוא לבדוק האם השילוב הבין-דורי הזה משתלם לשני הצדדים: מפיג את בדידותם של המבוגרים, מפיח רוח חיונית בחייהם ומסב להם אושר וגם מלמד את הילדים להכיר את האחר ולהזדהות עמו.

ח"כ מירב כהן פתחה את הכנס: "התפקיד של הדור שלנו הוא לפתור את מצב האוכלוסייה המבוגרת ולממש את הפוטנציאל שלהם לאחר הפרישה במקום לשלוח אותם הביתה ולהפוך לנטל. השילוב הבין דורי צריך להתחיל כבר במקומות העבודה. השילוב הבין דורי של זקנים במערכת החינוך הוא רעיון מדהים. בסדרה הציגו פיילוט מפורט של הרעיון וכל מה שצריך לעשות זה העתק-הדבק. את כל התובנות האלה אנחנו צריכים לכך ואני אשמח אם מהמפגש הזה ייצא צוות שיוציא לפועל את השילוב הבין דורי שהוצג בסדרה. התאגיד הזכר לכולם למה חשוב שיהיה שידור ציבורי בישראל. תוכנית כזו לא הייתה יכולה להעלות באף ערוץ אחר."

לאחר דבריו של מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, הוקרן פרק הסיום בסדרה בו הוצג כיצד נשמר הקשר בין ילדי הגן לדיירים המבוגרים בדיור המוגן שבו הוקם הגן, גם לאחר שנגמרו הצילומים והגן פורק וחזר למקומו המקורי. בפרק סיפרו הורי הילדים והקשישים על החוויות החיוביות שיצר השילוב הבין דורי.

עם סיום הצפייה בפרק שוחחה המנחה עם שניים ממשתפי הסדרה על תחושותיהם לגבי הפרויקט והמשך הניסיונות לשילוב בין דורי. מיה זיו, מנהלת חטיבת הסושיאל והדיגיטל בתאגיד, סיפרה כי התגובות ברשת לסדרה היו מפרגנות ומרגשות. בסדרה צפו עד כה יותר משני מיליון איש בדיגיטל.

בכנס התפתח דיון עם מומחים מתחום הזקנה והחינוך על איך ניתן לבנות מודלים שונים של שילוב בין דורי ויצירת עוד מרחבים משותפים שיכילו גן ילדים לצד אוכלוסייה מבוגרת או דיור מוגן, וגם דיבר גיל, הגנן של הגן בסדרה, שיתף במסקנותיו בעקבות הניסוי.

בשלב האחרון הציגו ממלאי תפקידים מגופים שונים פרויקטים בנושא שמתקיימים אצלם. ביניהם דיברה גם ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית.
צפו בדבריה של ד"ר אילת גלס בכנס

הוספת תגובה חדשה